Gå til innhold
  • Bli medlem

Aluminiumkopp direkte på brenner?


Anbefalte innlegg

Er det noen som har testet / kunnskap rundt hvorvidt det går greit å varme seg en kopp vann til te / kaffe ved å sette aluminiumkoppen direkte på gassbrenner? For eksempel en slik: 

https://www.xxl.no/mackenzie-aluminium-turkopp/p/1082805_1_style

 

Jeg hadde en gang en MSR titankopp til dette bruket men den ligger ved ett eller annet vann :-) usikker på om jeg kommer til å finne den igjen. 

Grytene til mitt gamle stormkjøkken er i tynn aluminium så vil tro materialet skal tåle det? Har dessuten hørt at aluminium leder varme bedre enn titan, så da frister det lite å betale det tredobbelte for en titankopp, bare for å spare noen få gram. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vann er kjøling så det går fint: 
 





Du skal imidlertid være oppmerksom på 1 ting. Snø kan kjøle dårligere enn vann. Mye dårligere. Om du skal smelte snø til vann i koppen så er det en fordel å ha litt vann i bunn (om man har) eller først smelte bittelitt snø av gangen til man får litt vann i bunn ved å være litt sparsom med varmen. Om du stapper koppen/kjelen med snø så kan du få et luftlag i bunn og dermed ingen direktekjøling av bunnen. Det kan smelte litt snø, men så fordamper dette og dampen forsvinner opp i snøen over. Det har vel blitt postet bilder av kjeler i forumet her som har vært presentert for dette fenomenet. @Memento mori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Trangia har også en alu-kopp, som jeg har brukt en del direkte på gassbluss mm. Det virker OK, MEN den blir jo meget varm og må betjenes med hansker eller tilsvarende. MEN verst er det med leppene!  Det kan avhjelpes med et pat striper isoleretape på kanten, men så må en passe på at gassblusset ikke smyker sig opp langs siden av koppen.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Mest aktuelt til småturer eller teltturer alene på sommer / høst, er det vinter og snøsmelting blir bensinbrenneren og ei gryte med. Men når kveldsmiddagen stort sett består av noe grillet på bålet er det jo flott å bare sette koppen rett på brenneren på morrakvisten Teip på kanten var et godt tips. Flammen på Pocket rocket'en er smal nok til at det burde funke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

https://www.xxl.no/mackenzie-aluminium-turkopp/p/1082805_1_style

Får ikke opp noe på denne, trykker du på kjettingen i innleggsmenyen kan du også legge den inn som en lenke. 

IMG_2764.thumb.PNG.68c2fce6a7b317ddb14c7653ee2ff3c9.PNG

Men er det den varianten med silicon innerkopp du tenker på, tror jeg ikke det går bra på brenneren. Du må i så fall skjære av bunndelen på silikonen.

IMG_2946.thumb.JPG.a7ec93d658b9673ace69569ce6f94797.JPG

Jeg har hot lips silicondel som jeg setter på etter å ha tatt den av brenneren. Enkel å sette på. 

50517DCF-85F6-4AE1-9694-270673ADCFA7.thumb.jpg.c06e862fd4e632586f31cc14becd0300.jpg

Begge disse er brukt på bål å brenner, den i stål har fått damplåsen når den var pakket med snø, derav skadene. Kaffekjelen i aluminium har vært brukt mye på bål i 10 år, litt bulkete, men funker fint. 

Pleier å vaske av den den værste sota, en gang i året selv om mange synes det er helligbrøde.  Da det lukter, og den griser til mye.

Prøver derfor å ha et sett til gass/bensinbrenner og et til bålbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.