Gå til innhold
  • Bli medlem

Bioethanol i spritkjøkken?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Noen som vet om dette kan brukes, og om det soter mindre enn rødsprit?

Clean flame bioethanol. Koster 69kr literen på Mekk, eller 149kr for 4 liter. Samme pris som rødsprit.

4D5A7877-DAF9-4C4B-AF25-C40EE72F6913.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
6 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Produktdataark?

Finner ikke på nettet.

dette er nærmeste jeg kommer:

 

293990B5-92D5-409D-A4D8-471F1F4558D9.jpeg

EECCCDA5-25C0-4F9A-9474-75BFF369D460.jpeg

FC9E94AC-1863-4A68-B199-3D872B89EB00.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å si hva som er tilsatt uten produktark/beskrivelse på flaske. Er jo ofte en hel del annet enn alkohol i "rødsprit" i butikken. Så sier som Hovedvernombudet over: Sjekk produktarket.

Bioetanol er i utgangspunktet etanol. Brukes til f.eks. bioetanol blandinger som drivstoff i biler, og til alkoholbrennere for varme. Hadde en gang bioetanol "peis" i en leilighet jeg bodde i, så rent produkt beregnet til det bruket kan godt prøves i brenneren til stormkjøkkenet. Men ville vært litt mer forsiktig til bioetanol beregnet for drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har også et produkt laget for samme bruket (bordpeis), de har datablad på nettsiden.

Produkt: http://www.biltema.no/no/Hjem/Innredning/Biopeis/Peisbrensel-2000034955/
Datablad: http://www.biltema.no/biltemadocuments/securitysheets/nb/365841_SDB.pdf

Den består i følge databladet av isopropanol, butanon og etanol. Hvor vidt det egner seg i en brenner har jeg ingen formening om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg prøver. Ser amerikanere bruker både methanol og isopropanol. Skal visst sote vesentlig mindre.

Hvor mange ber om datablad når dere kjøper maling? ;)

Jeg skal ikke drikke det, smøre meg inn med det, eller brenne det i lukket rom. Hadde dere lest databladet til renset bensin, hadde det blitt slutt på bensinbrenner i telt :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg skal ikke drikke det,

Kjenner et ektepar, hvor ene barnet drakk rondup ugrassmiddel og kona var lettere hysterisk og ville på sykehuset med en gang. Gubben syns ikke det var nødvendig, så han fikk valget mellom å reise på sykehuset eller drikke det selv!

Konkusjonen hans var: " Dette smakte jævlig, så dette har han ikke drukket mye av"

Desverre er slike datablad hysteriske, det er snart ikke noe skille mellom det som er bitte, bitte litt farlig og det du faktisk må passe deg for. 

Jeg tenker, for jeg kjøpt det, er det trygt nok. Men er av de som leser slike ting fra A til Å for å se om det står noen lure knep der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Haha, ja, det var en måte å fikse det på :lol:  Metanol smaker nok forjævlig det også, men selv om man ikke drikker mye av det, så er det svært farlig. Men jeg tar poenget ;) 

Det er faktisk mulig å få kols av å bruke parfyme daglig også (og det er flere som har fått det). Det burde stått advarsel på flaskene "IKKE til daglig bruk!". Spesielt damer under 25 og over 65 er en ekstra utsatt gruppe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese alt som står på et datablad er kanskje en overdrivelse ja. Men kan stå noe nyttig der. Som frysetemperatur på parafin, og hvilke tilsetningsstoffer som brukes for å få frem ulike egenskaper. Helst bør det jo stå på flasken hva som er innholdet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Prøvd dette èn gang.

NULL sot! Absolutt overhodet ingen antydning til misfarging. Jeg kunne gjerne spist fra undersiden av kaffekjelen.

Effekt og forbruk har jeg ikke tenkt over. Det ble en del fuktige dråper under kjelen under oppkoking, og det boblet litt i etanloen når jeg tok vekk kjelen, men jeg vet ikke om det er mer eller mindre enn med noe annet. Men overhodet ingen spor etter sot, det var bra! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
22 minutes ago, hyttejan said:

Er det også innafor å bruke bioetanol som brukes til biopeis (96,6 % bioetanol) til spritbrenner? 

Ja, rødsprit inneholder opptil 95% sprit (etanol) pluss en del tilsetningsstoffer. Peisbrensel med 96,6% har færre tilsetningsstoffer, og burde fungere bedre enn rødsprit. Men jeg har ikke prøvd selv... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng skrev (På 4.5.2018 den 12.46):

 Metanol smaker nok forjævlig det også

Altså, dessverre smaker methanol IKKE jævlig. Derfor brukes det forbryderisk som tilsetning eller juks med Vodka mm av skruppelløse spritsmuglere. Det har vært noen eksempler på dette. Drikker man små mengder blir man blind, litt for mye dauer man. 

Veldig mye ethanol=sprit =alkohol=vodka=snaps= hjemmebrent. er jo egentlig bioethanol, fordi det brennes av gjæret drue/potet/korn.  Rødsprit er så tilsat ulike vemmelige smaker for at man ikke skal drikke det. Svensk T-sprit er enda værre i smaken. Har man det på fingrene og håndterer maten smaker den stygt! Dansk denatureret sprit er minst ille av de skandinaviske.

Jeg har en gang brukt methanol en del på Trangiabrenner. Soter ikke, men har litt lavere brennverdi. 

Men prøv da boiethanolen evt. fra Biltema ute på terrassen i fri luft. Så kan du vurdere soten uten at det er farligt.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.