Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakten på det perfekte turutstyret - en superkort guide for å nå målet


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Jakter også det perfekte turutstyr.

 

For meg.

 

Tidligere handlet jeg etter økonomimetoden for å etablere det utstyret jeg trengte for å faktisk komme på turer.

 

Etterhvert er jeg over på å utvide/gå over til mer spesifikt utstyr. Dette innebærer dog at man sitter på mer enn nødvendig for å komme seg på turer, men man er nærmere det perfekte utvalg til hver enkelttur. 

 

Dette gjør at jeg kan velge minimalistisk lettvektsutstyr til f.eks fuglejakt slik at jeg kan holde ut med lett sekk i timevis. Det gjør at jeg kan velge å dra på vintertelttur selv om det er meldt 15m/s+ og kan ha med både brenner og 2 backupalternativer som sikkerhet. Det gjør at jeg kan velge lett utstyr når jeg trenger ha med mer og tyngre kamerautstyr. Osv osv...

 

Så for meg er mengden/utvalg noe av det som begynner å ligne perfekt turutstyr.

 

Men for å vite hva dette utvalget skal bestå av så tror jeg det har vært viktig å begynne i den enden jeg har gjort: Fått samlet sammen nok utstyr til å komme igang og så gjøre egne vurderinger gjennom erfaring for å justere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg begynte med friluftsliv så lyttet jeg veldig til hva de som jobbet i sportsbutikkene sa. Lokalt hadde de ikke så mye peiling heller så turutstyret ble jo merket av hva man ble anbefalt. Det ville ofte si hva de ikke hadde fått solgt i de lokale sjappene. 

Hadde heldigvis kompiser som var mer dreven, så vi la opp et høyt budsjett og handlet kvalitet på Skandinavisk, ute, og Sportsbua på en eneste handletur. Mye av det utstyret har jeg enda, og det har en egenverdi. Det er skikkelige greier.

Det er så ekstremt mange som planlegger, men så blir det bare med planene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel hatt samme handlemønster som @Memento mori og @Espen Ørud, som ung styrte nok lommebok og de aktuelle turene mest. Nå etter mye prøve og feiling har jo basen blitt relativt komplett. Og når det er snakk om erstatning eller utvidelse som så er det ofte med ett forsøk på en balanse i vekt, komfort og funksjon.  Jeg kjøper veldig sjelden noe nytt bare fordi det er nytt eller har ett tidsriktig "uttrykk".

Funksjonelt vet jeg som regel hva behovet er, mens for vekt blir det som regel ett kompromiss mellom pris og antatt holdbarhet/robusthet.   Må jo samtidig innrømme at jeg møter meg selv i døra relativt ofte.  Siste gang før påske når jeg kjøpte lettere fjellski og sko. Joda det er jo kjekt med lettere utstyr, samtidig så dekker utstyret noe smalere bruksområde, og jeg klarte da å gå lengre turer med det litt tyngre utstyret også... så fristelser, markedspåvirkning og samfunnets trender påvirker meg nok mer enn jeg kanskje vil innrømme.. når kjøpsbeslutningen tas. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, Memento mori skrev:

IMG_4059.thumb.JPG.130f7d50b91077edfeb6c8b3aad3f4cc.JPG

Hva burde jeg gjort:

[ unngått å ha så mye fokus på vekt. ]

Enig der, på en måte. Hvis det eneste fokuset er å ha lav vekt på ryggen, og det går for mye utover hyggen. (Litt rim der til middag :)

Men man må ha fokus på vekt, ellers ender man her:

3 timer siden, Memento mori skrev:

IMG_4059.thumb.JPG.130f7d50b91077edfeb6c8b3aad3f4cc.JPG

[Resultatet er at sekken er så tung at de ikke kommer over dørstokkmila. ]

Så egentlig er man - like langt...

 

Men ja, jeg tar poenget. Med ett helårstelt, ett varmt liggeunderlag og en brukbar sovepose kan man dra på tur hele året

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine yngre dager var camping kun en nødvendighet og ikke noe vi ville bruke penger og ressurser på. Så en hadde telt, en hadde kokeutstyr osv osv. Og alle gikk i fillete klær (og vi hadde top notch klatreutstyr). Vi klarte oss helt fint vi 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning her inne. Vi har vel alle litt ulike veier til mål og ulike stiler av utstyr og preferanser. De to hovedfellene jeg har gått i tidligere har vært:

  1. Kjøpt for billig / for tidlig.
  2. Kjøpt for tungt utstyr.

Hva gjelder punkt nummer 1 så har jeg gjort meg to erfaringer: Jeg hadde ikke sjans å kjøpe dyrt med en gang. På det tidspunktet var det rett å skaffe seg billig utstyr slik at jeg kunne komme meg ut på tur fortest mulig og ikke bruke abnorme mengder penger på noe jeg kanskje ikke ville drive med. MEN, det skal sies at hadde jeg undersøkt mer og ikke antatt at Bergans 2-manns tunneltelt på 3 kg til 1000-2000 var perfekt så kunne jeg fått mye bedre utstyr til samme pris på f.eks. AliExpress. Det finnes telt der jeg fint hadde brukt den dag i dag i den prisklassen.

Det jeg har gjort i fase to etter at jeg fant ut at friluftsliv var noe jeg ville drive med for alltid var at jeg kjøpte for tungt utstyr. Når jeg byttet ut det første settet med turutstyr ble det innkjøpt et gedigent Hillebergtelt, 100++ liters sekk, 3kg sovepose og varmeste dununderlaget jeg kunne finne (på bakgrunn av en test som DNT hadde). Noe av dette utstyret fra fase 2 har jeg fremdeles, da jeg kjøpte ordentlig kvalitetsutstyr, men rundt 20kg før mat er ikke ideelt for min turstil om sommeren. Det som gjenstår av dette hører derfor hjemme på pulkturer om vinteren.

Da fase tre dukket opp etter inspirasjon fra flere andre her inne og fra andre forum på nettet fikk jeg til slutt kommet meg over der jeg endelig har slått meg til ro for godt. Nå veier alt utstyret jeg har i sekken mindre enn det kun selve sekken gjorde i fase to og jeg har derfor med meg mye mer ekstra luksus. Her jeg er nå er jeg fornøyd med det generelle oppsettet til alle sesonger og det jeg handler av nytt utstyr er mer små justeringer som gjør livet enklere der ute. Jeg har også rukket å bli komfortabel med det meste av utstyret, hvor grensene går, hva jeg klarer meg uten og hvilke sære ting jeg ikke klarer meg uten ;)

Utrolig god følelse å være så komfortabel med sitt eget utstyr og egne preferanser. Det jeg føler man merker når man begynner å komme der er at man får mer sære preferanser. Jeg kikker mer og mer på smådetaljer i nytt utstyr og bryr meg mindre og mindre om karakterer i tester. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Litt spøk, men helt sant:

Man må heller ikke glemme at det var en gang, for ikke så lenge siden, man ikke visste at en sekk på 25-35 kg var for tung og at man ikke kunne bruke stormkjøkken med røsprit på vinteren. Så da bare brukte man det... :cool: 💪 

:lol:

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mareng skrev:

Man må heller ikke glemme at det var en gang, for ikke så lenge siden, man ikke visste at en sekk på 25-35 kg var for tung

:lol:

Nei, hender jeg tar en kikk på min gamle 70 liters Bergans pakkrammesekk som hverken har sidelommer,hoftebelte eller brystreim.
Liggeunderlag, gummistøvler, sovepose og telt hang på utsiden.
Er da man tenker: Vi har det ikke så ille på tur i disse dager :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som helt ny, så har jeg ett personlig "dilemma", jeg elsker duppeditter og ting som skriker "må ha" faktor, men jeg har ingen erfaring innenfor friluft. Min familie bærer litt preg av følgende utsagn; "Jeg nekter å dra på hytte eller noe som ikke har innlagt vann og strøm, det skal være mulig å kjøre helt til hytta, og gjerne nære vannet så vi slipper å gå langt om vi skal fiske eller tenne bål. Og jo, jeg nekter å måtte gå ut for å gå på ramma". Du skjønner, vi er enkle sjeler. 

Jeg befinner meg nå i den situasjonen at jeg har en samboer, som synes det er moro å fiske, er glad i tur  i skog og mark, hun tar gjerne en tur på vidda med sine to cockere, og er ikke fremmed for enkle hytter. Hun har vel allerede skjønt min fascinasjon for utstyr, samt skrekk for alt som ikke føles hjemme, og har nå fått meg til å gå til innkjøp av praktiske ting for enkle turer - hvilket innebærer klær, sko og annet, slik at jeg også kan få oppleve hvor fantastisk natur er. 

Jeg har hittil for det meste kjøpt klær og sko, og la ned noen gode kroner der så jeg skulle ha ting som varmer godt, er godt å gå i, ikke tar allverden av plass, og er, etter alt å dømme, relativt allsidig. Jeg aner ikke hvorfor jeg skulle trenge det, men det frister å kjøpe en GPS klokke.

Hva gjelder utstyr, så eier jeg fra tidligere ett par ganske ok haspelsett fra Shimano, og litt diverse utstyr til fisking - jeg har alltid hatt en tiltrekning til fiske, da gjerne lokale vann uten altfor lang gangdistanse. Nå går tiden mest til kjøp av sluk og annen forbruksvare, og andre ting som skal gjøre de fremtidige turene våre til noe kjært vi kan ha sammen. Har bestilt litt diverse til matlaging også, gud forby at jeg skulle gå langt uten å spise noe særlig. Bestilte en grei brenner, også tenkte å ordne gass og en enkel panne osv etterhvert.

 

Det som er sjukt er at jeg gleder meg til å være mer ute. Det har ikke skjedd før. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg passer ikke tanken på å ha ett sett med utstyr som passer hele året til flest mulig typer turer - jeg har gitt opp den tanken. I stedet for å lande på den gyldne middelvei, har jeg blitt mer ekstremistisk :) Jeg kan dra på tur med tremannstelt dersom jeg vil kose meg, og jeg kan dra med en bivybag dersom jeg skal bevege meg og sove og ikke stort annet. Så jeg har en del tilsynelatende dubletter og tripletter, men de representerer oppfordringer til svært ulike turopplevelser. Og disse angrer jeg ikke på :) 

Det er mer småtingene - de maaange småtingene - som er kjøpt rimelig etter innfall på XXL eller på nett eller på Biltema, som er bortkastet. Penger ut av vinduet og rot i hi og sekk :( Nå lyser røde varsellamper hvis jeg tar meg selv i å tenke "Den der var smart du, fin i teltet!", "Praktisk med de 8 funksjonene på den dingsen, gitt!", "Også bjørnesikker også, daamn!", "Automatisk tarp-hygge, jo!". Hvis du må tenke deg fremover til situasjoner der du har behov for dingsen (gjerne hjulpet av reklamen), så har du ikke behov for det. Da er det egentlig noe du klarer deg helt fint uten, eller du løser behovet med det du uansett har med deg (kniv, tau, tape, lighter etc) - og det ender opp som noe som enten samler støv hjemme eller ligger i veien i sekken, og du finner det aldri blant de andre småtingene når du endelig kommer på at "Nå skal jeg sannelig bruke den jækeln!". I stedet bør du huske tilbake på faktiske erfarte reelle behov, og fokusere på å løse dem på enkleste måte.

Og holde antallet småting som kjøpes for å stappes ned i sekken på et minimumsnivå. Det tror jeg er mitt beste råd :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Før gikk jeg på tur, fant ut hva jeg trengte, så kjøpte jeg det.

Nå kjøper mange alt tenkelig utstyr uten å vite om man har bruk for det, eller om det er rett utstyr. Har gått i samme fella ja😂

Type turer endrer seg med årene, men hodet er fortsatt i de yngre dager hvor man orket alt.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.