Gå til innhold
  • Bli medlem

Hausdalen-Osøyro med packraft - vandre/padle hvor?


a_aa

Anbefalte innlegg

Må få brukt packraften jeg kjøpte i fjor sommer mer før jeg finner ut at jeg bør selge den igjen ;) 

Har laget noe som ser ut som en fin 3-mils-rute på kart.gulesider, med start ved parkeringen i Hausdalen (ikke langt fra Bergen) og mye vannvei ned til Os. Men jeg er jo mildt sagt usikker på om blåfargen på kartet er rolig vann, veldig grunt vann, eller hvitt, skummende vann.

https://kart.gulesider.no/m/ikKhf

Noen som er lokalkjent som kan si noe om hvor realistisk denne ruten er? Hvor bør jeg regne med å vandre, og hvor går det sannsynligvis greit å flyte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke si jeg er lokalkjent, men jeg har vært veldig mye i Hausdalen, og har kjørt rimelig mange ganger E39 sørover. Fra Hausdalen til Tyssdalsvatnet er det i hvert fall mulig å padle. Videre nedover Oselven er jeg litt mer usikker på, men alt er synlig fra bilvei så du kan jo bare ta en tur med bil først og se.

Om vannføringen er stor nok, og du er villig til å få en større utfordring så tror jeg også det er mulig å padle fra langt opp i Elven i Hausdalen. Kanskje til og med fra Brekkevatnet, men da må du gjennom et ganske drøyt stryk.

Jeg har dog opplevd at elven omtrent er tørr der oppe, og andre ganger så mye vann at vi nesten var nødt til å svømme over. 

Ser at jeg ikke svarte alt du spurte om.

Dybden varierer med vannføringen, men det er mulig å vade over flere steder. Området er veldig fint og det er fint mulig å finne avsidesliggende steder å telte flere steder på østsiden av vassdraget. Og på vestsiden akkurat på kommunegrensen er det mulig å betale piggdekkavgift og kjøpe en rimelig god milkshake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for god info, @Prebb!

Var litt bekymret for at elven skulle være for grunn, ja - når jeg byttet til flyfotovisning og zoomet inn, var det partier der som virket nesten tørre. Men godt å høre at den tidvis har god vannføring :)

Som packraft-fersking tror jeg ikke at jeg skal prøve meg på flere "drøye stryk" enn de som er helt nødvendig - kanskje et utfordrende alternativ for fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, a_aa skrev:

Takk skal du ha for god info, @Prebb!

Var litt bekymret for at elven skulle være for grunn, ja - når jeg byttet til flyfotovisning og zoomet inn, var det partier der som virket nesten tørre. Men godt å høre at den tidvis har god vannføring :)

Som packraft-fersking tror jeg ikke at jeg skal prøve meg på flere "drøye stryk" enn de som er helt nødvendig - kanskje et utfordrende alternativ for fremtiden?

Det er ganske mye å padle der. Så jeg ville ikke vært redd for å prøve meg fra Hausdalen. Du trenger jo ikke padle helt til Os på første forsøk. Selv har jeg planlagt å padle litt der i sommer med Ally-kano.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å ta en rolig helgetur, og overnatte et eller annet sted - skal visst være en strand med gapahuk på på østsiden av Gåssandvatnet, men jeg tar med telt og da står jeg vel ganske fritt uansett. Skal finne ut av bussruter, tenkte å ta bussen fra Os tilbake til Kalandseidet, og komme meg derfra tilbake til bilen på et eller annet vis (buss, gå, padle) - så da blir vel egentlig bussavgangen fra Os det eneste jeg trenger å sikte på rent tidsmessig.

Her fant jeg forresten noen fine bilder fra området:

https://jpsfoto.wordpress.com/2013/07/13/flotte-padleopplevelser-i-bygden/

https://jpsfoto.wordpress.com/2013/07/27/pa-baertur-i-kajakken/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilbakelagt 720 m i packraften i dag (Link), og funnet ut at det med den vannføringen som er nå, så er det like greit å gå et langt stykke fra parkeringen i Hausdalen før man "sjøsetter". Det er grunt og jeg hadde grunnberøringer annenhver meter, og måtte ofte enten rugge meg løs eller rett og slett går ut av raften og vade. Enkelte korte strekk var det dog fin flyt :) 

Ser ganske tydelig ved broen like innom porten ved parkeringen at vanndybden ikke er all verden:
1405020308_Start(IMG_20180429_134741459_HDR).jpg.771deeeff49ef323bd0547a0149caa2c.jpg

Jeg fulgte elva til fots et godt stykke. Til slutt fant jeg ut at "pokker heller, jeg setter ut og ser hvordan det går!". Mye grunnberøring, rugging og vading, som sagt - det gikk saaakte fremover. Hist og pist er det små stryk, noen valgte jeg å gå med tau i båten gjennom, og noen fløt jeg gjennom:
1396218407_Stryk(IMG_20180429_150658393).jpg.7d4a3c38b13e303ed3ffa9afbd86b380.jpg1908061009_Canyon(IMG_20180429_150949540).jpg.3a24ac0e7c89f01b52125084a5863ed2.jpg
På bildet ovenfor holdt på å gå galt ved den store steinen midt i elva langt der fremme. Hovedstrømmen gikk til høyre for den, og jeg forsøkte å svinge inn til venstre for å gå ut av raften og bruke tau - men strømmen fikk tak i akterenden og jeg gikk inn i stryket skikkelig skråstilt, ble klemt mot ene siden og fikk inn masse vann - men kom meg løs igjen :thumbsup: 

Ikke mange 10-metre etter nesten-havariet gikk jeg i land igjen for å sjekke lyden av nye stryk foran meg:
1512920258_BarskBekk(IMG_20180429_151728977).jpg.48f8bd4ebc3b0fdca7107f1821edfa33.jpg

Det ble for trangt og for hvitt for en fersking, gitt. Så da ga jeg meg. Neste rekognosering tror jeg vil starte i nærheten av veikrysset mot Bontveit, der blir det påfyll fra en ny og ganske vannførende sideelv. Kanskje det blir enklere da?

La forresten en liten rapport i "Hvor har du vært på tur i dag"-tråden også, men et par-tre ekstra bilder:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Spennende tema. Hadde selv en tur (med kano) fra Er-an auto og opp de 4-5 kilometrene som er mulig å padle før man kommer til elva tidligere i mai.

Campa øverst i Hauglandsvannet. Var avmerka en camping lengre nede også, men den var farlig nært vannet. Lå en der når vi kom ned etter en regntung natt, og det teltet sto ikke tørt... Den øverste campingen var derimot veldig fin! 

Driver ellers og utforsker fine muligheter med kano i bergen og omegn om dagen. Storavatnet på Meland og det området var veldig flott - men en del padlere der. Neste ut er Lindås, og senere i sommer Stølsheimen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Leinad skrev:

Spennende tema. Hadde selv en tur (med kano) fra Er-an auto og opp de 4-5 kilometrene som er mulig å padle før man kommer til elva tidligere i mai.

Campa øverst i Hauglandsvannet. Var avmerka en camping lengre nede også, men den var farlig nært vannet. Lå en der når vi kom ned etter en regntung natt, og det teltet sto ikke tørt... Den øverste campingen var derimot veldig fin! 

Driver ellers og utforsker fine muligheter med kano i bergen og omegn om dagen. Storavatnet på Meland og det området var veldig flott - men en del padlere der. Neste ut er Lindås, og senere i sommer Stølsheimen. 

Det er jo også flere vann mot Os det er mulig å padle/ro som f.eks Gåssandvannet.

Når det gjelder stølsheimen bør du belage deg på en del bæring, og i fjor sommer var det ganske myrete utenom stiene. Storavatnet er fint. Det er også finne vassdrag å padle sørover. Blant annet på Tysnes, og for ikke å snakke om Vigdarvatnet i Sveio.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips.

Padla inn til Solrenningen? Trenger lavterskelturer hvor det er mulig å gå med junior i bæremeis inn til målet de gangene han ikke vil sitte i ro i kanoen (han er ekstremt glad i vann, og vil helst hoppe uti...) og da så turen inn til Solrenningen fin ut. Kunne lile gjerne gått selvfølgelig, men vil nå bruke kanoen og.... 

Har sett på Gåssandvatnet og Raudlivannene. Gått mye inni der, og der er det jo flere fine plasser å campe også. Vet du om det er mulig å padle/line fra Gåssand og helt inn, eller er det umulig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har padlet øverste delen fra parkeringsplassen i Hausdalen og ned til første vann nå i vår, og det gikk strålende. Men du er ekstremt avhengig av høy vannstand, og det er trolig ikke mulig å gjøre det igjen før neste vår. Det er et sted du må være forsiktig hvor elven smaler inn og det er mye stein og dritt. Jeg anbefaler å gå rundt - det gjør du på 5-10 min.

Har også padlet ned strekket fra Er-An veikro - der er det helt fint og trygt å padle, men ganske avhengig av bra vannstand. Mye grunne steder de elva er relativt brei i forhold til størrelsen.

Siste elvestrekket ned til Os-sentrum har jeg padlet flere ganger, og det er utrolig gøy. Her er du ikke like avhengig av høy vannstand, men er det veldig lite kan det skape problemer. Anbefaler hjelm og våtdrakt eller tørrdrakt om du skal padle her! Det starter veldig rolig, men du kommer raskt til et lite stryk som er ganske så gøy. Etter flere stryk og noen rolige partier kommer du til en plass der du padler mot en bondegård og der elva går ned mot høyre. Her MÅ du gå opp, det er ikke trygt å padle videre. Gå forbi gården og ut på veien og følg den nedover langs elva til det flater ut. Da kan du hive packraften på vannet igjen, så har du noen flere små stryk og et ganske stort dropp (2-3m avhengig av vannstand) før du er nede i Os sentrum. Det er bare å padle ut til sjøen, så går du i land på en liten strand på venstre side, rett ved vinmonopolet.

Om noen vil være med å padle den siste delen en dag kan jeg være med som guide :D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Magnus Hole Olsen: Takk for meget nyttig og god info!

Høres både moro og litt for spennende ut ;) Jeg hadde jo tenkt på dette som en helgetur med telt og god mat og relativt rolig padling - men det høres ut som deler av elva ned mot Os er mer en ren elvepadle-opplevelse enn en del av telttur, er det korrekt å tolke det sånn, eller? Må vel i så fall enten justere på utstyret og på mine forventninger litt, eller kanskje legge opp til å vandre litt lengre landdistanser enn jeg først hadde tenkt. Har lyst til å få tatt en sånn tur uansett - men da muligens neste vår (dog kan jo høsten her på Vestlandet bli temmelig vannrik den også...) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2018 den 22.20, Leinad skrev:

Gode tips.

Padla inn til Solrenningen? Trenger lavterskelturer hvor det er mulig å gå med junior i bæremeis inn til målet de gangene han ikke vil sitte i ro i kanoen (han er ekstremt glad i vann, og vil helst hoppe uti...) og da så turen inn til Solrenningen fin ut. Kunne lile gjerne gått selvfølgelig, men vil nå bruke kanoen og.... 

Har sett på Gåssandvatnet og Raudlivannene. Gått mye inni der, og der er det jo flere fine plasser å campe også. Vet du om det er mulig å padle/line fra Gåssand og helt inn, eller er det umulig? 

Jeg gikk til Solrenningen i fjor, men om du skal padle så er det rimelig langt ned til vannet (som er regulert og vil kunne ha sikkert 50m forskjell i vannstand avhengig av dette). Halvveis inn er det en svær foss som også må forseres med bæring, og utover dette byr ikke vannene noe særlig spennende steder som du ikke når halvparten så enkelt til fots. Om du har tenkt til å fiske og være mye på vannet så mener jeg å huske at det er båter til låns ved DNT-hytten. 
Ivrighetsnivået er nok forskjellig fra person til person, men for meg hadde kano her vært mer stress enn glede. Jeg ser selvfølgelig åpen for at andre kan ha andre meninger (eller ha hatt flaks med vannstand). Jeg tipper vi brukte halvannen time eller så fra demningen til hytten til fots. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2018 den 17.38, a_aa skrev:

@Magnus Hole Olsen: Takk for meget nyttig og god info!

Høres både moro og litt for spennende ut ;) Jeg hadde jo tenkt på dette som en helgetur med telt og god mat og relativt rolig padling - men det høres ut som deler av elva ned mot Os er mer en ren elvepadle-opplevelse enn en del av telttur, er det korrekt å tolke det sånn, eller? Må vel i så fall enten justere på utstyret og på mine forventninger litt, eller kanskje legge opp til å vandre litt lengre landdistanser enn jeg først hadde tenkt. Har lyst til å få tatt en sånn tur uansett - men da muligens neste vår (dog kan jo høsten her på Vestlandet bli temmelig vannrik den også...) :) 

Det går fint å ha med litt utstyr, men jeg ville hatt en vanntett sekk (Hyperlite Mountain Gear Porter Pack eller tilsvarende) + vanntettposer til å pakke alt inn i da sjansen for en svømmetur absolutt er til stede. Når det er sagt mener jeg dette er en ganske nybegynnervennlig elv, men det er uansett viktig å bruke hjelm. Det som er veldig fint er at det alltid er helt rolig etter noen meter med stryk, så går du rundt er det enkelt å komme seg til land. Hvis du vil kan vi stikke å teste en helg  - hvis vi har 2 biler tar hele turen 2-3 timer inkludert kjøring :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Magnus Hole Olsen skrev:

Hvis du vil kan vi stikke å teste en helg  - hvis vi har 2 biler tar hele turen 2-3 timer inkludert kjøring :) 

Tusen takk for et helt usedvanlig generøst tilbud, jeg setter stor pris på det! :D 

Jeg er såpass nybegynner at jeg verken har hjelm eller tørr-/våtdrakt (men derimot vanntette sokker :thumbsup: 😛) og hadde egentlig tenkt å starte litt rolig og forsiktig.  Jeg tror jeg må la det renne mer vann i elva, og mer utstyr inn i boden - men da kan det godt hende jeg sender deg en PM og hører om du fortsatt kunne tenkt deg en tur med en fersking i Os-vassdraget :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2018 den 18.41, a_aa skrev:

Tusen takk for et helt usedvanlig generøst tilbud, jeg setter stor pris på det! :D 

Jeg er såpass nybegynner at jeg verken har hjelm eller tørr-/våtdrakt (men derimot vanntette sokker :thumbsup: 😛) og hadde egentlig tenkt å starte litt rolig og forsiktig.  Jeg tror jeg må la det renne mer vann i elva, og mer utstyr inn i boden - men da kan det godt hende jeg sender deg en PM og hører om du fortsatt kunne tenkt deg en tur med en fersking i Os-vassdraget :) 

Det er bare å få seg hjelm! :) Snowboard/skihjelm eller klatrehjelm kan fungere også ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Magnus Hole Olsen skrev:

Det er bare å få seg hjelm! :) Snowboard/skihjelm eller klatrehjelm kan fungere også ;) 

Kollegene mine insisterer på at jeg må kjøpe meg sykkelhjelm, men jeg peker på at mine mange sykkelkræsj faktisk aldri har skadet hodet mitt. Frekt nok hevder de at jeg selv ikke kan bedømme den saken, og at min vurdering om at sykkelhjelm bare er et klamt unødvendig hodeplagg er et soleklart bevis på at hodet mitt allerede har tatt skade :blink:

Nuvel. Ser ikke bort fra at jeg ender opp med min første hjelm snart ;) 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, a_aa skrev:

Kollegene mine insisterer på at jeg må kjøpe meg sykkelhjelm, men jeg peker på at mine mange sykkelkræsj faktisk aldri har skadet hodet mitt. Frekt nok hevder de at jeg selv ikke kan bedømme den saken, og at min vurdering om at sykkelhjelm bare er et klamt unødvendig hodeplagg er et soleklart bevis på at hodet mitt allerede har tatt skade :blink:

Nuvel. Ser ikke bort fra at jeg ender opp med min første hjelm snart ;) 

Ingen grunn til å vente, du går glipp av fine padleturer i en morsom elv :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, a_aa skrev:

Kollegene mine insisterer på at jeg må kjøpe meg sykkelhjelm, men jeg peker på at mine mange sykkelkræsj faktisk aldri har skadet hodet mitt. Frekt nok hevder de at jeg selv ikke kan bedømme den saken, og at min vurdering om at sykkelhjelm bare er et klamt unødvendig hodeplagg er et soleklart bevis på at hodet mitt allerede har tatt skade :blink:

Nuvel. Ser ikke bort fra at jeg ender opp med min første hjelm snart ;) 

Hahaha. Det minner meg om den gangen jeg ba om sykkelhjelm på sykkelutleie i Amsterdam. De lo først og så skjønte de at jeg var alvorlig. Da svarte de at jeg kunne låne en hjelm, men de var kun i barnestørrelser, og jeg ville skille meg kraftig ut om jeg tok den på.
Hjelm er nok nødvendig om man skal sykle på en måte som fremkaller risiko: landevei, terreng, i høy fart, etc. Men å sykle i 10-15km/t på en sykkelvei på en bysykkel er ikke spesielt farligere enn å jogge. Hittil er det få som jogger med hjelm (men kanskje de burde?).

Det finnes heldigvis multisporthjelmer som du kan bruke både til padling i det elleville Os-vassdraget og tinderangling på Damsgårdsfjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.