Gå til innhold
  • Bli medlem

Biltur med telt nordover


akselsen

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta sommerferien i bilen i sommer for å se og oppleve eget land. Bor i trondheim og har lyst til å kjøre nordover. Jeg har tenkt å ligge i telt og har lyst til å både fiske og muligens gå noen turer underveis, men ikke veldig langt. Er det noen her som har gjort noe lignende før? I såfall har dere noen anbefalinger på hva jeg bør få med meg på turen? Har aldri vært lengre nord enn Steinkjer før, så det meste er usett. Jeg har et ønske om å sette opp telt langs diverse ferskvann eller elver sånn at jeg kan både fiske og få den gode turfølelsen. Har heller ingenting i mot å gå et lite stykke for så å ligge et par dager ved et ferskvann hvis plassen er fin og fisken biter. Har ikke lagt noe spesielle planer om varighet på turen, men jeg har tre ukers ferie jeg kan ta av hvis det kommer for gode forslag til å avslå. Har opprinnelig sett for meg å bruke fra 1 til 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, Tickle skrev:

Uendelige muligheter.

Anbefaler kystriksveien den ene veien. Sverige anbefales bare dersom du skal handle snus.

.....eller er veldig glad i trær ;-) 

Her er det enklere dersom du spesifiserer litt mer av hva du ønsker å se/oppleve. Selv ville jeg ikke lagt ut nordover fra deg uten å få med Lofoten på veien f.eks. Og bare der er det for gjrot å bruke en uke litt avhengig av interessene. 

Ulempen er vel at "alle" skal til Lofoten i år også. For minst "halvparten" var der i fjor. Tror aldri jeg har sett så mange feeder i sosiale medier som FB, Insta osv fylt opp med så mye Lofotenbilder som i fjor. Tror kompis klarte å telle 37 telt sett fra en av toppene i fjor....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker friluftsliv bare med bil som fremkomstmiddel. Har ikke planer om å sette opp telte på campingplasser osv. Jeg vil ut i skogen, helst ved et ferskvann eller en elv som sagt. Utover vanlig friluftsliv så har jeg ikke noen spesielle ønsker utover å være turist i eget land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anbefalt avstikker å Balvatnet og området vestover til Rosna vassdraget. Sving av i Fauske, kjør forbi Sulitjelma og parkering ved Balvatnet (snø kan ligge lenge, så fra midten av juli). Bra fiske i småvann og større vann i området.

Anne avstikker er nord for fauske, og en tur mot Rago. Muligens litt langt å gå om du vil ha bra fiske. Ikke så langt til Storskogvatnet.

Rett før Narvik kan det anbeffales å kjøre inn Skjomen og opp på fjellet så lang veien går. Der er det ikke langt til mange fine vann og steder.

Kystnært nordland, og området Beiardalen kan by på mange fine turer.

Ville anbefalt Senja fremfor Lofoten. Ikke like mye Instakred, men litt færre turister. 

I Troms er det noen svært lett tilgjengelige vann og turer fra Skibotndalen. Også anbefalt med en tur inn anleggsveien fra Birtavarre til Guolasjavri (om bilen takler dårlige grusveier). Mye spennende i området. 

Bare de første som dukket opp i hodet.

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan føye til flere steder i Sulitjelma som er vel verdt et besøk på denne årstiden, Villumsvann, Fuglvann, Tjorvi (rett ved veien når du kommer inn til Balvatn).  Fin tur fra Avelon (før du kommer inn til bebyggelsen i Sulis er en bru over vannet), gå opp til Furuhaugen- Villusmvann- Skuorta- Fiskelaus- Sølvbekk for så å ta Rosna og Fuglvann som avslutning. 

Troms som nevnt ovenfor er det flere svært lett tilgjengelige plasser, Ringvassøya er en av disse. Der er flere hundre vann som holder ørret av fantastisk kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjørt gamleveien over Korgenfjellet, dvs ikke ta tunnelen. Du kjører forbi diverse nasjonalparker oppover. Sikkert lurt med et godt kart slik at du kan se hvilke avstikkere som er lovende.

Vurderte selv å kjøre inn i Junkerdal sist jeg var nordover, ser flott ut. Ligger etter Saltfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.