Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold av militærstøvler


Pinealforest

Anbefalte innlegg

Jeg har et par M/77 sko som er ca 11 år gamle. Jeg liker de veldig godt da de sitter som støpt på føttene mine og er veldig behagelige. Men, til tross for at jeg smører de inn med skokrem så suger de til seg vann som en svamp. Jeg tråkket rundt i snøen i helgen og til og med da ble jeg våt på beina.
Finnes det noe håp ?

Burde jeg impregnere de ? Kan jeg da smøre de inn med skokrem senere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har impregnert mine med snoseal, og pusser dem jevnlig med skopuss. Har passet på å få snoseal godt inn i og rundt  sømmer både fra utside og innsiden. De er enda ikke gummistøvler, men jeg kan vasse lenge uten å bli våt. Hvis jeg står med støvlene i vann og bøyer dem som man ofte gjør når man går pipler det inn litt uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få det bortimot tett..... Uten noe problem. Men det krever at du gjør grundig forarbeid og pusser de jevnlig. Er selv veldig glad i M77, da det er få fjellsko som biter så godt som disse. Sålen er rett og slett fantastisk god. 

https://www.magasinet.no/bees-wax-bivoks-impregnering-til-laerstovler

Bee wax, også kjent som snowseal, smør godt på med hånden på hele skoen, bruk hårføner til å varme voksen inn i læret, pass på å få godt med voks ned mellom såle og begynnelse av lær. samme rundt sømmer på helen osv. Når læret er "mettet" tørker du vekk overflødig voks med en klut (er litt seigt) også pusser du med skokrem etterpå. Dette er ikke alltid nødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den tiden jeg brukte de mye så brukte jeg gjerne å smøre på tykt med skokrem i alle sømmer, under pløsa osv med fingerne så det ble skikkelig tykt lag. Så tente jeg på skokremen så den smeltet. Da trakk det gjerne godt inn. Utenpå ble de smurt med kompis sin vidundervoks som var en blanding av bjørnefett og noen andre remedier. Brukte de flere ganger på våren og vasset i overvann i flere timer uten at de lakk.

På slutten trakk de vann uansett hvor godt jeg smurte. Det viste seg at de da trakk gjennom sålen som var på god vei til oppløsning. 

Etter at jeg sluttet jobbe for forsvaret så ble de byttet ut i en kort og en lang type av hakket mer moderne støvler med enda bedre komfort. Men frem til sålen gikk så holdt de stort sett tett med rett behandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Blåser liv i en gammel tråd, jeg har en undring i samme nabolag 😝

Jeg har forstått det slik at skokrem type kiwi legger seg som en hinne utenpå og herder. Hvordan blir det da og impregnere støvlene med voks senere. Blir ikke voksen bare liggende utenpå skokremen? Dette gjelder vel generelt også, men ville tro jeg måtte vaske vekk skokremen for og tllføre feks voks eller minkolje.

Mulig jeg er helt ute og pusser her🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

For meg virker det som den skokrem forsvinner fort med litt bruk. Kan vel børste støvlene med varmt vann, hvis de er ny innsatt med krem og du vil ha på voks/olje.

Jeg har brukt kiwi camp dry mink oil, på mine alfa bever og m/77. Bruker skytehanskene fra forsvaret og gnir støvlene godt inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nano91 skrev (På 1.5.2022 den 23.37):

Blir ikke voksen bare liggende utenpå skokremen?

Hele poenget med voks er vel at den skal ligge utenpå som en forsegling. Voks er for tyktflytende til at den trekker inn. Skal man behandle selve læret må man bruke en eller annen form for olje som trekker inn. Det mener nå i alle fall jeg.

Voksen kan inneholde olje/fett som trekker inn i læret da.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2022 at 9:47 AM, Skogens Stønn said:

Hele poenget med voks er vel at den skal ligge utenpå som en forsegling. Voks er for tyktflytende til at den trekker inn. Skal man behandle selve læret må man bruke en eller annen form for olje som trekker inn. Det mener nå i alle fall jeg.

Voksen kan inneholde olje/fett som trekker inn i læret da.

Trodde det var omvendt. At voksen skulle trekke inn og impregnere også skal solkremen ligge utenpå og beskytte. Mulig det er flisespikkeri 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nano91 skrev (4 timer siden):

Trodde det var omvendt. At voksen skulle trekke inn og impregnere også skal solkremen ligge utenpå og beskytte. Mulig det er flisespikkeri 😂

Solkrem er noe helt annet og brukes vanligvis ikke på sko. Skokrem derimot er for sko, men skokrem er veldig mye forskjellig. Antakelig er det både en porsjon fett eller silikon og i tillegg voks for å få blank overflate, pluss fargestoff for å farge læret.

Hvis du smører lærolje eller lærfett på lær vil du se at læret blir tørt etter en stund. Oljen eller fettet har trukket inn 8med mindre du ar smurt veldig tykt på da). Smører du voks på læret vil du se at læret får en matt overflate etter en stund. Voksen legger seg utenpå som ei hinne og må poleres for å bli pent. Det blir da blankt og lager ei hinne der vannet pæler seg og renner av, akkurat som når du vokser bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.