Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av Jetboil (Zip, Flash, Flash Lite eller kanskje MSR Windburner)?


andrevr

Anbefalte innlegg

Er vel som Terka sier, Windburneren mister mindre ytelse i sterk vind, mens andre tester viser at Jetboil kan være noe kjappere under nærmest vindstille forhold. 

Sikler som juling selv på Windburner, var veeeldig nære på å handle combo/duo settet med ceramic belegg på panne å 2,5L kjele til 2062kr på VPG. Men, synes kjelen blir altfor stor.

Hadde MSR laget denne https://www.msrgear.com/cookware/ceramic-solo-pot i Windburner serien hadde jeg vært SOLGT! Den kjelen, pannen med ceramisk belegg og den nye selvstående brenneren, ja da hadde jeg nærmet meg drømme turkjøkkenet👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, Terka skrev:

http://www.cleverhiker.com/blog/jetboil-minimo-vs-msr-windburner

https://www.canoekayak.com/gear/jetboil-minimo-vs-msr-windburner/

https://www.sky-liners.com/jetboil-vs-msr-windburner-review/

Iflg testene over så kommet Jetboil best ut i en del av dem, men det kommer vel an på hva som måles og hvordan den skal brukes. Mer robust ift vind et et godt argument for min del.

Ser Jetboil har utviklet seg siden den jeg har, mulig de nyere er bedre enn min gamle 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til info.. som innlogget bruker hos Bikedshop.no får man 20 % av på turutstyr per nå (mulig du må bruke rabattkode "TURSYKKEL", jeg får opp rabatten automatisk.)

Blir grei pris på Windburner:

20180725_105027.thumb.png.e5ba0d161e187f3f5d1c4b41e66348c4.png

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der røk jeg på en utgift gitt😇 Takk for info, @Terka! 😃 Da er Windburner bestilt, gleder meg til å prøve selv om jeg er en innbitt bruker av multifuelbrenner året rundt. Kunne jo klart meg med Jetboil, men morsomt å prøve noe nytt også 😊

Skrik ut om noen ønsker seg en billig Jetboil 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som bruker Windburner til faktisk lage/koke noe enkel mat siden det er mulig å regulere varmen noe? Hvis den kun blir brukt til å koke vann, så kan jeg vel like godt gå for denne til Jetboil?

https://bikeshop.no/tursykling/turkjøkken/stormkjøkken/jetboil-zip-carbon-stormkjøkken-0-8-liter-4500-btu-340g-38719086-p0000146192

Er så på vippen til å bestille en Windburner, men skal jeg betale dobbelt så mye som for en Jetboil så burde den brenneren på Windburneren ha en mulighet til å lage enkel mat for å forsvare prisen!  🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Windburner til faktisk lage/koke noe enkel mat

Alle kjeler som er høye og tynne er bare egnet til mat som veldig tynn, ellers brenner det seg veldig fort i bunn. Vondt og røre også. Så skal du bruke den til å lage mat, og ikke bare koke vann eller kaffe, hadde jeg sett etter noe annet. Windburner er også endel større i volum. Volum teller mere enn vekt syns jeg. Men windburner har mye flott egenskaper, husk også at den lager ekstremt mye kullos og må ikke brukes i telt!   Her er advarselene faktisk 100% riktige.... 

Men også jeg sikler på en slik, har sett den til @Blaser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå brukt den som eneste brenner siste uken. Originaloppsett og koking av vann under turgåing, og med adapter og GSI Pinnacle Camper panner i camp. Har fungert brillefint.

Screenshot_20180805-084701.thumb.jpg.29650ea69b122089f2909ea8ad46bed4.jpg

Skal det kokkeleres inne i telt ville jeg brukt MSR Pocket Rocket brenner (eller tilsvarende) av den grunnen @Memento mori nevner. Lett å ha med i kokeutstyret i tillegg til Windburneren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hoppet på MSR toget funderte jeg litt på forskjeller og ulike fordeler mellom Reactor og Windburner. Reactor er et reelt alternativ for noen av mine turer, men ellers er nok Windburner et mye bedre alternativ for generelle turer og mer egnet for matlaging.

Litt mer sammenligning her:

https://thesummitregister.com/windboiler-vs-reactor-whats-difference/

https://expeditionportal.com/american-overlander-msr-reactor-and-windburner-stove-systems/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som @Kjellis litt vanskelig å vende vekk fra fuel-brennere (enda verre: jeg bruker fortsatt en original WhisperLite som ikke tar gass). Dere som har gått over til Jetboil/Windburner-konseptet, jeg lurer på

  • Koker dere noe som helst annet enn vann? jeg liker egg til frokosten når jeg er på fjellet, vurderer nudler for å få i meg flere karbohydrater
  • Er oppsettet så raskt at dere f.eks. kunne laget kaffe under en rast? Bærer med meg en termokopp for å kunne ta en kaffepause etter 1-2 timers gange, men denne kan droppes om det tar kort tid å sette opp brenner for å koke vann
  • Er forskjellen stor mellom en slik løsning og en delt brenner med vindskjerm?
  • Sitter dere ofte igjen med halvtomme 100 g gassbokser (vet at noen har funnet en løsning på dette, men føler meg ikke så modig selv)?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ArveS skrev:

Er oppsettet så raskt at dere f.eks. kunne laget kaffe under en rast? 

Jeg har jetboil zip med kaffepresse. Den er rask, så jeg lager kaffe under rast med den. Men systemet med enten en liten termos eller termokopp er nok bedre om du er en eller to. Det er raskere totalt sett.  Koker bare vann og kaffe på den, egg går under vann for min del. 

14 minutter siden, ArveS skrev:
  •  
  • Sitter dere ofte igjen med halvtomme 100 g gassbokser (vet at noen har funnet en løsning på dette, men føler meg ikke så modig selv)?

Nei, jeg bruker opp restene på tur, men en gas-saver er enkel i bruk, så et slikt system er bruk her. Mest for å slippe å ha gamle halvfulle bokser liggende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, ArveS said:

Jeg er som @Kjellis litt vanskelig å vende vekk fra fuel-brennere (enda verre: jeg bruker fortsatt en original WhisperLite som ikke tar gass). 

Bruker fortsatt MSR XGK/Dragonfly på vinterturer med pulk osv. Bensin er hovedbrensel i vintersesongen for min del. Sommersesongen bruker jeg slangebrenner eller toppmontert for gass, avhengig av type tur. Jeg bruker forresten kun en type brensel pr brenner, da slipper jeg å endre på brenneren(e) ut frå hva slags brensel jeg bruker, men bytter bare brenner i stedet.

For Windburner så er den kjapp nok til å til å koke opp vann for min del, men det spørs jo hvor travelt du har det.

"Boiling Water. MSR claims it takes 2:30minutes in 8mph winds to boil 0.5 liters of water, and just 15 seconds more to boil in 12mph winds."

Selve 1L kokekaret har for liten diameter til at jeg kommer til å lage mye mat i det, da ville nok et av de større kokekarene til Windburneren fungere bedre. Jeg har i stedet laget et adapter (Jetboil) slik ar jeg kan bruke denne brenneren med vanlige kokekar i camp. Fungerer utmerket, Og bruker da kun originalkokekaret under selve "turgåingen". 

For min del er Windburneren et supplement til de andre brennerene jeg har. For turer med potensiale for vind eller litt ekstra kulde ift bruk av andre gass brennere. Og bratte og kalde turer med mange høydemetre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2018 den 1.22, Terka skrev:

For Windburner så er den kjapp nok til å til å koke opp vann for min del, men det spørs jo hvor travelt du har det.

To og et halvt minutt kan jeg gjerne vente på kaffen :

Men om en holder termokoppen utenom, er ikke vektbesparelsen så veldig stor?

Whisperlite komplett med vindskjerm, flaske og Quick Solo Pot: 727 g (ex bensin)

Windburner med en tom 100g gassboks: 550 g

Pocket Rocket, Quick Solo Pot, tom 100g gassboks: ca 430 g.

Pocket Rocket er overlegent raskeste oppsett, Windburner er nok raskest samlet sett, WhisperLite er tyngst, mest kronglete, men klart billigst i drift, og kan brukes vinterstid også.

Argh! Har en Windburner i handlekurven i en nettbutikk nær meg. Men skal jeg trykke på avtrekkeren? Nei eller ja!?! Overbevis meg, noen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ArveS skrev:

To og et halvt minutt kan jeg gjerne vente på kaffen :

Men om en holder termokoppen utenom, er ikke vektbesparelsen så veldig stor?

Whisperlite komplett med vindskjerm, flaske og Quick Solo Pot: 727 g (ex bensin)

Windburner med en tom 100g gassboks: 550 g

Pocket Rocket, Quick Solo Pot, tom 100g gassboks: ca 430 g.

Pocket Rocket er overlegent raskeste oppsett, Windburner er nok raskest samlet sett, WhisperLite er tyngst, mest kronglete, men klart billigst i drift, og kan brukes vinterstid også.

Argh! Har en Windburner i handlekurven i en nettbutikk nær meg. Men skal jeg trykke på avtrekkeren? Nei eller ja!?! Overbevis meg, noen 😂

Største fordelen kontra MSR PR2 er vel al Windburner er like effektiv samme rakkarn å mye det blåser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ArveS said:

To og et halvt minutt kan jeg gjerne vente på kaffen :

Men om en holder termokoppen utenom, er ikke vektbesparelsen så veldig stor?

Whisperlite komplett med vindskjerm, flaske og Quick Solo Pot: 727 g (ex bensin)

Windburner med en tom 100g gassboks: 550 g

Pocket Rocket, Quick Solo Pot, tom 100g gassboks: ca 430 g.

Pocket Rocket er overlegent raskeste oppsett, Windburner er nok raskest samlet sett, WhisperLite er tyngst, mest kronglete, men klart billigst i drift, og kan brukes vinterstid også.

Argh! Har en Windburner i handlekurven i en nettbutikk nær meg. Men skal jeg trykke på avtrekkeren? Nei eller ja!?! Overbevis meg, noen 😂

Kan vel sitere meg selv fra tidligere i tråden, man får lett til et oppsett som et lettere og mindre volumiøst. Samtidig så bør jeg legge til at det er kun Windburneren som har vært brukt her siden den kom i hus i sommer. Både med vanlige kokekar i basecamp og med den originale 1L kjelen oppe i steinura. Eneste utfordringen med vind er at fyrtøyet ikke må tåle vinden, Windburneren brenner og koker opp helt suverent i vindfulle forhold.

On 5/11/2018 at 11:05 AM, Terka said:

Av nysgjerrighet, hva er fordelene dere er ute etter med f.eks. en MSR Windburner, og på hvilke turer?

Man kommer billigere unna med f.eks. en MSR Pocket Rocket brenner, MSR vikdskjerm/reflektor eller Optimus sin som monterers på gassboksen, sammen med kokekarsett fra biltema eller GSI Haulite Minimalist eller større.

Billigere, lettere, mindre pakkevolum, og mer fleksibelt på hvilke kokekar og panner du kan bruke.

Jeg synes systemene som MSR Windburner/Reactor ser skikkelig fine ut og ser absolutt fordeler med dem i vindutsatt og bratt høyfjell. (Har absolutt lyst på et slikt sett til den bruken)

Men på mindre utsatte turer hvor gass velges som brensel velger jeg Pocket Rocket eller slangebrenner og spesifikk kokekar (et/flere) og vindskjerm. Jetboil systemet har stått ubrukt her i 3 år nå, burde egentlig selge det om ikke barna skal få arve når dem blir større.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Har fundert på å kjøpe inn en 1.8L kjele til windburner'en for bruk i steinura når vi er flere som skal ha kokt opp vann, men ser at det et omtrent like dyrt som å kjøpe et fullt Windburneroppsett til med 1L kopp. Og en brenner + 1L kokekar veier bare 60G mer (+ gass) enn 1.8L kokekaret.

Any toughts? 2 stk hele Windburnere med 1L kjeler eller 1 stk med 1.8L kjele på tur i steinura når man er 4 pers+?

Screenshot_20180820-131750.thumb.png.6ebf6ae2caffab02d974b222c939a88e.png

Screenshot_20180820-131543.thumb.png.9c7283650c1c89dab034d1a0330d4a08.png

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

Hmm.. Har fundert på å kjøpe inn en 1.8L kjele til windburner'en for bruk i steinura når vi er flere som skal ha kokt opp vann, men ser at det et omtrent like dyrt som å kjøpe et fullt Windburneroppsett til med 1L kopp. Og en brenner + 1L kokekar veier bare 60G mer (+ gass) enn 1.8L kokekaret.

Any toughts? 2 stk hele Windburnere med 1L kjeler eller 1 stk med 1.8L kjele på tur i steinura når man er 4 pers+?

Screenshot_20180820-131750.thumb.png.6ebf6ae2caffab02d974b222c939a88e.png

Screenshot_20180820-131543.thumb.png.9c7283650c1c89dab034d1a0330d4a08.png

 

Fant ikke kampanjene på bikeshop, men om du legger pakkvolum og vekt til side:

Det ene er en veldig dyr gryte, det andre er et komplett kokesystem. Da har du også backup.

Det blåser like mye om en er 2 eller 4 på tur, men kanskje det forskjell på hvor eksponert leirplassen er. Andre løsninger for komplette "group systems" er nye Windburner med slange. Primus Primetech 2.3l kan du f.eks få for 1595,- på outnorth. Har du en "ubrukt" mailadresse kniper du kanskje 10% rabatt med påmelding av nyhetsbrev.

 

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Terka skrev:

Hmm.. Har fundert på å kjøpe inn en 1.8L kjele til windburner'en for bruk i steinura når vi er flere som skal ha kokt opp vann, men ser at det et omtrent like dyrt som å kjøpe et fullt Windburneroppsett til med 1L kopp. Og en brenner + 1L kokekar veier bare 60G mer (+ gass) enn 1.8L kokekaret.

Any toughts? 2 stk hele Windburnere med 1L kjeler eller 1 stk med 1.8L kjele på tur i steinura når man er 4 pers+?

Screenshot_20180820-131750.thumb.png.6ebf6ae2caffab02d974b222c939a88e.png

Screenshot_20180820-131543.thumb.png.9c7283650c1c89dab034d1a0330d4a08.png

 

Du har ikke vurdert denne da Terka?

https://www.outnorth.no/msr/windburner-2-5l-sauce-pot

En sånn en isteden for to 1 litere hadde jeg valgt ihverfall, den kan man tross alt lage mat på i tilegg og fint steke kjøtt i som vist i videoen under.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Lars Stenseth said:

Du har ikke vurdert denne da Terka?

https://www.outnorth.no/msr/windburner-2-5l-sauce-pot

En sånn en isteden for to 1 litere hadde jeg valgt ihverfall, den kan man tross alt lage mat på i tilegg og fint steke kjøtt i som vist i videoen under.

 

Den ser bra ut den, og billigere 😊  Men målet var nok litt smalt, slippe å koke opp vann to ganger før at 4 skulle få mat på tur slik det ble i sommer. 2.5 L kjelen synes jeg er fin til campbruk, men vile kanskeikke være den jeg drar med i sekken for å gå fjelltoppene. Og til camp så funka denne løsningen veldig bra: 

On 8/5/2018 at 9:12 AM, Terka said:

Har nå brukt den som eneste brenner siste uken. Originaloppsett og koking av vann under turgåing, og med adapter og GSI Pinnacle Camper panner i camp. Har fungert brillefint.

Screenshot_20180805-084701.thumb.jpg.29650ea69b122089f2909ea8ad46bed4.jpg

Egentlig et luksusproblem altså 🤣.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ORG_DSC00382.thumb.JPG.167b6c84d70711844139c455918dd732.JPG

Testa windburneren på turen i helga, må si at jeg er imponert over den så langt. Utrolig rask, og relativ ufølsom for vind kontra jetboil. Hadde ikke med noe adapter eller kaffekit til den, men varmet vannet og helte over i kaffekjelen. Ser ut som den bruker lite gass også uten at jeg har mål forbruket. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
18 timer siden, Blaser skrev:

Windburner i bruk under vind og yr.  Setter bare på kneet og koker opp. PRAKTISK :)

 

received_2182884828636538.jpeg

Med "hanging kit" kunne den hengt i bjørkekvisten til høyre😊

 

Forøvrig passer kaffepressa til Jetboil "relativt" bra til Windburner, men har kanskje en liten millimeter eller to for liten diameter så det blir en del grut i siste skvetten. Tilhørende presse på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omnilite skrev:

Med "hanging kit" kunne den hengt i bjørkekvisten til høyre😊

 

Forøvrig passer kaffepressa til Jetboil "relativt" bra til Windburner, men har kanskje en liten millimeter eller to for liten diameter så det blir en del grut i siste skvetten. Tilhørende presse på vei.

DA skjønner jeg nytten av "hanging kit".  Har alltids tenk at dette brukes i base camp og der ser jeg ikke nytteverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.