Gå til innhold
  • Bli medlem

Advarsel mot bergfreunde.no


uppis

Anbefalte innlegg

Nettbutikken bergfreunde.no fremstår som en norsk nettbutikk med norske priser og norsk språk. Men varene blir sendt fra Tyskland slik at man får toll i tillegg. Sikkert jeg som ikke har finlest alle små fonter, men jeg oppfattet i hvert fall ikke at jeg måtte fortolle varene. 

Be warned! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktignok står det bortgjemt et sted at toll og avgifter (altså moms) kommer i tillegg, men jeg er helt enig i at det er villedende all den tid butikken fremstår som norsk, med norsk domene og norsk språk. En annen ting å tenke på er at dersom man vil returnere en vare må men selv betale returfrakt, og det kan bli temmelig kostbart når sendingen skal ut av Norge. Og det kan bli tull med toll når du mottar den nye varen.
Med andre ord: Jeg kommer definitivt ikke til å handle fra bergfreunde.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Blaser skrev:

Har handlet  to ganger i fra de.

Når det gjelder fortolling så er det såre enkelt.  Når man henter pakken på posten, så betaler man for tollgebyret der.  

 

 

Ja, enig i det. Poenget mitt er at du skal være veldig oppmerksom for å skjønne at du må betale toll i det hele tatt. Når man ikke forventer at varer fra dette stedet må fortolles så blir man tatt litt på senga når man skal hente dem. Mulig jeg er mer uoppmerksom enn andre men jeg så i hvertfall ikke at dette var et utenlandsk nettsted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt noe derifra, men syntes det der ser ut til å være en av de mer oversiktlige utenlandske nettbutikker for å være helt ærlig (til og med ganske greit oversatt). Det står helt tydelig under forsendelse at man må betale toll og avgifter inn til Norge, lenke til importkalkulator hos tollvesenet og greier. Prisene er oppgitt i Euro hos meg, det er vel ikke så vanlig i norske nettbutikker? Når jeg ser etter står det jo også et tysk kontaktnummer helt øverst på siden, men mulig jeg bare er generelt skeptisk og dette gjør at slike detaljer er relativt tydelig for meg.    

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i siste taler. Når alle priser er oppgitt i Euro og enhver kikk på lenkene nederst på sidene sier Tyskland, vel, da kan man ikke bli overrasket over at tollen kommer oppå prisen.

Bare navnet burde være en liten pekepinn om at dette ikke er helt norsk.

Et helt annet spørsmål er hvorfor det skal betales toll på egen helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Grimner said:

Sier meg enig i siste taler. Når alle priser er oppgitt i Euro og enhver kikk på lenkene nederst på sidene sier Tyskland, vel, da kan man ikke bli overrasket over at tollen kommer oppå prisen.

Bare navnet burde være en liten pekepinn om at dette ikke er helt norsk.

Jeg har bestilt mye fra diverse utenlandske nettbutikker (med norsk språk og norsk .no domene). Prisen som har vært oppgitt på butikken har alltid, uten unntak, vært det beløpet jeg betalte - inkludert moms, toll og gebyrer, selv om varene har kommet fra utlandet (Danmark og Tyskland hovedsakelig). Jeg mener fortsatt bergfreunde.no i for stor grad utgir seg for å være en norsk nettbutikk, og at det dermed er villedende å ikke klarere oppgi at importavgifter ikke er inkludert.
Forbrukerrådet sier at utenlandske nettbutikker som henvender seg til norske forbrukere plikter å oppgi den reelle prisen en norsk importør må betale:
Forbrukerombudets veilleder krever at «merverdiavgift (moms), miljøgebyr, toll og andre avgifter skal være inkludert i den fullstendige prisen i all markedsføring som retter seg mot forbrukere».

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at den blir tatt for å være norsk engang. Med tysk navn. Så for meg er det en selvfølge at toll vil påløpe her. Derfor har jeg aldri brydd meg om å sjekke vareutvalget. 

Men kan også skjønne at det er lett å overse om man ikke leter etter informasjonen.

Selv om de skyter seg selv i foten ved å unngå å fortelle tydelig om at toll påløper. Folk vil jo bli særdeles missfornøyde med mangelfull informasjon og lage innlegg som dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke toll mellom EU og EØS land som foreks Norge. Det gjelder for varer produsert i EU , slik jeg har forstått det. Hvis varene er produsert utenfor EU er det toll. Men moms må man alltid betale , og så er det byråkrati delen som kalles fortolling . Dvs toll klarering. Den koster  også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar det på ca. husken nå:

Siste bestilling derifra var på rundt 1600,-  så måtte jeg betale på posten ca. 350 i "gebyr".  

Skulle jeg ha kjøpt dette i Norge hadde prisen vært rundt 4000,-

Bestillingen inneholdt bla. en dunjakke fra Pategonia.

Så for min del var jeg ikke i tvil om å bestille derifra.  Halv pris er ikke å forrakte :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt greit dette, når jeg bestilte var definitivt prisen oppgitt i NOK. Dette kan variere med en kombinasjon av nettlesere, språkoppsett på enheten man surfer med osv. 

Min opplevelse var at at jeg oppfattet dette som en norsk nettbutikk. De flagger høyt at de samarbeider med norske Posten. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke lette etter spesifikk informasjon om dette med toll (fordi jeg ikke trodde dette var nødvendig). 

Det er jo opp til den enkelte hvor man vil handle, og hvis de fleste er oppmerksomme på at Bergfreunde.no (navnet er ingen "bekreftelse" på at bedriften er utenlandsk) er en utenlandsk nettbutikk med tollkrav, så er det fint.

Uansett mener jeg at måten nettbutikken fremstår på er villedende ift om butikken er norsk eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, uppis skrev:

Det er ikke helt greit dette, når jeg bestilte var definitivt prisen oppgitt i NOK. Dette kan variere med en kombinasjon av nettlesere, språkoppsett på enheten man surfer med osv. 

Min opplevelse var at at jeg oppfattet dette som en norsk nettbutikk. De flagger høyt at de samarbeider med norske Posten. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke lette etter spesifikk informasjon om dette med toll (fordi jeg ikke trodde dette var nødvendig). 

Det er jo opp til den enkelte hvor man vil handle, og hvis de fleste er oppmerksomme på at Bergfreunde.no (navnet er ingen "bekreftelse" på at bedriften er utenlandsk) er en utenlandsk nettbutikk med tollkrav, så er det fint.

Uansett mener jeg at måten nettbutikken fremstår på er villedende ift om butikken er norsk eller ikke. 

Helt enig. Når man bruker et norsk domenenavn er det ikke så rart om en del tror nettstedet er norsk.

Tok en rask titt inn for å se hvordan dette fremstår. Hos meg kommer prisen opp i euro, så jeg ville nok stusset litt. Har klikket meg inn både her og der om levering, retur osv., fant i første omgang ingenting som tyder på at dette ikke er norsk avdeling av butikken egentlig. Men at man må ringe utlandet for å nå kundeservice ville fått meg til å lete enda litt videre. Når jeg går inn på siden for retur, ser jeg at jeg må betale returen - og den går attpåtil til utlandet. Da ville jeg nok droppet dette.

Når jeg leter enda litt grunnet denne posten på forumet finner jeg i vilkårene dette med moms osv. Det er jo også avslørende. Men jeg er veldig nært bestilling når jeg sjekker dette, og det kunne fort blitt glemt hvis prisen kom opp i norske kroner, og jeg trodde den var norsk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg useriøst å henge ut en leverandør og på den måten skade omdømme til leverandøren, når en sjø har begått en tabbe. Det framgår helt tydelig at dette er et internasjonalt selskap som har en nettside på norsk. Bare navnet skulle vise det. Det er bare å klikke "om oss" så kommer adresser og tyske kontaktpersoner. Dessuten i Norge skal priser til forbruker oppgis inkl. MVA. Vi deler erfaringer med leverandører og utstyr, men egne tabber bør en ta ansvar for sjøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Dette synes jeg useriøst å henge ut en leverandør og på den måten skade omdømme til leverandøren, når en sjø har begått en tabbe. Det framgår helt tydelig at dette er et internasjonalt selskap som har en nettside på norsk. Bare navnet skulle vise det. Det er bare å klikke "om oss" så kommer adresser og tyske kontaktpersoner. Dessuten i Norge skal priser til forbruker oppgis inkl. MVA. Vi deler erfaringer med leverandører og utstyr, men egne tabber bør en ta ansvar for sjøl.

Jeg synes det er greit å gi omdømme av nettbutikker. Markedet er så stort og det er så mange aktører der ute, så det er faktisk greit å skjalte ut de dårlige og passe på at de butikker vi bruker faktisk ivaretar sine kunder. Forbrukermakt må vite. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. På en side, så blir jo selve navnet på nettsida et hint om at dette ikke er noen vanlig norsk nettbutikk tenker jeg. Men så, jeg ser at hvis man ganske enkelt legger en vare i kurven, så kommer det en litt kryptisk beskjed for frakt som sier "fraktkostnader etter norge". Slikt er i min mening altfor vagt. Når man skal betale som gjest, så står det bl.a. "Vi sender fra Tyskland uten merverdiavgift og utfører tollavviklingen for deg!" Også dette er i min mening altfor vagt, da en kan komme til skade for få inntrykk av at varen ikke egentlig skal belastes med fortollingskostnader som skal betales deg (og formodentlig er det en selv som må evt. betale moms og fortolling). 

Det hadde ikke vært vanskelig for disse folka å skrive "Da alle varene kjøpes og sendes fra Tyskland så må du betale merverdiavgift og fortollingskostnader i tillegg.", noe som jeg tror ville være den mest redelige måten å informere en potensiell kjøper.

Ser ellers at logoen dems deler trekk med den norske nettsida "hektapåtur.no". Jeg måtte sjekke etter og se om det var forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg synes det er greit å gi omdømme av nettbutikker. Markedet er så stort og det er så mange aktører der ute, så det er faktisk greit å skjalte ut de dårlige og passe på at de butikker vi bruker faktisk ivaretar sine kunder. Forbrukermakt må vite. 

Å dele erfaringer om leverandører/nettbutikker gjør vi vel hele tiden, men å gi andre skylda for egne tabber er ugreit. Når jeg har tabba meg setter jeg det på kto for voksenopplæring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, uppis skrev:

Det er ikke helt greit dette, når jeg bestilte var definitivt prisen oppgitt i NOK. Dette kan variere med en kombinasjon av nettlesere, språkoppsett på enheten man surfer med osv. 

Min opplevelse var at at jeg oppfattet dette som en norsk nettbutikk. De flagger høyt at de samarbeider med norske Posten. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke lette etter spesifikk informasjon om dette med toll (fordi jeg ikke trodde dette var nødvendig). 

Det er jo opp til den enkelte hvor man vil handle, og hvis de fleste er oppmerksomme på at Bergfreunde.no (navnet er ingen "bekreftelse" på at bedriften er utenlandsk) er en utenlandsk nettbutikk med tollkrav, så er det fint.

Uansett mener jeg at måten nettbutikken fremstår på er villedende ift om butikken er norsk eller ikke. 

Hvordan så eposten ut som du fikk ved fullført bestilling? Var det info i den og sto det i kroner eller euro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, uppis skrev:

når jeg bestilte var definitivt prisen oppgitt i NOK. Dette kan variere med en kombinasjon av nettlesere, språkoppsett på enheten man surfer med osv. 

Hvilke oppsett var det du brukte? PAD, PC, mobil? Hvilke nettleser? Hvilke språkoppsett? Var du i Norge når du bestilte?

Grunnen til at jeg spør, er av teknisk interesse, og jeg har en del forskjellige enheter å teste på, og med litt info er det lettere å prøve det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Å dele erfaringer om leverandører/nettbutikker gjør vi vel hele tiden, men å gi andre skylda for egne tabber er ugreit. Når jeg har tabba meg setter jeg det på kto for voksenopplæring.

Ja det er jeg enig med deg. Tabber man seg ut så får man ta det på egen kappe. 

Men det er greit å si ifra at det var vanskelig å se at toll kommer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, 

37 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Hvordan så eposten ut som du fikk ved fullført bestilling? Var det info i den og sto det i kroner eller euro?

E-posten jeg fikk startet slik (den er ganske lang, så jeg tar ikke med hele). Et stykke nede i e-posten står prisen kun i euro (men jeg bet meg ikke merke i det når e-posten kom).

image.png.3769e43b843d8464db345bfa22e404cb.png

31 minutter siden, Memento mori skrev:

Hvilke oppsett var det du brukte? PAD, PC, mobil? Hvilke nettleser? Hvilke språkoppsett? Var du i Norge når du bestilte?

Grunnen til at jeg spør, er av teknisk interesse, og jeg har en del forskjellige enheter å teste på, og med litt info er det lettere å prøve det ut.

Jeg gikk igjennom dette igjen nå. Jeg brukte mobiltelefon hele tiden under søk og bestilling (noe som sikkert gjorde det vanskeligere å få oversikt). Det er sider som presenterer priser ut i fra hvilket språk du har i OS/nettleser, men når jeg går inn på produktet nå ser jeg at prisen er oppgitt i euro og norske kroner. Så min påstand gjelder nok ikke dette nettstedet (ut over at sidene presenteres på norsk og med NOK i tillegg til euro).

Utgangspunktet var et google-søk som viste noe slikt (og ja, jeg skjønner at Bergfreunde ikke ansvarlig for hvordan google presenterer dette):

image.png.1c40733973b10420daa420afc5e2187a.png

Jeg så prisene i NOK (som muligens er presentert av google), og så også at prisene var noenlunde de samme  hos f.eks Fjellsport og Bergfreunde, men 100-200 kr billigere hos Bergfreunde for det produktet jeg kjøpte. Allerede her antok jeg at dette var snakk om "norske" butikker. Ja, jeg ser prisen i euro og skjønner at butikken ikke er helnorsk i utgangspunktet. Også pga .no domene antok jeg at dette var en butikk som f.eks outnorth.no, som er en svensk butikk som selger i norge uten tollbehandling.

Jeg har aldri lagt skjul på at jeg har gjort en tabbe, men jeg synes det bør være innafor å dele dette også. Som flere andre har sagt også, så må man lete etter informasjon om tollbehandling osv. Dette kunne vært klarere.

Det må være lov å ta opp forbrukerrelaterte spørsmål (som det også gjøres i andre tråder her; f.eks vedr Fjellsport, Amfibi oa)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, uppis skrev:

Det må være lov å ta opp forbrukerrelaterte spørsmål (som det også gjøres i andre tråder her; f.eks vedr Fjellsport, Amfibi oa)

Det er det helt klart. Det kan være tittelen din på tråden gjør at man forventer noe verre. Generelt synes jeg det er prisverdig at du gjør oppmerksom, sånn at andre kan la være å gjøre samme tabben. Det er jo ikke i utgangspunktet artig å legge ut offentlig at man har gjort en blunder, så takk for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Miamaria skrev:

Det er det helt klart. Det kan være tittelen din på tråden gjør at man forventer noe verre. Generelt synes jeg det er prisverdig at du gjør oppmerksom, sånn at andre kan la være å gjøre samme tabben. Det er jo ikke i utgangspunktet artig å legge ut offentlig at man har gjort en blunder, så takk for det.

Ja, jeg er enig at tittelen er sterkere enn den burde ha vært. In the heat of the moment....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt riktig å advare mot bergfreunde.no, og gjøre oppmerksom på at importavgifter ikke er inkludert i prisene de oppgir på den norske nettsiden de driver. At de har et ikke-norsk navn er uinteressant, det finnes nok av norske nettbutikker med fancy engelskspråklige navn (eller helt meningsløse fantasinavn for den del). For ikke lenge siden handlet jeg hos nettbutikken kitchenone.no, varen ble sendt fra Danmark, avsender var goshopping.no - ikke spesielt norske ord noen av dem. Prisene er oppgitt i NOK, med importavgifter inkludert. Varene kom etter en ukes tid. Jeg handler også jevnlig dyremat fra Tyskland, helt uproblematisk, og varene blir levert på døra. Totalsummen blir det som står på den norske nettsiden deres med norsk domenenavn.
Bergfreunde.no er så langt jeg har registrert den eneste norskspråklige nettbutikken med norsk domene som ikke forteller hva varene faktisk kommer til å koste. Og så er det dette med kostnaden og papirarbeidet av en eventuell retur eller reklamasjon der varen må sendes tilbake til Tyskland, og du skal få ny vare eller tilbake den reparerte. Been there, done that, og vil slippe det igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.