Gå til innhold
  • Bli medlem

Biltema vest


Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Mareng
2 timer siden, Anders Holt skrev:

Noen med erfaring med denne vesten? http://www.biltema.no/no/Bat/Sikkerhetsutstyr/Redningsvest/Flytevest-oppblasbar-150-N-2000035796/

Skal brukes i packraft. Blant annet på en 14 dagers ekspedisjon i anarjohka nasjonalpark og karasjohka i sommer. 

Jeg synes ikke de oppblåsbare er noe særlig. Kanskje hvis det er veldig varmt. Og dyr til engangsbruk hvis utløseren henger seg opp.

Min far holdt på å bli kvalt av en slik. Han hadde stroppene for stram, eller noe hadde vridd seg på en måte. Utløseren hang seg fast i garnet, og han ble «komprimert» da den blåste seg opp. Mener han stakk hull med kniven for å få pusten igjen.

Jeg synes denne fra jula er grei i kano (finnes i flere størrelser). Greit med noen lommer med glidelås foran, og en lomme med spenne på. Har ikke brukt den mye enda.

https://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/flytevester/voksen/flytevest-002768/

CA56740F-3171-4687-BC65-81F1AB4A974A.jpeg

 

Eller så har biltema en kanovest som ser luftig ut, men jeg har ikke prøvd den.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvoppblåsbar vest i en packraft høres ut som en dårlig ide. Sats heller på en vest som er funksjonell og holder seg på plass der den skal, på kroppen, ved velt. Skaff deg en vest med gode stramminger i livet og ved midjen som sitter som fast og intill kroppen også ved velt. Redningsvest er ikke noe man skal spare penger på, det er livsforsikringa di på vannet. Prøv heller denne https://www.alfafritid.no/produkt/padleutstyr/padlevester/nrs-vista

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man er på tur lagt fra folk, og man uforvarende får en velt (eller at man mister vesten i vannet og den blåser seg opp). Blir det ikke et helsike å fortsette turen med oppblåst vest? Eller har man med mange patroner og kan pakke den ned igjen om den blåser seg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mareng
27 minutter siden, Anders Holt skrev:

Mareng: den vesten fra jula: Den står 30-50kg på. Jeg veier 83. Blir ikke det litt i det letteste laget for meg? 

Du får den i forskjellige størrelser. Opptil 90+.

Vektangivelsen har kun med størrelse å gjøre, oppdriften er den samme. Om du veier 150kg flyter du like bra i en flytevest for 30 kg, som en for 100 kg. I vann er det oppdriften som teller, ikke vekten.

Slike flyteplagg har oppdrift på 50N, de er beregnet for svømmedyktige. Dersom man ikke er svømmedyktig, eller trenger bedre flyteplagg, må man over på eks. redningsvester med flytekrage. De har en oppdrift på 100 eller 150N. Men vektangivelsen, har kun med størrelse å gjøre.

Jeg kjøpte 90+, da har jeg god plass til jakke og genser under. De hadde ikke størrelsen under.

 

 

BC41950C-2736-44E8-980F-326643B4C603.jpeg

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.