Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellue hodeplagg på fjellet.


Geir Fossnes

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg vil også slå et slag for den ekstremt allsidige bøffen!

-pannebånd, lue, halsvarmer, ballaklava, vaskefille, tørkefille, gryteklut, munnbind og sikkert masse mer! 

Har du en god og allsidig bøff i rett materiale så får du utrolig mye nytte ut av et enkelt produkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Geir Fossnes skrev:

Hva er "beste" hodeplagg til vandring i fjellet? (se bort i fra streng vinter)

  • Ullue? type Klättermusen.
  • Vindlue? type Klättermusen/Lowe alpine
  • Eller?

Erfaringer ønskes.

Jeg har prøvd å finne den "perfekte" luen. Noen er for varm, noen er for stram, noen klør, noen er for kort... ja listen er lang. Men de luene jeg har hatt størst suksess med, sett vekk ifra Buff som vår alles kjære @Tor-Erik-L-77 nevner. Så er det T lua til turistforeningen. Også liker jeg utrolig godt Lowe Alpine Mountain Cap

https://www.dntbutikken.no/produkt/51801251/lue-classic-mountain-cap-black-xl

https://www.dntbutikken.no/produkt/50387386/dnt-lua-devold

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

1: Ulluer synes jeg er alt for varme hvis de er tykke, og er de tynne er de alt for lite vindtett. Jeg synes også de ofte klør i pannen (og jeg synes sjeldent at ull klør), og de blir slappe når de blir fuktig/våt.

2: Vindtette luer er helt forferdelig. De støyer under bevegelse, puster for dårlig, er klamme og hemmer hørselen på en rar måte. Membranet gjør det ofte lite tøyelig, da blir de for stram eller for slapp.

3: Min favoritt er Bjørn Dæhlie polyknit hat. Denne luen sitter godt, uten å være for stram. Sagger ikke når den blir våt. Dekker det den skal, uten å falle ned i øynene. Puster godt uten å være trekkfull. Er ikke for varm eller for kald. Den tørker fort, og har ingen klam membran. Har en solid hempe i toppen - den bruker jeg på toppturer, for jeg har en lite karabin som jeg henger hansker og lue i når det blir for varmt. Tar liten plass i lommen.

Jeg bruker denne sommer og vinter! Den passe bra både under aktivitet og pause. Den er så nær perfekt som er mulig å komme - for meg! Er det skikkelig kaldt og surt så bruker jeg hetten på jakken allikevel, og da er denne fortsatt helt perfekt under hetten. Den er også god å sove med i soveposen.

Anbefales av en vestlending 👍 :lol: 

https://dahlie.com/bd_no/hat-polyknit-flag-w

 

C44750C6-24C8-46F9-A19C-71A15104153D.png

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
11 minutter siden, Terka skrev:

Hvor store et disse i størrelsen?

- Hilsen en som er "tjukk i hue". 😁

Mye IQ da😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye pannebånd når det ikke er beinkaldt. Da får jeg luftet hodet samtidig som ørene er varme. På veldig varme dager bruker jeg også en tynn ring klippet av en hals som et slags svettebånd for å unngå at svetten renner ned i øynene.

Har gått litt med caps eller lettere hatter når det er så sterk sol at jeg lett blir solbrent, men det blir fort litt varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer men litr surt vær: Fleecepannebånd (en fleecebuff jeg bretter dobbelt, ypperlig som varm hals når man sover også) eller tynn ullue a la Bergans Bloom. 

Vår/høst evt. vinter under aktivitet: Bergans ski beanie ca. 70% ull. Tykk nok til å holde verste vinden ute. Blir det verre er hetta bedre. Stor nok størrelse til å brette over ørene. 

Grisekaldt vær og ikke for høy aktivitet: skikkelig pelslue med skinn utenpå og lange øreklaffer. Har også en slik lue som har fuskepelsfor og dermizax-membran. Veier betydelig mindre i sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tshansen skrev:

Hvor tjukk i hodet er du :blush: Jeg mener å huske at det står 58 inne i luen, litt sånn "one size" greie... Jeg bruker XL i lowe alpine luen om det gir noe indikator 

62. Og har ganske så tykk pels oppå der også, noe som Isolerer bra i seg selv når den får vokse litt. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Lowe Alpine mountain cap, for meg fungerer den utrolig bra. Kjekt å kunne regulere varmen ved å brette opp øreklaffene. Midt på sommeren, når det er veldig varmt bruker jeg kanskje en veldig tynn ullue istedenfor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Mareng. Sånne tekniske langrennsluer er utrolig bra, selv om de kan se ganske teite ut. Jeg har flere stykker jeg bruker både til sport, friluftsliv og under sykkelhjelmen. Veldig god fukttransport, og såpass tette i veven at de er nesten vindtette. De går også under hjelm og hette uten problemer. Så tar jeg heller på meg noe annet når jeg kommer til tettbygd strøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anders_G skrev:

Jeg sverger til Lowe Alpine mountain cap, for meg fungerer den utrolig bra. Kjekt å kunne regulere varmen ved å brette opp øreklaffene. Midt på sommeren, når det er veldig varmt bruker jeg kanskje en veldig tynn ullue istedenfor. 

Jeg må si meg veldig enig her! Denne luen overrasket veldig positivt! Jeg fryktet at det skulle oppleves som litt støyende, men så feil kan man ta! Denne gir jeg 6 av 6 mulige 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 20-ish buffer. De er førstevalget til de fleste normale situasjoner som krever lue. Utvalget består av alt fra "vanlige" buffer til kombinasjon av "vanlig" og fleece, hele fleecebuffer i forskjellige tykkelser. Det er normale buffer som det oftest går i som hodeplagg...
 

 

Etter det kommer hjemmeheklede luer høyt på listen. Etter et veddemål for et par år siden der jeg veddet på at det tok 10 minutter på YouTube å lære seg å hekle lue så har jeg sikkert heklet sånn 20-ish luer også. På høsten og våren går det gjerne i en variant av disse i bomull. Instakontoen forsøker å si meg at den lysegrønne har vært mest brukt i årv:
 

 

 

De er sånn passe luftige. På kaldere dager går det gjerne i en tilsvarende i ull. På de kjøligere dagene går det i en i ull med isydd fleecefòr. Favoritten blant ull-luene er "MagicMoments-lua":
 

 

Ellers så er jeg veldig fornøyd med en lue som er sånn som Dæhli-lua over - dvs passe tykk osv som er vindtett uten å bli klam, men som har mer sånn "vanlig lue look". Den har desverre forsvunnet så foreløpig er den erstattet av buff på skiturer der den naturlig ville blitt brukt. 

Ellers er det på vinteren alltid med en skinnlue med kanin inni: 

805107&width=200&height=150&resize_mode=

 

Jeg er normalt allergisk for det meste av dyrmed pels, men akkurat den lua har gått greit så lenge jeg bruker en buff inni.

Jeg har gjerne med lite ekstra tøy på tur, men jeg kan gjerne ha 3-4 forskjellige løsninger med luer og buffer i sekken. Lueoman?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 24.4.2018 den 22.09, Terka skrev:

Definitivt fortsatt noe sirkulasjon oppi der. 🤣

Houdini Airborn Hat (i grønn farge) har endt opp med å bli min definitive favoritt de siste årene.

 

Bokmerket tipset ditt fra april iom du også er 62 rundt hodet og virker være en kvalitetsbevisst kar. Bestilte meg en slik forrige dagen og mottok i posten i dag. Nei er jo knapt luetid nå, men tenkte den kan bli god å ha på ofte kjølige nattseilaser, og det tror jeg den blir. Fantastisk komfortabel sak! Må bestille opp en eller to til når de får inn flere farger på fjellsport. 

 

Kona syntes jeg var rimelig sprø som kom tilbake fra postkontoret med lue på hodet  da det var varme 26 C! :-D 

  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.