Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski og bindinger, men for støvler og ikke skisko?


Epletre

Anbefalte innlegg

Det var en tanke at jeg kunne jo vurdere å engang skaffe meg noen ski til tur, men tenkte at det kunne være greit å forsøke generelle turski men uten skikkelige skisko, slik at jeg kanskje kunne bruke vanlig fottøy på skia.

Finnes slikt og hva slags ski og bindinger kan dette være?

En ide for meg er å i framtida komme meg fram i skiløypa men ikke med vanlig skiutstyr, sånn at jeg forhåpentligvis kunne bruke vanlige tursko og ikke drasse med meg separate skisko.

Jeg skjønner at med pulk så kunne en vel bare legge et ekstra par med skiko i pulken, men jeg tenkte jeg kunne ville prøve noe helt enkelt, sånn med vanlige tursko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det finnes. Både enkle, og mer utførte varianter. F.eks. denne: https://ronningski.no/produkt/x-trace-pivot/

Lars Monsen bruker slike på Rønning treski en episode av Monsen på villspor: https://tv.nrk.no/serie/monsen-paa-villspor/MUHU11000415/sesong-2/episode-4#t=48s

Nå er ikke jeg noe skiekspert, men noe av det viktigste for å ha kontroll på skien er en støvel som er vridningsstiv nok. Det er en grunn til at telemarksko finnes i hardplast. Bortover er ikke det så veldig nøye, men det vil sannsynligvis ikke være optimalt å bruke vanlig sko/støvler i lengden. Du kan jo prøve, men det kan fort være at det blir en dyrere løsning på sikt.

Om jeg skal på ski pleier jeg ikke å gå med de største jaktstøvlene til dit jeg skal stå. Enten har jeg på meg skiskoene hele tiden, eller så har jeg et par lette joggesko (og ev et sokkeskift).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til bingingstypen @Prebb viser til  (som kan brukes med de fleste sko) så har bindinger som Silvretta 404 og 500 vært populære hos folk som driver med alpinisme. Gå/stå  på ski til/fra der du skal klatre i samme skoa som du klatrer i, disse skoene har da Step in forran og bak for stegjern (og Silvretta bindingene.)  Nå klatrer folk like gjerne i lette randonée sko (skisko) om anmarsj gjøres  med ski. Men Silvretta bindinger brukes fortsatt en del.

eksempler på Silvretta:

2040192_cb1114c0_m.jpeg.e5d5c95a872f04d61d82a448f562a927.jpeg

26647.jpg.90f7b9a3bb62a12a993a0035e00b40fe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er målet ditt å gå på skitur, eller er skiene bare et middel for å klare å forflytte seg i snøen? Hvis målet ditt er å kunne bevege seg ute i marka når det er masse snø, ikke å gå på ski i seg selv, hva med å bruke truger? Da kan du bruke hvilke støvler som helst :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vil evt. investere i ski, for å komme lettere fram i skyløypa, som gjerne finnes langs skogsveiene. 

Apropos truger, jeg skal forsøke lage mine egne truger først og prøve det før jeg evt. kjøper noe. :)

Jeg ser at det er en på forumet som har laget noen som ser spennede ut:

 

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.