Gå til innhold
  • Bli medlem

Flyter kano?


Anbefalte innlegg

Hei vante kanofolk,

Skal kjøpe min første kano. Det skal være en allroundkano til bruk på innsjø og elv. Prismessig tenker jeg < 10000 inkl årer.

Jeg er i øyeblikket mest fan av Femunden,  men ser at Hasle har flyteelementer i endene.

Betyr manglende flyteelementer at kanoen ikke flyter ved kantring? 

Dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

I utgangspunktet vil de fleste kanoene som er på markedet ha nok oppdrift til å ikke synke til bunns når de er fulle av vann. 

Royalex og tilsvarende har nok oppdrift i skroget. PE, som Femundkanoen er bygget av, har såvidt jeg kan lese meg til en trelags konstruksjon med skum i midten, som nok også vil gi tilstrekkelig oppdrift. Allyer har denne matten som visstnok gir nok oppdrift, og kompositt kanoer har innebygde flyteelementer.

Men uansett hvilken type kano det er snakk om, kan du ikke forvente mer enn at de såvidt flyter, med det aller meste av båten under vann.

Marginene kan derfor være små, noe å tenke på før du eventuelt fester saker og ting fast i båten.

Hasle kanoen har sikkert bedre oppdrift, men dette er ikke noe du vil ha glede av i det daglige. 

Uansett kano er det er en nokså smal sak å lage mer oppdrift, dersom det skulle være nødvendig.

Oppdriften tester du enkelt under kontrollerte forhold. Går ut på en strand eller noe og fyll den med vann😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Spurte westsystems om dette i går, og svaret jeg fikk var: «Den vil nok ligge i overflaten om den blir fyllt med vann, men det er ikke samme som Haslekanoen.»

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd flere kanoer og eid 2 stk. Nå har jeg en Mad River Royalex 16.

Alle kanoer jeg har prøvd flyter, men det er forskjell på hvor høyt i vannet de ligger når de er fylt.

Har man en bøtte og det er stille vann/sjø kan man krabbe oppi kanoen, ligge flatt og finne midtpunktet. Da kan man begynne å øse ut.

Er ikke lett å få ut de første bøttene og avhengig av bæreevnen til kanoen kan det være en utfordring å finne midtpunktet.

Tren i vann med badetempratur og gjør deg kjent med hvor vanskelig det er å tippe den rundt, tømme og svømme med fylt kano.

Som regel går jo kanoturer bra, men ta med en tørrsekk med tørre klær :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.