Gå til innhold
  • Bli medlem

Troms og Finnmark i juli


TomasF

Anbefalte innlegg

Annonse

Myggtilstanden i Troms og Finnmark i juli skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har vært der, men føler meg rimelig trygg på at du kan forvente en del.

Uansett kan jeg dele mine tips for en hyggelige tilværeløse i myggsesongen:

Sørg for å ha dugelig med myggmiddel. DEET på spray har fungert greit til meg. Du svetter det fort bort, så det må smøres på i ny og ne. Sørg for å ha klær myggen ikke stikker gjennom. Standard skallbekledning à la dermizax, gore-tex og lignende er myggtett. Utpå kveldene i leiren er myggnett er et myggnett i kombinasjon med en caps utrolig deilig. Videre slipper du unna mye mygg om du i størst mulig grad beveger deg og slår leir der det er litt vinddrag, som over rygger/hauger. Skal ikke mye vind til før myggen holder seg unna. Smør inn lår og ræv med myggmiddel inne i teltet før du går for å gjøre det fornødne. Jeg husker en tur i Forollhogna i juli når myggen var på sitt aller verste, og jeg gikk ut for å gi naturen sitt, uten myggmiddel noe annet sted enn fjeset. Magen var selvfølgelig usigelig treg, og før buksa var på plass var vi vel oppe i 30-40 stikk på lår, korsrygg og det som verre er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juli er måneden med mest mygg. Men hvor mye er avhengig av vær og snøsmelting. 

Beste tiltaket er å ignorere myggen. Ikke noe som hjelper skikkelig uansett :P

Ellers som @foroll nevner hjelper myggmiddel litt. Myggnett på hodet er det eneste som holder myggen unna luftinntak når den er mest ivrig. Muligens kan allergitabletter hjelpe noe på reaksjoner fra myggstikk.

Er selv i den irriterende kategorien folk som (nesten) ikke reagerer på myggstikk. Myggen lander og suger blod, men får ikke stikk eller kløe etterpå. Skallklær har jeg aldri følt behov for, men langbukse og skjorte/vindjakke med ermer i tillegg til myggnett og caps på hodet holder myggen unna så den ikke irriterer for mye. Ellers er det bare å akseptere at myggen er der, og prøve å ikke bry seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nevnes at jeg hører til kategorien som får hvite hevelser på 2 cm i dameter hvert eneste sted myggen setter seg. Ikke prøvd allergitabletter, men å smøre inn eventuelle stikk med Eurax hjelper veldig på kløen etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, foroll skrev:

Det skal nevnes at jeg hører til kategorien som får hvite hevelser på 2 cm i dameter hvert eneste sted myggen setter seg. Ikke prøvd allergitabletter, men å smøre inn eventuelle stikk med Eurax hjelper veldig på kløen etterpå. 

Fikk kløende stikk tidligere. Men etter 2 måneder på tur i Finnmark og Troms i 2008, oppdaget jeg året etter at jeg ikke lenger reagerte på stikk. Har ikke peiling på om det hjelper med overeksponering. Får reaksjon på klegg, og knotten/smekke på vestlandet er fortsatt like jæ***g. Eurax er fint å ha i sekken ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dersom du blir mye stukket, så bygger du opp immunitet. 

Når det er mye mygg er svært vanskelig å forutse, det avhenger av vann. I år har det ikke vært spesielt mye snø her nord, så da avhenger det av temperaturene framover. Samtidig kan det plutselig komme frostnetter etter en varmeperiode nå i mai, det tar knekken på mygga før den er klekka. Så, alt henger sammen med alt, men generelt vil jeg si at månedskiftet juni/juli har mest mygg. 

Mygg er uansett ikke så mye å bry seg med. Ta med en sammenleggbar mygghatt om den irriterer i øyne, ører og hår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tips til hjelpemiddel som bl.a brukes av spesialstyrker i tropiske strøk. Impregner klær og telt med permitrin. Fås bl.a kjøpt her. 

Brukte det selv i Akkhanas for noen år siden. Kombinert med myggnetting, neoprenhansker og en seig myggolje/tjære skal du klare deg bra. 

Som det nevnes, slutt og irriter deg over mygga. Den er like naturlig i naturen som alt annet. Du må bare innrette deg etter det på best mulig måte. 

 

Endret av Nordhauk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt fiske har greie priser på Insect Shield-tøy fra ExOfficio - dette er gull verdt og gjør at du kan gå i en tynn skjorte eller bommullsgenser på varme dager uten at myggen sitter tett på ryggen og stikker gjennom. https://www.skittfiske.no/search?q=ExOfficio - (Ikke alt på linken er "myggtøy")

Vape-briketter eller lignende i teltet gjør susen - det tømmer telt/lavvo for mygg. Nå er det helst "eller lignende" du skal se etter da Vape er ute av produksjon. Dette er den typen briketter som egentlig er ment å settes i en enhet for varming i stikkontakt. Du får tilsvarende varmer på gass. Vi bruker en brus-/ølboks opp ned med telys i:

 9288812816_625b40486e_o.jpg
VAPE by Espen Ørud, on Flickr

Myggnett med påmonterte briller fjerner hele ulempen med tåkesyn/uklart syn når man har på myggnett: http://linsnatet.blogg.se/

Ellers så er det å marinere caps/buff/lue osv i sterke myggmidler. Jeg bruker gjerne noe med nær 100% DEET til dette:

11709538_10152799481555194_3283378889724
 

Den grønne Bushman fra Australia samt X-100 er slike kraftige saker. 

På huden i hals, ansikt, hender benyttes de andre. Autan spray (se bildet) er favoritten. Den synes jeg funker akseptabelt mot knott også. 




På generell basis vil jeg anbefale alle å feriere sørpå for sikkerhetsskyld!!



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.