Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til det som er i enden på snøret :)


vetting

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Mareng

Biltema Edelfisk skjesluker

Fisker meget bra, bedre enn alle skjeslukene jeg har prøvd fra sølvkroken. Fin gange i vannet, og lette, slik at de er enkelt å fiske grunt med.

Negativt er at krokene varierer fra meget spisse til dårlige. Lakken forsvinner fort, spesielt ved slag mot land (men sølvlroken mangler jo lakk på ene siden av sluke fra før). De kaster helt ok, men ikke så veldig langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Biltema Edelfisk skjesluker

Fisker meget bra, bedre enn alle skjeslukene jeg har prøvd fra sølvkroken. Fin gange i vannet, og lette, slik at de er enkelt å fiske grunt med.

Negativt er at krokene varierer fra meget spisse til dårlige. Lakken forsvinner fort, spesielt ved slag mot land (men sølvlroken mangler jo lakk på ene siden av sluke fra før). De kaster helt ok, men ikke så veldig langt.

Skal få med meg noen slike neste gang jeg er innom biltema. Ingenting er som sluker til en god pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
5 minutter siden, vetting skrev:

Skal få med meg noen slike neste gang jeg er innom biltema. Ingenting er som sluker til en god pris :)

Jeg tenkte å prøve litt klarlakk fra en sprayboks jeg har liggnede på dem, for å se om de varer litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, KimH said:

Interessant, og den eneste sluktesten jeg tror litt på :) . Over 50.000 kast fordelt på 14 sluker over hele landet under alle slags forhold - det gir en pekepinn på at noen sluker faktisk kan fiske bedre enn andre. Å teste sluker er en nesten umulig oppgave siden det er så ufattelig mange variabler å ta hensyn til. Men min erfaring er at det gamle generelle rådet om lyse sluker i klart vær og mørke sluker i overskyet vær eller om kvelden/natta, faktisk har noe for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bjørn J skrev:

Interessant, og den eneste sluktesten jeg tror litt på :) . Over 50.000 kast fordelt på 14 sluker over hele landet under alle slags forhold - det gir en pekepinn på at noen sluker faktisk kan fiske bedre enn andre. Å teste sluker er en nesten umulig oppgave siden det er så ufattelig mange variabler å ta hensyn til. Men min erfaring er at det gamle generelle rådet om lyse sluker i klart vær og mørke sluker i overskyet vær eller om kvelden/natta, faktisk har noe for seg.

Ja kjenner han som fikk største fisken vet han logger mye timer i Lågen så artig med endelig litt seriøs utstyrstest 😊 Gamle triks skal man holde på er nok noe i det ja, så slukboksen min så ikke ille ut etter testen 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KimH skrev:

Alltid morsomt med tester. Ser at det bare er en av slukene i testen som er i slukboksen... Men er jo noen hundre ulike varianter å velge mellom, så umulig å få med alle. 

Min erfaring er at hvilke sluker som fungere varierer med årstid og hvor det fiskes. Eneste som er sikkert er at den du har trua på er den du fisker mest med, og som fanger mest fisk. Og litt variasjon skader aldri. Så eneste sluken jeg ikke går på fjellet uten er spesial i kobber/rød. Eventuelt blank/rød om jeg er i Dovrefjell-Sunndasfjella. Ellers lite fantasi i slukboksen: Fast plass for ulike farger av møresilda, spesial og atomsilda, og diverse andre sluker for variasjonen. 

IMG_2113.jpg.be8cc2cde61ca82757c9b1e94b33ac5c.jpg

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller ikke så mange av de før ifjor og året før kjøpte nye sluker begynte fiske igjen fast etter hatt opphold noen år bodd mer bynært ved kysten vært for opptatt av jobb osv .Men jentungen fikk intreressen så kjekt komme seg ut til elv eller vatn igjen se gleden hennes og får fisk. Variasjon, trua ,tålmodig mye variabler . Gleden i komme meg på fiske igjen er viktigst men fy artig slår til 😊 kobber rød  blank rød ,blankblå og svart gul har vært fast i alle år i boksen det slo ikke feil der vokste opp, nå er det fryktelig mye velge i ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
51 minutes ago, Vidvandre73 said:

sildesluker...er tingen.

Enig i det, men man skal være oppmerksom på at sildesluker gjerne synker fortere enn flatere sluker. Det kan være en fordel eller en ulempe, alt etter forholdene. De kaster lengre ut også.
Jeg har sett fin ørret tatt på standard rød/gul stingsild i skumringen. Den tok ikke på noe annet akkurat der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Turlyst
På 19.4.2018 den 16.36, Jan Erik Hansen skrev:

Så eneste sluken jeg ikke går på fjellet uten er spesial i kobber/rød. Eventuelt blank/rød om jeg er i Dovrefjell-Sunndasfjella.

IMG_2113.jpg.be8cc2cde61ca82757c9b1e94b33ac5c.jpg

Jeg har også alltid med (Hardangervidda-spesial)😊 Både 4, 7 og 12 gram.

Gleder meg til å teste disseIMG_0255.thumb.jpg.3f1e3bf2c96ba590a6f26671594ab87e.jpg

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan@ skrev:

Jeg har også alltid med (Hardangervidda-spesial)😊 Både 4, 7 og 12 gram.

Gleder meg til å teste disseIMG_0255.thumb.jpg.3f1e3bf2c96ba590a6f26671594ab87e.jpg

En Sølvkroken-variant av disse har jeg gode erfaringer med på tynn våris og grunt vann. 10-12 cm med sene og dobbelkrok agnet med akkar etter sluken. Det er glitter i lakken på denne og fargen er likeens grønn. Ca. 8 gram, mener jeg å huske og omtrent fem cm.

Edit: Heh, jeg ser nu at det ER jo Sølvkroken. Ja, da er det samme sluken.

Endret av 2_o'Clock_Man
/Heh,.../ osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Jan@ skrev:

Jeg har også alltid med (Hardangervidda-spesial)😊 Både 4, 7 og 12 gram.

Gleder meg til å teste disseIMG_0255.thumb.jpg.3f1e3bf2c96ba590a6f26671594ab87e.jpg

Var akkurat på XXL og hentet en 4 pac 7g  kobber sølv og 2 aura, tilbud 79,-. Har trua 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før siste ukestur på Hardangervidda i fjor byttet jeg ut alle treblekrokene med Owner ST-36 BC Needle Point str. 8 på 12g sluker og str. 6 på 18gr sluker. Satt også på en ekstra splittring. Ble tipset om dette på et annet forum.

På den turen hadde jeg ikke et eneste napp som ikke satt fast, og har derfor fortsatt med denne "overtroen".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Kan også tipse om rappala wobblere. Av sluker, spinnere og wobblere så er det et par wobbler typer som jeg nesten alltid får fisk på :) 

Har du link til dem du liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, vetting said:

Har du link til dem du liker?

Når du skal kaste med wobblere så gå for de som er i countdown serien. Disse veier nok til at de er fine å kaste ut. En countdown synker 30cm pr sekund slik at det er enkelt å fiske på ønsket dybde. Bildet nedenfor viser den jeg har tatt mest fisk med av alt jeg har. Fåes i forskjellige størrelser. Har tatt alt fra 2,8kg sjøørret til abbor og mindre ørret i ferskvann.

 

8705FBF5-45E7-47D2-80A2-DF56BEAE55F1.jpeg

Edit, fant også den andre typen som er veldig effektiv:

 

86F27300-4D47-453F-A458-392855D03535.jpeg

 

Edit igjen, må legge inn skryte bildet av den sjøørreten jeg tok i våres. Nettopp på en liten wobbler, øverste bildet :) 

 

6B5D92BD-37A9-497E-A669-4B93CE124878.jpeg.8b72292b8ae070ed5103f53bd98f4bbe.jpeg

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.