Gå til innhold
  • Bli medlem

Kull-Yes!! -for oss som tenker på SLOW MOTION :)


Blaser

Anbefalte innlegg

Fikk nå i dag en virkelig ahh opplevelse. 

Kjøpte en pose med Weber grill briketter ( hver veier 40 gram). Prøvde ut min kvistbrenner med disse brikketenen og må virkelig si at dette var en OPPTUR.

Fyrte opp med 6 brikketer i. Enkelt.  Så var det bare å sette på kaffekjelen og la tiden gå. Det gikk vel 20-30 min før det kokte.

La to brikketer inn etterhvert.

Oppsummet:

-Dette er stille !!

-8 brikketter varer i mange timer. Slipper å stresse med å hente ved/kvister

-Mitt oppsett gir en bålfølelse uten at det fyker gnister :)

- Passer fint under en tarp / I en Gapahuk /I en lavo som er åpen.

-DETTE ER SLOW MOTION. TRENGER IKKE Å GJØRE NOE PÅ 3 TIMER...bortsett i fra å drikke....ILDVVANN !

NB !!! Å fyre med kull gir kullos, så dette må gjøres i friluft og ikke i lukkede rom. 

PS, dersom man savner sprakelyden i fra et bål, så er det bare å legge nedi noen gran kvister...

PS. Ja det er ANNA jeg har på meg.

 

 

20180428_211835.jpg

20180428_212423.jpg

20180428_211657.jpg

  • Liker 6
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, Blaser skrev:

Jepp, her er det bare å teste i vei.

 

Tror virkelig at jeg prøver dette i lettvektslavoen min.  Plass er det jo.  ( Underlaget dere ser er en Exped Chairkit LW) 

Men med åpen dør.

20180422_123658.jpg

20180422_123808.jpg

20180422_123731.jpg

Det var en grei lavo! Hvilken type er dette? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, aamodt skrev:

Det var en grei lavo! Hvilken type er dette? :-)

Kjøpt her:

https://www.aliexpress.com/item/1-6LB-Ultralight-4-Season-Nylon-Pocket-Outdoor-Camping-Tent-Waterproof-Durable-Ventilate-Military-Folding-Tent/32834987913.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.8mRBU8

Jeg har staven på 130 cm.  Du bør ikke være mye over 1,80 for å passe inn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Blaser skrev:

Høyden blir ikke noe problem for meg da :D Hvor mye veier den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aamodt skrev:

Høyden blir ikke noe problem for meg da :D Hvor mye veier den?

Den veier 780 gram med 10 plugger.   Det som kommer i tillegg  er jo da stanga. 

evt. 4 barduner med plugger  og extra bunnduk er jo kjekt å ha med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her optimalisert pakkingen for bål/kull brenneren med gass. Settet består av:

1.A:Toaks bålbrenner

1.B:100 gr gassboks som legges ned i Toaksen

1.C:Optimus crux gass brenner som legges ned i Toaksen ( og lighter)

Dette er da sett 1.

2: Legger så sett 1 ned i Optimus terra weekend kjelen

3: Legger så 2 ned i GSI Pinnacle dualist kjelen.

4: Legger på grått lokk og så svart lokk og pakker ned :)

 

 

 

20180501_182711.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsefaren lar jeg andre diskutere, vil bare peke på at varmeutviklingen kan få kvistbrennere i titan til å slå seg. Samme kan skje med tynt rustfritt stål. Jeg har selv brukt kull/briketter i min 5" Firebox stove av stål, og det funker fint. Men han som lager denne forsøkte for et par år siden å lage samme modell i titan . En av testene han gjorde med prototypen var bl.a. å fylle den med briketter. Men da ble altså varmeutviklingen for sterk og stålet slo seg/mistet sin fasong. (kunne unngå dette ved å bruke tykkere materiale, men da ble gevinsten med valg av titan vs rustfritt stål borte)  Dette er jo vesentlig for brennere av typen man slår ut eller setter sammen før bruk, at delen beholder sin opprinnelige fasong. De som lager Bushbox har løst dette med å bruke stål i utsatte deler for sin XL modell. Den modellen som @Blaser viser her (som jeg også har, men ikke prøvd med kull)  er muligens mindre utsatt fordi den jo er rund, i ett stykke, ikke noen deler som kan mist fasongen å gjøre monteringen vanskelig om stålet slår seg litt m.a.o..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullosfaren diskuteres i mange tråder og det synes jeg er positivt.  Vi håper jo at forumet kan opplyse nye ( og uvitende) om faren med kullos.

Det har jo forekommet dødsfall der personen trodde engangsgrillen var utbrent, satte den i bilen og la seg til å sove. Vedkommende våknet aldri.

Regelen er jo at man skal fyre i friluft. 

Har derfor oppdatert start innlegget , slik at det ikke skal være noe tvil for de som er uviten@jenspetter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen andre har dristet seg til å kommentere ILDvannet du drikker, skal jeg prøve meg på det.... Captein saft, kan knapt nok kalles Rom, jeg vil anbefale det på det sterkeste å prøve Ron Zacapa om du liker Rom

https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Guatemala/Zacapa-Centenario-23/p/9150301

Ellers må jeg jo si at å tenne med briketter har jeg hatt veldig suksess med selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 2.5.2018 den 9.11, tshansen skrev:

Siden ingen andre har dristet seg til å kommentere ILDvannet du drikker, skal jeg prøve meg på det.... Captein saft, kan knapt nok kalles Rom, jeg vil anbefale det på det sterkeste å prøve Ron Zacapa om du liker Rom

https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Guatemala/Zacapa-Centenario-23/p/9150301

Ellers må jeg jo si at å tenne med briketter har jeg hatt veldig suksess med selv. 

Den smaker ypperlig @tshansen

20180520_185553.jpg

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tshansen skrev:

Se der ja! Nå snakker vi virkelig krem og jeg kjenner på akutt misunnelse (er på jobb) 

Dersom du kommer på forumtreffet _Blefjell til helgen så kan du få smake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.