Gå til innhold
vetting

Optimus 111, hjelp til reservedeler o.l.

Anbefalte innlegg

Her er mine to Optimus 111. Jeg har noen spørsmål rundt disse to, så jeg lager to poster for å skille de to brennerne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Har jeg rett i at dette er den klassiske 111 (med bråkebrenner)?

Denne har lærpakning, og denne må byttes. Det er ikke noe «motstand» når jeg pumper.

Finnes det repset å få kjøpt til denne? Hvor kjøpe lærpakning? Hvor kjøpe reservedeler? Jeg handler gjerne på ebay om det er billigere.

 

IMG_1591_zps92dazmgu.jpg

 

IMG_1592_zpsh5tuqy8x.jpg

Endret av vetting

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Har jeg rett i at dette er en 111T?

Denne har o-ring på pumpestangen. Kan denne byttes ut til pumpestang med lærpakning? I såfall, hvor kjøpe dette, samt repkit og reservedeler? Igjen, om det er gode tilbud på ebay, kjøper jeg gjerne derfra.

IMG_1589_zpscxrpkweh.jpg

 

IMG_1590_zpstaak3vpq.jpg

Endret av vetting

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har rett i betegnelsene på primusene. Den første er et prakteksemplar av den "ekte" hundreogelleve.
 Det går fint å bytte pumpestang til en med lærpakning. Deler får du hos Finn på finn som allerede nevnt, men det er flere der som selger deler til gamle primuser. Blant annet Halvard Teodor Gilje har en god del. Han har mer enn annonsene på finn tilsier: https://www.finn.no/user/profile/profile.html?id=2056475469&search=bap/forsale

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et tips, hvis pumpelæret er tørt får du ikke trykk når du pumper. Legg læret i bløt en stund i noe olje gjør at pumpelæret blir godt som nytt 😊

Ellers kan både oring og pumpelær smøres med silikonfett, skal ofte ikke mer til for å ha fungerende primus 😊

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal legge pakningene i olje, så får vi se hvordan det går.

Hvilke reservedeler er det lurt å ha liggende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
46 minutter siden, vetting skrev:

Skal legge pakningene i olje, så får vi se hvordan det går.

Hvilke reservedeler er det lurt å ha liggende?

Pumpelær, grafittpakning, tanklokkpakning, forvarmingsveke (selv om den ikke er standard på gamle 111), returventil, filer (kan også vaskes i stedet for å skiftes). Og kanskje spindel og rensenål?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, vetting skrev:

Har jeg rett i at dette er en 111T?

Denne har o-ring på pumpestangen. Kan denne byttes ut til pumpestang med lærpakning? I såfall, hvor kjøpe dette, samt repkit og reservedeler? Igjen, om det er gode tilbud på ebay, kjøper jeg gjerne derfra.

IMG_1589_zpscxrpkweh.jpg

 

IMG_1590_zpstaak3vpq.jpg

IMG_1589_zpscxrpkweh.jpg

Verktøyet til høyre for pumpa er designet i den enden nærmest primusen til å stramme skruen som sitter i bunnen av pumpesylinderen.  Brukes også når du må bytte deler der.  Og samme ende bruker du også til å regulere flammen med. 

Husk også at du ikke fyller tanken for full.  Fylles den helt opp må du pumpe trykk ganske ofte. 

Om du ønsker å bruke bensin må du ha riktig dyse.

Om du gjør som @Kjellis foreslår - å legge lærpakningen i bløt er den lettere å få ned i sylinderen om du trykker litt av pakningen ned i sylinderen og  deretter "skrur" du pakningen på plass.  For å sjekke at pakningen er tett; bør primusen brenne i minst 20 min uten at det er nødvendig å "etterfylle" trykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.