Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til lett tomannstelt?


Erlend Sellie

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i dag kun et 4mannstelt, som blir for tungt og stort for soloturer eller turer hvor hver kall har med sitt eget telt.

I den siste tiden har jeg dermed sett etter et lett tomannstelt som er greit å ha med seg på slike turer. 

Jeg har ikke veldig mye krav, men jeg er redd for at de ikke blir store nok til at jeg og baggasjen har det komfortabelt.

 

Derfor har jeg følgelig sett på Helsports superlight telt (Samt "vanlig" Ringstind), men klarer ikke helt å bestemme meg.

Hvilket av disse tomannsteltene er folk fornøyde med? Jeg tenker jeg er fornøyd så lenge det veier rundt 2KG eller mindre, og pris spiller også en rolle i avgjørelsen.

Siden XXL har 25% på onsdag og torsdag om du handler med Mastercard fra DNB, håpet jeg på å kunne gjøre et kupp da. (Tips!)

 

Blir et telt som Ringstind fort trangt? Er et kuppeltelt verdt den ekstra vekta? Hvor slitesterke er Superlight kontra de litt tyngre variantene?

 

Takker for alle råd og erfaringer:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer til å bli bombet med forslag, sannsynligvis, men Reinsfjell SL2 er strålende til bruket du skisserer. Ringstind SL kan funke men er enmannstelt og du bør ikke være for lang. 

Ellers er mange her fornøyde med Exped Orion så det kan definitivt være verdt å sjekke ut 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har Ringstind 2 Pro, som rommer meg og bagasjen. Veier ganske nært 2 kg komplett. Eneste ulempen er at det er litt lavt i hodeenden. Ikke noen big deal. God liggelengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, whistler said:

Du kommer til å bli bombet med forslag, sannsynligvis, men Reinsfjell SL2 er strålende til bruket du skisserer. Ringstind SL kan funke men er enmannstelt og du bør ikke være for lang. 

Ellers er mange her fornøyde med Exped Orion så det kan definitivt være verdt å sjekke ut 😃

Har sett på Reinsfjell SL2, men det er jo også det dyreste av de jeg har sett på. Rett og slett usikker på om det er verdt prisen, men takk for anbefalingen, det kan være jeg bestemmer meg for å slå til ordentlig. Kan jo bo i teltet ved jobb noen dager og spare inn prisen ganske raskt på drivstoff og bompenger..

9 minutes ago, Jan@ said:

Jeg har Ringstind 2 Pro, som rommer meg og bagasjen. Veier ganske nært 2 kg komplett. Eneste ulempen er at det er litt lavt i hodeenden. Ikke noen big deal. God liggelengde.

Så lenge det er plass til meg og baggasje, så tror jeg egentlig jeg vil være fornøyd. Det er vel ikke noe problem å ligge andre veien heller? Jeg er rundt 185, så "passe lang". 

 

Hva er forskjellen på Ringstind 2, Ringstind Pro 2 og Ringstind SL2? Vekten er vel de samme på alle bortsett fra SL-versjonen.

Ser at XXL kjører disse til henholdsvis 3000, 4299 og 5299 for øyeblikket, så da blir ikke prisen noe å si på med 25% ytterligere rabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
14 minutter siden, Erlend Sellie skrev:

Så lenge det er plass til meg og baggasje, så tror jeg egentlig jeg vil være fornøyd. Det er vel ikke noe problem å ligge andre veien heller? Jeg er rundt 185, så "passe lang". 

Hva er forskjellen på Ringstind 2, Ringstind Pro 2 og Ringstind SL2? Vekten er vel de samme på alle bortsett fra SL-versjonen.

Ser at XXL kjører disse til henholdsvis 3000, 4299 og 5299 for øyeblikket, så da blir ikke prisen noe å si på med 25% ytterligere rabatt.

Du kan ligge andre veien også. Jeg har klær og utstyr i teltet. Sekk, kokeutstyr, mat og fjellstøvler i bagasjerommet. Ringstind Pro 2 har plugg i midten i hodeenden, bedre ventil i fotenden, bedre lukkemekanisme i øvre ventil. Noe mer badekar på innerteltet og mørkere grønnfarge.

35F802C8-1B85-477F-BC53-B023C2E28C1C.jpeg

E471E058-59EA-4BC4-9468-01F40B0C3201.jpeg

Edit:

Ringstind SL er mindre og spinklere, men bare kiloen tung. Jeg holder meg til den større Pro 2

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Fjellheimen Superduperextralight til den type telt. Men jeg trives best i tunneltelt av en eller annen grunn og ingen av mine naturlige turmål har behov for selvstående telt. Jeg har Camp-utgaven fordi jeg jeg er glad i den ekstra plassen det gir. Det er et par elver jeg fisker laks i hvor jeg har med en del "stasj" om jeg er alene og da er dette midt i blinken for min del. 

Klokker inn på ca 2 kg. 

Ikke-camp-utgaven av Fjellheimen finnes ikke lengre. Det har nemlig skiftet navn til Lofoten ifm en liten endring eller to og du sparer sånn ca 400 gram på den ekstra stangen og bagasjeplassen som forsvinner samt navneendringen. Til gjengjeld kan du åpne hele enden om du bardunerer rett og kan ha hele verden rett inn mot innerteltet. Om utsikten er fin da... ;-) 

Jeg har funnet ut et par ting om telt og noen av dem er ikke spesielt logiske, og det er at i vintertelt vil jeg gjerne ha plass til å kunne sitte oppreist inne på et underlag med stoltrekk osv. Og derfor er god takhøyde viktig. Til solo sommertelt så blir ikke det sosiale noe særlig i teltet. Takhøyden spiller ikke noe særlig rolle. Det er lite aktuelt å ha folk sittende i alle ender av et solotelt....

OG så er det faktisk plass til 2. Har fått mer eller mindre uventet besøk et par ganger og da har det gått greit  sove 2 inne og hatt bagasjen i campforteltet. Men man bør kjenne hverandre fra før ;-)

Og så må jeg få legge til, @Thomas E, at jeg på et eller annet finurlig vis klarer å lage kaffe liggende i et tunnel-telt ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er der at jeg må ha inngang på langsiden i solotelt. Vil lage kaffe mens jeg ligger, så noe annet er blitt uaktuelt :P Også blitt bortskjemt med to innganger, så det er også blitt et krav på solotelt.

Som du sikker skjønner, Erlend, så er det veldig smak og behag. Fordelen med å gå for noe lett og enkelt i starten kan jo kanskje være at du ikke legger deg opp så sære preferanser? Tror du vil få god plass i et ringstind 2. Kjøper du SL vil du også ha rom for å ta med noe ekstra luksus i sekken.

Endret av Thomas E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Jan@ skrev:

 

Ringstind SL er mindre og spinklere, men bare kiloen tung. Jeg holder meg til den større Pro 2

Ringstind Sl 2 og Ringstind Pro 2 har samme mål, den største forskjellen er teltduken, dette gir utslag på vekta. Det er et mindre antall plugger på Ringstind SL2, men det ser ut fra antallet at Helsport har satt på en ekstra plugg på hode enden. TS, du kan sjekke dette med Helsport. Jeg bruker oftest SL 1-2, for meg perfekt som 1 manns telt, men jeg vil ikke anbefale dette for to. 

 

Telt1.thumb.JPG.cf8afaffc1a136b9f3adf9fad412b874.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hva slags turer/terreng, og hvor værutsatt, kommer du ril å bruke dette teltet?

Jeg har forrige modell Fjellheimen Superlight 4 camp (oppdatert i 2018) som klokker inn på 2,1 kg. Kjempefornøyd med dette på turer med meg og barna på tur. veldig god plass i teltet. (XXL har fortsatt denne modellen)

På soloturer som ofte er mer værutsatt så bruker jeg ganske forskjellige telt fra superbillig lite til dyrere og mer robuste, alle kuppeltelt som gjerne veier litt mer en det du søker. (Vekten på sekken blir likevel lavere enn når jeg kun bærer mine egne ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Slenger bare inn noe som ikke er kommet inn på forslagslisten: 

Fjellreven abisko lite 2 er ett alternativ om du vil ha helårstelt med «alle funksjoner», god høyde over hodet når du sover og «gapahukfunksjon».

Åpner du begge ytterdørene og ruller de opp, kan du bruke midtstykket til å lage en baldakin utenfor inngangen med to greiner/vandrestaver.

EDIT: Dette teltet har lavt pakkvolum.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Espen Ørud said:

Og så må jeg få legge til, @Thomas E, at jeg på et eller annet finurlig vis klarer å lage kaffe liggende i et tunnel-telt ;-) 

Hehe ;) Jeg tviler ikke på det asså. Er nok mer at jeg velger over snittet lette og også relativt små telt. De i den klassen som har inngang i kortendene så sliter hvertfall jeg med å lage kaffe på komfortabelt vis liggende.

Jeg vil for øvrig gi en ekstra shoutout til Ringstind SL. 1-2 eller 2-manns versjonen. Testa en kompis sitt 1-2 for noen dager siden og det var et herlig telt til 3-sesongs bruk. Vektbesparelsen kan fort bety at du kan ta med deg en ekstra tarp og stol! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Erlend Sellie skrev:

Hvilket av disse tomannsteltene er folk fornøyde med? Jeg tenker jeg er fornøyd så lenge det veier rundt 2KG eller mindre, og pris spiller også en rolle i avgjørelsen.

IMG_3065.thumb.JPG.eaf12cbb5814fab259da5cd2c50ce2ff.JPG

Det ligger et Helsport Trolltinden SL på finn.no til 4000kr. Det veier 1.3 kg, er 2 manns og har god plass til en mann og bagasje. Solgt både Enan og Ringstind 1-2 SL, men beholdt Trolltinden. 

IMG_2711.JPG.2c9dc7ba058b06daa08087be45662d48.JPG

Bilde fra annonsen på finn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev selv å så etter lett tomanns telt til 3 sesongs bruk for noen år siden. Dette var dog før Helsport kom med SL telt. Etter å ha lest gjennom mange side både inne og utland så endte jeg på Big Agnes Copper Spur UL2. Et lett kuppelt med fortelt på begge sider. Mitt er noen år nå og da veide det 1,7 kilo. Dagens versjon veier 1,4 kilo og har litt annen konstruksjon. Finnes også i en modell med ekstea stort fortelt på ene siden på 1,73 kilo. Finnes også i 3 og 4 manns. Dette er type telt med mye mesh i innertelt. God lufting så det ikke blir så varmt om morgenen. Brukt det ned i 3-4 grader og vind og det blir ikke trekk i det som gjlr det kjølog. Dog vil mye mesh begrense effekt mye hvis man vil varme i teltet med primus. Pga konstruksjon er deg god høyde i mye av teltet. Har brukt det mye sammen med bikkja. Fint med 2 fortelt så jeg bruker et til lager og et tik inngang. Kjapt å sette opp. Ulempe er at det må bestilles fra utland. Mener jeg betalte litt under 3000 for det inkl frakt og mva, men dollarkurs er en del høyere nå enn da. De har og mange andre modeller, letteste 2 manns med bra plass veier 1,13 kilo. Har også et lett 2 manns helårstelt fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her har det skjedd ting mens jeg har vært på jobb!

Det ser ut som folk er meget fornøyde med Ringstind (pro) 2, så det er stor sjanse for at det blir dette teltet. 3225 kroner er jo ikke akkurat noen upris for et telt heller.

Jeg synes det ser ganske smart ut med yttertelt på siden når man skal bruke det som et solotelt.

Teltet skal bli brukt i hovedsak på jakt- og fisketurer langt over skoggrensa, men blir nok også med på noen kajakkturer. Etter det jeg har fått lest så er ikke SL-versjonene noe man burde satse på om værgudene ikke spiller på lag når man er på fjellet? De 700 ekstra grammene skal jeg nok klare å bære som en garanti for at teltet står når jeg kommer tilbake til campen etter leting etter rypa:-)

Takk for alle svar, men om noen fortsatt har noen tips og triks er det bare å fyre løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Erlend Sellie said:

Teltet skal bli brukt i hovedsak på jakt- og fisketurer langt over skoggrensa, men blir nok også med på noen kajakkturer. Etter det jeg har fått lest så er ikke SL-versjonene noe man burde satse på om værgudene ikke spiller på lag når man er på fjellet? De 700 ekstra grammene skal jeg nok klare å bære som en garanti for at teltet står når jeg kommer tilbake til campen etter leting etter rypa:-)

Du har ikke noen garanti for det selv om du legger på 700 gram. Jeg har til gode å se noen sine teltduker flerre opp grunnet vind. Slik jeg ser det får du ikke noe merkbart bedre vindstabilitet med Pro-versjonen(det er vel samme stang i disse?). Du får en ytterduk som strekkes litt mindre når den blir våt og nok varer litt lenger, et gulv i innerteltet som er litt mer solid, større ventil og bedre plugger. Kommer litt an på hvordan du liker å bære hvis du spør meg. Har du tenkt å spare på vekt på andre ting og er vektbevisst så er det kanskje verdt det. Hvis du ikke bryr deg så mye om vekt, så er kanskje fordelene med Pro verdt det. Værfast i storm er ikke noe jeg ville vært i et Ringstind uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Thomas E said:

Du har ikke noen garanti for det selv om du legger på 700 gram. Jeg har til gode å se noen sine teltduker flerre opp grunnet vind. Slik jeg ser det får du ikke noe merkbart bedre vindstabilitet med Pro-versjonen(det er vel samme stang i disse?). Du får en ytterduk som strekkes litt mindre når den blir våt og nok varer litt lenger, et gulv i innerteltet som er litt mer solid, større ventil og bedre plugger. Kommer litt an på hvordan du liker å bære hvis du spør meg. Har du tenkt å spare på vekt på andre ting og er vektbevisst så er det kanskje verdt det. Hvis du ikke bryr deg så mye om vekt, så er kanskje fordelene med Pro verdt det. Værfast i storm er ikke noe jeg ville vært i et Ringstind uansett.

Nei, det var vel kanskje litt å ta i. Det blir nok ikke turer mer enn en dagsmarsj fra bilen, og om værmeldingen varsler storm så holder jeg meg nok hjemme.

Føler det er greit at det tåler litt mer hvertfall. Jeg tror jeg leste at stanga er tynnere på SL-utgaven, men jeg vet ikke for sikkert.

 

 

19 minutes ago, KimH said:

Et pro er nok sikrere men han her tester nå et Trolltind greit ut : http://joikapride.blogspot.no 

Oi, dette kan vel kalles en stresstest av teltet ja. Han er nok litt mer avhengig av et selvstående telt i steinura.

 

 

Endret av Erlend Sellie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hvis valget faller på Ringstind 2, ville jeg valgt Pro 2, spesielt på høyfjellet. Er vekt viktig, kan SL være et godt valg. 

Det er mange andre gode modeller så ikke lett å velge riktig telt. Ringstind krever god bardunering i vind. Jeg hadde versjonen før Pro 2, dvs den som koster 3000kr på XXL. Åpne og lukkemekanismen av øvre ventil var håpløs. Ringstind Pro står bra i vind, riktig oppslått. Begge versjoner fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med Exped Venus II Extreme selv etter mye fram og tilbake. Veier 3kg inkl alt på min vekt, muligens jeg kan slanke det til 2,7kg på tur.
Da har jeg ett telt som er lett nok til å bære alene på tur, har plass til junior evnt en annen jeg kjenner godt, to fortelt, mulighet for gjennomlufting på varme sommerdager, "selvstående" og tåler en storm i høyfjellet.

 

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, hleth skrev:

Endte opp med Exped Venus II Extreme selv etter mye fram og tilbake. Veier 3kg inkl alt på min vekt, muligens jeg kan slanke det til 2,7kg på tur.
Da har jeg ett telt som er lett nok til å bære alene på tur, har plass til junior evnt en annen jeg kjenner godt, to fortelt, mulighet for gjennomlufting på varme sommerdager, "selvstående" og tåler en storm i høyfjellet.

 

Henning

Gjennomlufting er gull verdt. En god grunn til å velge telt med to åpninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
12 minutter siden, Jan@ skrev:

Gjennomlufting er gull verdt. En god grunn til å velge telt med to åpninger.

Fjellreven Abisko lite 2/3 og Abisko shape 2/3 er tunelltelt med en åpning, men med denne muligheten.

Man ruller opp fotenden og hodeenden på ytterduken, og kan ha meshåpning i både fotende og hodeende. Jeg har brukt det på sommeren før, og det gir fantastisk frisk luftgjennomstrømning. Som du sier: «det er gull verdt»!

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.