Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka, Stansebakken bussholdeplass --> Søndre Heggelivann (ingen bilder)


Epletre

Anbefalte innlegg

Jeg skjønte litt seint at jeg gjorde en bommert med å ikke ta med meg kameraet i dag, det var jo pent vær og greier.

Så jeg gikk fra Stansebakken bussholdeplass i Sørkedalen og ca 10 km opp til Søndre Heggelivann, et område hvor jeg overnattet for ikke så lenge siden. Det tok meg en time fra bussholdeplassen opp til Storebekkbua, og så 90 minutter opp til Søndre Heggelivann, via skiløypa.

Jeg lærte i dag at hvis skoa begynner å gnage på føttene, sånn foran over ankelen, så hjelper det 100% å løsne på skolissene på toppen, og vips så er det behagelig å gå igjen uten å ha denne flappen midt på som gnager foran på foten.

Og igjen, denne tynne treningsjakka med hette var grei å ha, bare for å kunne ha hetta over hodet, sånn at dette ble en mellomting, mellom det å gå uten noe på hodet, og det å ha på lue. Akkurat passe varmt og akkurat passe svalt.

Jeg tok med meg en 0,5 liter flaske med vann, som ble fylt med snø før veien ned tilbake til bussholdeplassen i Skansebakken.

Det kunne virke som om at det var mer fugleliv der i skogen nå. En salamander var tydeligvis på vei å krysse den snødekte skogsveien et sted, og ikke så langt unna igjen, så ble det til at en rovfugl seilte ned til veikanten sånn 15m foran meg, og tok seg en gnager. Det var litt piping og så var det stille. Det kunne se ut som om at det var noe i hamsterstørrelsen som den fløy av med, hengende under bena. Ikke greit for meg hva slags fugl dette var, men jeg tror jeg så en stor hvit/grå flekk på siden av hodet.

På veien hjem, så hadde jeg med meg en pinne jeg hadde fra der jeg overnattet tidligere, og jeg hadde moro å måle snødybden i skisporet på veien hjem. Rett nedenfor Søndre Heggelivann, så var det sånn 50-65 cm dyp snø i sporet, men litt nedafor, så var det 15-20 cm. Og ned mot og forbi Storebekkbua, så var det sånn 30-40 cm i dybden. Det var på lengre parti hvor det var mer åpent, at det var lite snødybde.

En fyr i sporet mente at dette var visstnok siste dag at løypene ble preparert med maskin. Hadde vært flott om noen nå kom å måket skogsveien fri fra snø, så kan skifolka ta seg en bolle i stedet. :D

Jeg fikk prøvd ut Brynje ull netting bekledning, og det var artige saker, likte den godt.

Lurer på om det kan være all gåingen den siste tida som har gjort at sømmene på skoa har begynt å løsne. Eller som nevnt tidligere, det kan ha vært bålbrenning som muligens har skylda for at sømmen har revnet, for jeg sparket borti bålet noen ganger for å flytte på vedkubbene husker jeg.

Undres hvorfor jeg fikk vondt i ryggen av å gå, da  jeg kom meg inn på bussen. Ble kanskje litt monotont, og jeg tok egentlig ingen større pauser under turen.

Jeg mista en av vantene som jeg hadde tatt med meg, det var noe billige greier, men søren jeg ville jo beholde dem. Skulle nok ha sett meg litt rundt da jeg tok en drikkepause, før jeg igjen gikk avgårde.

Jeg fant litt søppel som jeg tok med tilbake til bussholdeplassen,  hvor det finnes en søppeldunk for slikt. En sånn liten gjennomsiktig pose, og en tom boks med ansiktskrem eller noe.

Endret av Epletre
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.