Gå til innhold
ost

Prosjekt Optimus Nr. 00

Anbefalte innlegg

Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 

Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

01E4CF94-A4B3-405B-BB20-FA7289014673.thumb.jpeg.ecb197078e4f19d8ac9a204ffbb15ac5.jpeg

Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 

BC6C8B3E-C3DF-431D-ACB1-4F7664C57F5B.thumb.jpeg.f3b444e4e4c8fed7e38ef8c383e07fbc.jpeg

C2E54782-0657-4EF2-ADE2-BB0F1DD4ABC5.thumb.jpeg.31de91dc3a69c2477b590fa7cd41d9bf.jpeg

I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

C03C4316-1AB9-4A73-8676-A3AC2E7ABFCC.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut fra informasjon på nett finner jeg ut at «kjennerne» visstnok har ett skille mellom før og etter 1962, da Optimus kjøpte opp Primus. 

Min primus har et stempel under som visstnok kom etter denne sammenslåingen. 

C43E59A6-9643-434A-A205-6EBDBC13FF3F.thumb.jpeg.66e115f35055525b7c298fcad05d7140.jpeg

Primusen er altså laget etter 1962. 

På brennerhodet står det Optimus Sweden. 

5C8E02AB-0BE4-4E0A-A13A-6E01BDCD5DD1.thumb.jpeg.09f4039563a4af4a8f60fecfbe723014.jpeg

Ifølge kilder laget Optimus brennerhoder med denne inskripsjonen før 1962, etter sammenslåingen med Primus ble teksten endret til Optimus Primus ettersom brennerne ble produsert for både Nr:00 og Primus 210. 

Ifølge samme kilde betyr dette at min primus må være satt sammen av ett restopplag av brennerhoder og «ny tank» og er derfor sannsynligvis fra mellom 1962 og 1964. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter råd her inne er Autosol handlet inn ohg pussing begynt. Jeg er ikke på jakt etter en museumsgjenstand når jeg er ferdig, men noe som er bedre enn hva den var da jeg kjøpte den må jeg få til. 

Vindskjerm: 

6BFB7006-3DC6-4A3B-85BA-4244313DD6F5.thumb.jpeg.5c5d4b808fcf719495d14d83152b0dba.jpeg

Ble klart bedre, men flekkene her er skrapt inn i metallet og skal jeg gjøre noe mer må nok hele skjermen males. 

Flammespreder:

FD3472D4-A5AF-4B67-A8FB-ED9622FA010D.thumb.jpeg.eec1a485d49908b1b3df27e4d1b804b6.jpeg

Litt bulkete. Ellers OK. 

 

Brennerhodet: 

E89FC320-44FB-404F-992A-079C7004BCCE.thumb.jpeg.3d91d56e7eaabd8282b2edbf7b004b0a.jpeg

F273562D-2D79-432B-AE4A-58BB0C40FDEC.thumb.jpeg.a7c170be2fdde7fa104f96545a3810b3.jpeg

Rørene får jeg ikke helt blanke, ellers OK. 

Litt usikker på om det er en ødelagt pakning her: 

F2E0CA5A-AE6A-43BB-BF9B-2A29AE8259F3.thumb.jpeg.f364dd6693a181be5eefbec0987a9299.jpeg

 

Har ikke prøvefyrt enda, må se om det er lekkasje da. 

 

Usikker på hva disse er til: 

34D25AD1-5163-43F2-ABFA-BF6F9E27B014.thumb.jpeg.cdd9054a795ed8bd7284deb89586a9b2.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, ost skrev:

Usikker på hva disse er til: 

Rensenål. Stikkes inn for å åpne opp hullet der parafindampen kommer ut, i tilfelle det har begynt å tette seg til. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vindskjermen ser ut til å være fra en 111 eller lignende med reguleringsratt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Wibbo skrev:

Vindskjermen ser ut til å være fra en 111 eller lignende med reguleringsratt

Ifølge Skjult lenke - logg inn for å se den kilden, brukte Optimus slike vindskjermer på alle Nr:00 fra 1950 - 1970-tallet. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tråd, rensenål er eigentleg noke herk skute berre driten tilbake der den kom frå, prøv primusvaskevatn før du pusse med autosol. Resultatet blir bedre då. Håpe du får den til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

      Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
    • Av Terka
      Noen som har tips / linker til bra og billige flasker for transport av bensin på tur?
      Må selvsagt være potte tett ift flaske/korker, bruker i dag std en liters flasker som bensinen selges på men har opplevd å få littegrann lekkasje via åpning/kork selv om korken er godt skrudd på.
      Har bensinbrennere fra Soto, Trangia/Optimus, og MSR. MSR brennere brukes mest så om flaskene er kompatibel med deres pumper så er det et pluss.  Men flaskene trenger ikke være kompatible med noen som helst, der viktigste er at dem er lekasjefri både stående og liggende.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.