Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turloggBroderen og jeg på Høgjæren


REJOHN

Anbefalte innlegg

Onsdagstur

P4186954.JPG
Det har blitt en vane. Med onsdagsturer, mener jeg. Turer det egentlig ikke er noe å skrive om. Deer for korte i forhold til hva jeg kaller "tur". I følge kokeboka skal turen være på over to timer for å regnes med.

Årene går - og det går senere. en tur på halvannen time er fortsatt ikke noe å skrive hjem om, men muligens verdt å ta med i arkivet?

Det er helt sikkert at en tur som ikke blir dokumentert, blir glemt.

Vintern har vart lenge. Det har vært kulde og snø lenge - fra før jul.
P4186961.JPG
De siste dagene, egentlig den siste uka, har det vært nesten sommertemperatur og sol. Det har gjort at isen og snøen har forsvunnet i lavlandet, og elver og bekker i høyden gått opp.

Høgjæren er vanligvis snøfritt omtrent hele vinteren. Dette året har det vært skiføre der oppe. Nå var det på tide og sjekke forholdene for onsdagsturer igjen.

Det var meldt om forholdsvis bra vær. Sola ville ikke komme igjennom hele tiden, men det skulle ikke regne. Og det har vært tørt en stund.

Broderen er fast følge på onsdagsturene. Han ble også med denne gangen. Han hadde tatt runden forrige uke, og var klar for en ny utfordring denne onsdagen.

Det var gode forhold, men i første bakken måtte forseren en liten fonn.

Etter å ha gått i bare ullblusen de siste turene, ble det en liten overgang å komme på høgjæren. Det blåste en liten bris og det ble fort kaldt. Vi måtte ha på jakke.
P4186964.JPG
De siste gangene på høsten var stien full av sorpe. Ungdyr hadde tråkken ned store deler av stien i en del sorpehull. Siden det var stort sett tørt, var ikke dette et problem denne gangen. Vi ble likevel skitne til knærne....

En onsdag, bør det ikke være mye folk. Vi traff likevel en del turfolk, og under Synesvarden gikk vi på tre stykket. De holdt på å legge ut flere gangveier. Det var kommet en hel del nye siden siste gang jeg var runden. Det er nok en stund til dette arbeidet blir ferdigstilt.

Av en eller annen grunn hadde jeg ventet at runden skulle gå kjapt.... Vi er nok ikke i form til å gå raskere. Ting tar tid.
P4186967.JPG
Uansett er dette en tur som ikke krever mer enn at det går helt greit, og det tar ikke lang tid før jeg er klar for neste tur.

En fin tur en onsdag.

Les hele artikkelen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er sjarmerende med dis og tåke. Hadde det alltid vært sol hadde det nok vært kjedelig i lengden tror jeg. Litt som om at det på sommerstid er mye dagslys (dagen føles laaaang), noe jeg synes kan bli kjedelig, da er det greit med mer kjappe runder med dagslys og mørke om hverandre sånn seinere på året. :)

Endret av Epletre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.