Gå til innhold
  • Bli medlem

GRÜEZI BAG Biopod Downwool Subzero, dun-/ullsovepose?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst
1 time siden, Mareng skrev:

@Jan@ ? :lol:

Denne må vel du ha fått med deg?

Uvant glidelåsplassering.

DownWool-fyllet kombinerer dun og ull i et perfekt blandingsforhold, står det. Trodde ull trakk fukt. Må lese mer😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
26 minutter siden, Terka skrev:

Sitat:

"Produsenten, Grüezi-Bag, har utviklet en teknisk og kompleks prosedyre.."

-> I mitt hode så blir ting komplekse når man ikke får til ting / ikke får til å gjøre ting enkelt.  🤔

Jo mer kompleks jo mer kan gå feil. Jeg tror på dun eller syntet. Helsport samt andre har kombinert fiber og dun, en god tanke men det tok aldri av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Glidelåsåpningen skal gjøre det enklere å lufte bena. De skal kunne ligge oppå fotenden, mens resten av posen er lukket.

Ull har enda bedre egenskaper enn syntet når det er fuktig, og syntet taper isolasjonsegenskaper mer av mye bruk, komprimering og over tid enn ull. Soveposen vil få lengre levetid. Teoretisk.

Ull lukter lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Sitat fra XXL

«Ull har svært gode isolasjonsegenskaper, og i motsetning til dunen, mister ikke ulla disse egenskapene i fuktig tilstand. Ull er også veldig temperaturregulerende og har en antibakteriell effekt, samt motvirker lukt. Ulempen med ull er at den er noe tyngre enn dun. I DownWool er det derfor 70 % dun og 30 % ull»

Jeg ser ikke poenget. Ull på kroppen er genialt, noe jeg også bruker. I soveposen er jeg usikker. Satt på spissen kan man ende opp med 70% våt dun, som ikke isolerer og 30% ull som isolerer i våt tilstand.

Hadde det ikke vært bedre med impregnert dun, som bl.a. Rab, Mountain Hardware og Marmot bruker? Impregnert dun tåler mer fukt, med vettug bruk er det uhyre sjelden en dunpose blir søkkvåt. 

Sier ikke at teknologien er dårlig, men jeg ser ikke helt poenget - min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Tja...

I følge produsentene (eks. Cumulus og nikwax som impregnerer dun) vil impregnert dun miste impregneringen/impregneringseffekten over tid.

Jeg TROR også at nytt impregnert dun mister mye av fordelen sin om du pakker ned soveposen i en pakkpose for forflytning, for da vil trykket overvinne impregneringen og dunet trekker til fukten som ligger i/på posen allikevel. 

Impregnert dun isolerer ikke når det blir vått. Ull isolerer også når det er vått, og kan trekke til seg 25% vann uten å kjennes vått ut.

Poenget er å lage en dunpose, som også tåler en del fukt, og isolerer brukbart selv om den er fuktig. Impregnert dun på sin side kan også bli fuktig, men mister da all isolasjon.

Posene har kommer bra ut i test ser det ut til, så noe må det være i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mareng skrev:

Posene har kommer bra ut i test ser det ut til, så noe må det være i det.

Eneste spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor har ikke f.eks Helsport eller noen av de andre produsentene her i
Norge testet dette?  Norge er jo den nasjonen med mest erfaring når det kommer til produksjon av friluftsklær/artikler i ull.
Uten sammenligning forøvrig så minner dette meg litt om når Devold lagde Islender med Windstopper.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er vel som i del nye hybridklær av ull og dun som har kommet siste årene som feks Hemsedal , Nosi og Osen kolleksjon fra Bergans  , transportere ut fukt der kroppen er varmere av seg med blanding av ull/syntet men fremdeles kunne varme, dun til isolere der er mer mottagelig for kulde og ikke så fuktutsatt. Enklere bruke ull fra sau og det er mye av de og mange kan klippes par ganger i året uten pining mot plukke dun fra levende fugler så er vel litt mer bærekraftig og skånsomt tror ikke alle dunprodusenter har så human og etisk drift rundt om i verden selv om noen har det så er det nok noen svarte får i bransjen 😀

Men om posen er bra vet jeg ikke men ut fra tyske tester og tanken rundt materialvalg så er posen spennende nytenkning kunne tenkt meg prøvd ut selv sett om fungerer i praksis .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.