Gå til innhold
  • Bli medlem

Gregory Baltoro 95 PRO VS Bergans Alpinist Lady 100


Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å kjøpe meg en litt større tursekk. Valget står mellom Gregory Baltoro 95 PRO og Bergans Alpinist Lady 100. Noen erfaringer med disse sekkene? Tenkte å prøve begge to for å kjenne hvilken som passer meg best, men ønsker også erfaringer andre har gjort. Kommer hovedsaklig til å bruker sekken til vandring/skiturer på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har nytta både Bergans alpinist og gregory deva (som det ligg ein test artikkel av her på forumet) , damemodellen av Baltoro.

Alpinisten er tyngre, men etter mitt syn meir praktisk, og langt meir behageleg. Diverre for breidt hoftebelte til meg, så eg solgte den etter kvart til ei venninne med "rettare" fasong. 

Deva'ener lett, men hadde vondt hoftebelte for meg (ser ut som det er likt med pro) , og totalt sett synes eg at løysingane på sekken var kronglete. Ser at noko av det er annaleis på pro. 

Har du vurdert Osprey Xena eller Fjellreven Kajka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg har nytta både Bergans alpinist og gregory deva (som det ligg ein test artikkel av her på forumet) , damemodellen av Baltoro.

Alpinisten er tyngre, men etter mitt syn meir praktisk, og langt meir behageleg. Diverre for breidt hoftebelte til meg, så eg solgte den etter kvart til ei venninne med "rettare" fasong. 

Deva'ener lett, men hadde vondt hoftebelte for meg (ser ut som det er likt med pro) , og totalt sett synes eg at løysingane på sekken var kronglete. Ser at noko av det er annaleis på pro. 

Har du vurdert Osprey Xena eller Fjellreven Kajka? 

Takk for kjapt svar! 

Har selv en rettere fasong, så tror ikke hoftebeltet på Alpinisten kommer til å bli et problem hos meg. Men regner også med at damemodellen ikke har det problemet, eller var det denne du hadde? 

Har vurdert både Osprey Xena og Fjellreven Kajka. Har en Osprey 70l-sekk fra før, og synes ikke at den passer så godt til ryggen min. Men mulig det er annerledes på Xena-sekken. Tror den jeg har fra før er mer en reisesekk. Tenkte i utgangspunktet en sekk på minimum 90l, da jeg noen gang har med utstyr til tantebarn. Mulig det hadde holdt med 85 l også.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen store sekker i samlingen min. Deriblant Alpinist'en som er 'samme' sekk, men riktignok en herremodell. Denne er mitt soleklare førstevalg. Den er helt fantastisk å ha på ryggen. Noe av det som gjør den til mitt førstevalg, er de store gode sidelommene som man kan legge alle småtingene i, samtidig som man kan lukke igjen med glidelås. I sin iver etter å få så lette sekker som mulig har mange av produsentene erstattet disse sidelommene med elastisk netting. Greit til sitt bruk, men kompass, GPS, kamera, nødpeilesender osv. skal oppbevares på en sikker plass, og ikke bak noe netting som er åpen i toppen. Muligens jeg er litt sær :-) men det er nå mi greie.

Lykke til med valget

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt/lånt Alpinist ved flere anledninger, men når jeg skulle kjøpe ny sekk for noen år siden endte jeg opp med Osprey Xenith 105. Alpinist er en solid sekk, men ble valgt bort pga. ubehagelig hoftebelte (til meg i alle fall) og høy egenvekt. Gregory Whitney ble valgt bort pga. skulderstroppene, ble aldri helt komfortabel med de (sikkert egentlig ingenting galt med dem). Til slutt sto valget mellom nevnte Xenith og Fjellreven Kajka 100. Begge sekkene var gode på ryggen min, jeg likte flere av løsningene på Kajka godt, sikkert like godt som Xenith sine. Avgjørende for min del ble til slutt magefølelsen. Har ikke angret, men hadde antakelig også vært like fornøyd med en Kajka hvis valget hadde falt på den.

Det viktigste for min del var å prøve sekkene godt pakket på forhånd, med vekt tilsvarende det jeg tenkte kom til å bli aktuelt på mesteparten av turene mine.

Endret av Knutmae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med Baltoro 85 til herre ved siste kjøp av sekk her etter å ha prøvd bla. Osprey og Arcteryx. Valget falt på Baltoro pga. passform/bærekomfort, praktiske løsninger og pris. Har kun brukt denne i 1 år, så litt tidlig å si noe om holdbarhet/kvalitet enda. Mener å huske at fjellsport.no gjorde en test av Baltoro for ikke altfor lenge siden, sikkert verdt å lese. 

Henger meg på Knutmae sitt tips om å prøve sekkene godt pakket før valg...

Endret av KristofferB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@Elisabeth Jakobsen Har du kjøpt sekk? 

Jeg driver også å vurderer sekk (har gjort det i over 1 år, men klarer ikke bestemme meg!!) For min del sto det egentlig mellom Osprey xenith 105l og Bergans trollhetta 95l. Men idag fikk jeg plutselig øynene opp for Alpinist lady og søkte på det og fikk opp din tråd her. Spent på om du har kjøpt og isåfall hva du syns :) 

Jeg var på overnattingstur i helga med mine 2 barn på 12 og 9 og vi erfarte at jeg må ta mer av deres vekt, iallefall når det blir så langt å gå. Pr nå har jeg en Bergans Tyin 65l, den var stappfull med flere soveposer utenpå, så jeg må ha større skal jeg bære mer. Har også tenkt som deg minst 90l, heller litt plass til god enn å bruke så mye penger også blir den for liten. 

Har du vurdert Trollhetta-sekken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
2 timer siden, stenkarlsen skrev:

Har skrevet en liten uhøytidelig test av denne på bloggen :) https://www.fjellfedre.no/2018/07/test-gregory-baltoro-95-pro-ryggsekk/

Har samme sekken selv og er strålende fornøyd... men sekk er som hansker og sko! Du må finne den som passer din rygg best. Meget bra blogtråd med gode bilder :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stenkarlsen skrev:

Har skrevet en liten uhøytidelig test av denne på bloggen :) https://www.fjellfedre.no/2018/07/test-gregory-baltoro-95-pro-ryggsekk/

Enig med thansen, meget bra bloggtråd!

Ser du har notert spesifikasjoner nederst, bl.a. hvilken rygglengder de tre størrelsene (S/M/L) passer til. Hvor vesentlig det er å velge rett størrelse for å bli like fornøyd som deg burde kanskje understrekes,  se: https://www.gregorypacks.com/gregory_fit_philosophy.html

www.youtube.com/watch?v=1fH-3ztyMig

Den modellen du har erstattes nå av en 2018-modell. Den "gamle" modellen (2016?) selger Hekta På Tur nå for  kr 2199,-, men de har kun  str. L igjen ser jeg.
https://www.hektapatur.no/gregory-baltoro-95-pro#aw_source=pb-5b18e306e05181154c5c058f   mens den nye går for 3499,- der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg vurderer også en Baltoro 95 Pro nå, men rygglengden min (har målt) er tilsynelatende helt på grensen mellom small og medium, så jeg er i tvil om hvilken jeg skal velge. Helst vil jeg ha medium, siden jeg da får fem liter ekstra lagringsplass, men vil gjerne ha maksimal komfort også. Samtidig kan det jo hende jeg får like god komfort om jeg velger medium kontra small.
Noen innspill? 

Edit: Vet det anbefales at man tester sekken i butikk e.l. først, men det er dessverre ikke et alternativ. Ingen butikker i nærheten fører denne sekken. 

 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok for egen del gått for den nedre om jeg lå akkurat i grenseland. Heller litt kortere enn for lang i ryggen. Så er det vel alltids noe som skal i sekken som kan puttes i en mindre kompresjonspose, for å "ta igjen" volumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (2 timer siden):

Jeg hadde nok for egen del gått for den nedre om jeg lå akkurat i grenseland. Heller litt kortere enn for lang i ryggen. Så er det vel alltids noe som skal i sekken som kan puttes i en mindre kompresjonspose, for å "ta igjen" volumet. 


Takk for svaret, som kom etter at jeg bestilte. (Jeg benyttet meg av Fjellsports gode tilbud, og fryktet at sekken skulle bli utsolgt om jeg ikke fortet meg.) Forstår argumentet ditt, men gikk for medium. Og prisen var altså 2499 kr på Fjellsport nå, for den som lurer. (Til info: Gregory Denali 100 er enda noen hundre kr billigere, men jeg valgte Baltoro siden den har medfølgende dagstursekk (et must for meg) og regntrekk, noe Denali 100 ikke har.) Tidligere har jeg kun erfaring med Bergans og Helsport (samt noen mer ukjente merker) hva store og mellomstore sekker angår. Anatomiske sekker over 80 liter har jeg forøvrig ikke prøvd før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (2 timer siden):


Takk for svaret, som kom etter at jeg bestilte. (Jeg benyttet meg av Fjellsports gode tilbud, og fryktet at sekken skulle bli utsolgt om jeg ikke fortet meg.) Forstår argumentet ditt, men gikk for medium. Og prisen var altså 2499 kr på Fjellsport nå, for den som lurer. (Til info: Gregory Denali 100 er enda noen hundre kr billigere, men jeg valgte Baltoro siden den har medfølgende dagstursekk (et must for meg) og regntrekk, noe Denali 100 ikke har.) Tidligere har jeg kun erfaring med Bergans og Helsport (samt noen mer ukjente merker) hva store og mellomstore sekker angår. Anatomiske sekker over 80 liter har jeg forøvrig ikke prøvd før. 

medfølger stropper for å gjøre denali sitt topplokk til en liten ryggsekk :) Ikke den mest ergonomiske, men den funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.