Gå til innhold
UTE avdelingen

Videodiskusjon : Vinter, telt og husky - Tur i minus 25

Anbefalte innlegg

Navn: Vinter, telt og husky - Tur i minus 25
Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
Dato lagt til: 2018-04-18
Innsendt av: UTE avdelingen

I midten av mars hadde Tove en flott telttur i Austheiane. Gradestokken krøp ned til minus 25, og Tove gir deg noen tips om hva som er lurt da🤗❄️ Heng med på YouTube kanalen vår da vel - abonner på UTE avdelingen 😉🎥

Vinter, telt og husky - Tur i minus 25

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er moro å se friluftsliv-videoer hvor man kommer med korte og greie kommentarer. :) Det blir sånn veldig direkte mot seerne, noe jeg liker.

Jeg tenker at en motsetning til slikt, ville vært filming av flere folk sammen som enten diskuterer eller kommenterer hverandre, noe som jeg har sett gjerne blir kjedelig når dem skal stå der og tenke seg om for ville å utbrodere om ting og sakker man som seer ikke så lett blir involvert i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Bård Haug
      En liten stemningsrapport fra en ganske tidlig skitur på Blefjell. Oppleves best med lyden på.
    • Av UTE avdelingen
      Sykkel, topptur og bål i november. Gode minner mens vi gleder oss til vinterturene!!
    • Av Tessatroll
      April 2016, og ein relativt stor gjeng vaksne og born er samla på parkeringsplassen ved Grotli Høgfjellshotell på Strynefjell. Det er klart for skitur med barnas turlag til Danskehytta. For underteikna si hushaldning er det også siste tur med barnas turlag, både som turleiar og deltakerar. Kids veks til og livet endrar seg.

Grotli, omlag 900 moh.
      For å spare små føter og foreldre med tung oppakning for litt høgdemeter, nyttar me skitrekket og tek om lag 230 høgdemeter utan det heilt store kaloriforbuket.

Samling på toppen av trekket, ein liten prat om å ferdast som gruppe, før me labbar innover fjellet. Foto: Tone drabløs

Med nødprovianten lett tilgjengeleg
      Dei fleste har hatt nokre timar kjøring før ankomst Strynefjell, og det byrjar bli nokre timar sidan mat. Første pause vert av di avvikla ganske tidleg på den omlag 12 km lange turen frå Grotli til Danskehytta. Turen inn går via Tjerringtjønne og langs Fremste Vikvatnet.

Mot sydvest
      Varmt og godt, på grensa til for varmt meinar enkelte. Lag etter lag vert effektivt skrella av, og solkremen får bein å gå på. Klaginga får imidlertid forbli usagt, med born på tur er det tross alt betre med hyppige drikkepauser enn ein tilværelse dominert av skibriller, vind midt i fleisen og raske måltid i ein vindsekk.

Foto: Tone Drabløs
      Endeleg framme ved Danskehytta, beliggande 1450 moh. Den siste lille kneika fekk sette punktum for dagen, og både små og store har fått utfordra seg litt i sidebratt terreng, med og utan pulk, dog ikkje meir enn at gleda er bevart.

Vel framme. Sosialt og mat. Rause mengder godteri og sukkerhøge kids, nett som det brukar vere når me er på tur. Når sukkeret avsluttar sin verknad, er det imidlertid ein nokså trøytt og fornøgd gjeng som sloknar, og dei omstendige hysjerundene ein nokre gonger må til med trengs ikkje i kveld.

Neste dag skal me utigjen til Grotli. Vergudane har vore lydhøre, og vindstilt og lettskya gjer at me kan gå høgt utatt, over Helleggi. Denne ruta fører ein opp på drygt 1660 moh, og gir vakkert utsyn mot Tafjordfjella og Sunnmørsfjella i nord og vest, og Breheimen med Jostedalsbreen og Skridulaupen dominerande i syd.

Utsikt mot Nord                                                                                                        Gjengen i drivet. 

Tone legg Danskehytta under seg.
      Eg legg fornuftige spor opp ryggen mot eggi, men spreke kids synes dei er i overkant slake og durar rett opp. Har ein blitt gammal? Den einaste som fyl dei er Tone som kjem etter med pulk. Hint. 

Nordover

Foto: Tone Drabløs

Syd - sydvest
      Bortover Helleggi er det flatt/småkupert eit stykke, før ein kjem til det punkt der egga knekk markant nedover att. Der ventar ei lang og slak nedkjøring, perfekt for fjellski. Godt føre gjer det til ei sann glede, også for dei som ikkje er så komfortable på fjellski i utgangspunktet.

Klar ferdig kjør! 
      Siste km mot Grotli går som ein leik etter den livgivande utforkjøringa. Dei preppa løypene i skiannlegget, med hopp og moro, står som ei verdig avslutning for ei flott helg.
      Takk for turen!
    • Av fightingfalcon
      Hei!
      jeg har prøvd å se litt rundt på forumet etter tips til pulkdrag til min paris expedition. Jeg hadde taudrag i fjor men ble lei når jeg skulle forflytte meg i kupert terreng. Jeg tenkte derfor å skaffe meg ordentlig drag nå. Jeg har sett ackapulka sitt drag men det er noe kostbart sammenligne med fjellpulken sine. Er det noen som har noe erfaring med å feste fjellpulkendrag på en paris expedition?
    • Av AmundJS
      Hei, jeg har skaffet meg en eldre modell av Fjellpulken Xplorer, denne er ca 190cm i lengden og iallefall halvannet tiår gammal. En pulk med flere arr enn en bil som har vært i kontakt med skurtreskern. 
      For å si det som det er, så er bunnen så full av riper, at om du drar fingeren fra ende til ende, så føles det som å dra den over grus. Ja så ille ser det ut. Trekket er greit, men har også sett bedre dager, alle stropper var slitt og opprevne, dermed kappet av og skal byttes. Trekket har noen rifter så nærme skroget at det ikke er mulig å sy. Trekket overlever en sesong til, men må nokk byttes det også.
      Så, til saken:
      Hvordan skal jeg gå frem for å jevne ripene? bare få av dem er dype, altså lurer jeg på om jeg kan smøre voks over hele skroget og polere det? vil ripene bli jevnet ut da? med mange mange lag voks altså?Meiene er også ille, men forhåpentligvis kan jeg skaffe nye gjennom Fjellpulken, dem ser ut til å være laget av teflon, så kan det være en ide å bruke strykejern på meiene for å jevne dem ut? 
      Trekket skal byttes ut om jeg først setter igang med overhaling av pulken. Så jeg er i tenkeboksen på hvordan jeg vil lage åpningen/lukkesystemet. Hvordan tror dere at det kan bli med stretch-materiale som duk og med én lang glidelås på midten? Cordura/Bevernylon/Seilduk istedenfor stretch? Kom gjerne med forslag! 
      Noen som har gjort noe slikt før? enten rep av bunn eller skift av trekk, med glidelås? 
      All hjelp er god hjelp! men jeg ønsker å gjøre prosjektet selv, så trenger ikke tips om hvem som gjør slike jobber. 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.