Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøfrie fjell i juni?


derp

Anbefalte innlegg

Gira på å komme meg ut i fjellet i sommer og har mye tid til overs i juni. Det har jo vært ekstremt gode snøforhold i vinter med mye snø overalt, men finnes det noen steder hvor snøsmeltinga er godt i gang? Tenker hovedsakelig på østlandet/midt norge. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom det skal smelte halvannen meter før jeg ser hagegjerdet her og husker at man gikk på isen på enkelte vann 2. juli i fjor så kan fort juni være litt tidlig her.

20180427_192913.thumb.jpg.ac7bf182e157642766c423a006dd6824.jpg

Men det er litt nord for kjerneområdet ditt også...

(Hammerfest)

Og når jeg ser hva som lå av snø enkelte steder i vinter så kommer det nok veldig an på temperaturen fremover.

 

Her hadde vi veldig kald og lang vår i fjor og det minket jo nesten ikke med snø i fjellet før langt ut i mai. Så du får bare krysse fingrene for en mild vår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor gikk jeg fra Solheimsstulen mot Geitvassdalen i begynnelsen av juni.  Jeg fulgte Store Normannslepa.  Den var for det meste snøfri, men det lå snø på den mange plasser.  Disse snøbreene var tunge å forsere, og som det fremgår av bildet var de så vide at det var like godt å gå rett frem.  Ofte gikk jeg gjennom helt til skrittet.  Vurder derfor truger.

416022733_11Snbreerpveien(640x360).jpg.555578f8397eb3e537a6da861cc06830.jpg

Endret av Tom42
Tilleggsopplysning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 29.4.2018 den 18.26, derp skrev:

Gira på å komme meg ut i fjellet i sommer og har mye tid til overs i juni. Det har jo vært ekstremt gode snøforhold i vinter med mye snø overalt, men finnes det noen steder hvor snøsmeltinga er godt i gang? Tenker hovedsakelig på østlandet/midt norge. 
 

Det er vår i fjellene på sørvestlandet nå. Isen går i 700-800 meters høyde, as-we-speak! Etnefjellene på grensen mellom Hordaland og Rogaland, spesielt de vestre/ytre delene er snøfrie/isfrie nå! :)

Midtre Etnefjell, Strypeheiene 585 moh. 11. mai 2018:

DSC_4271.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎05‎.‎2018 den 20.21, Daktari skrev:

Senorge skuffet greit i Nordmarka i helgen. Vasset i snø der det skulle være bart. Skulle hatt ski. Ble en kort tur

Et godt tips for å se tilstanden på forholdene på senorge.no: Se på vannavrenning i stedet for snødybde. Da får du et bilde av hvor mye snø som eventuelt måtte smelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det har tint utrolig mye i øst-finnmark den siste tia, og med tanke på at det har vært en tålelig snøfattig vinter, så vil nok fjellet og vannene være snø/isfri om veldig kort tid. Fuktig og kjølig derimot vil det nok være til begynnelsen av juli vil jeg tro. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.