Gå til innhold
  • Bli medlem

Miniski som snøsko?


Epletre

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er noen rimelige miniski å få kjøpt, og jeg tenkte at kanskje det å ha på miniski vil gjøre det lettere å tråkke gjennom mer dyp snø.

Noen som har peil på en slik problemstilling?

Lurer også på hva slags smøring, om noe i det hele tatt, vil være nødvendig for å hindre at snø bare klumper seg til under miniskia.

Det vil jo være en bonus å kunne heh bruke miniskia til å "gå på ski" som vanlig, men dette er ikke så viktig som å kunne tråkke bortover på snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis poenget er bedre bæring på løs snø så blir flaten fort liten. Og får du mye snø over blir det vesentlig tyngre enn å gå uten. I fjellet er ofte føret veldig varierende. Koller og topper er ofte avblåste og har skare eller is. Da vil miniskiene være ekstremt glatte. 

I helt ideelle forhold hvor snøen er akkurat for løs for sko, men kompakt nok for miniski vil det sikkert fungere.

Jeg ville spart pengene og kjøpt truger i stedet. Truger har, i tillegg til bedre bæreevne, stegjern under som gir godt feste på is og skare. I tillegg har de fleste truger hælløftere som gjør det lettere å gå oppover. Og siden bindingen er løs på hælen så blir det enklere å gå når en ikke løfter hele trugen på lik linje som hælen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, tubbs skrev:

Må innrømme at det hadde vært morro å sett bilder av person på miniski nedover skare med sekk på 25kg på ryggen.
Hadde nok fått mange visninger på Youtube :-D:hadet:

He he! Jeg hadde tenkt til å skrive "Ja, det fungerer. Bare pass på å ha noen med kamera i nærheten.", men du kom meg i forkjøpet :D

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei, jeg tenkte ikke å tråkke meg fram med sekk på ryggen. Ei sette utfor skråninger med 25 kg tung sekk med miniski på bena. :D

Tenkte egentlig på det å tråkke opp stier, eller, dra en liten pulk bak meg. Skulle kanskje ha poengtert dette i starten.

Så, jeg så for meg å kanskje kunne tråkke gjennom snø uten sekk i det hele tatt. Slike miniski er jo mye billigere enn snøsko.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kommer lengre med truger, du må fort ha staver også for å få noe som helst fremdrift. Eventuelt kan du skru et vinkelbeslag på tvers under for å lage "stegjern", men hvor lenge det går før du river plasten i stykker er ikke godt å si. Dessuten blir det stolpete å gå med siden hælen er fast.

Et alternativ kan være fotposer som du trer utenpå skoa. De er lettere og tar mindre plass.

En del av forskjellen mellom truger ligger i hvor bra bindingene er, og hvor mye/bra "stegjernet" under er. Jeg har et par billig-billig truger som jeg kun bruker til å klippe epletrærne mine med (no affence). De er kun brukende til akkurat det fordi det er flatt, gikk sågar på rattata når jeg skulle ned en liten kant (uten trugene hadde det ikke skjedd). Disse har kun et lite jern under tåballen og bindinger som ikke strammer særlig bra. Til tur har jeg andre truger, og det er helt andre saker som fungerer mye bedre til alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.