Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye fyller man på primus bensinflasker?


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et lite spørsmål:

En primusflaske (av forskjellige typer, men gjerne aluminium) rommer som oftest 1 liter. Neste øverst på flasken står det "Do not fill above this line" noe som gjør at flasken ikke blir fullere en 8-9 dl. Det er jo greit, hvertfall på den flaska som skal brukes på primusen.

Men: Hva med de flaskene jeg bare skal bruke til å ha med ekstra brennstoff (ikke kobles til primus)?

Hva gjør dere? Fyller helt opp slik at man får utnytta flaskekapasiteten?? Eller fyller bare til linja uansett?

Er det farlig å fylle helt opp? Irriterende å ikke kunne fylle reserveflaska full!

Tar gjerne imot tips om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke aluminiumsflasker til ekstrabensin. Til det bruker jeg tomme plastbrusflakser 0,5 L. De er solide ,lettere en aluminiumsflaskene, billege (gratis?) og når de er tomme går de på bålet. Jeg trenger ikke å ta dem med hjem.

Og jeg fyller dem smikkfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste øverst på flasken står det "Do not fill above this line"

Jasså??

Det står det ikke på noen av mine primusflasker. Jeg fyller dem alltid helt full. Har ikke hatt problemer med det enda. Men kanskje jeg har hatt flaks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du ikke skal fylle over linja, er at det skal være plass til lufta du pumper inn når du bruker primusen. Hvis du fyller over linja må du være ekstra forsiktig når du pumper inn luft, for mye trykk og sikkerhetsventilen går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.