Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til et dryler av et telt.


Thomas E

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Thomas E skrev:

De har det ikke i produksjon i det hele tatt. Kan det ha vært en prototype? Eller kan det tenkes at det var en av de eldre xtrem-modellene(vet at se var mulige å få i grønt før)?

Det er i grønt ja, men Spitsbergen med like lange stenger er jo ikke en eldre modell?

 

Det kan selvsagt vært en eller annen prototype. Kompis var nemlig ikke helt sikker på hva han egentlig hadde handlet for det forsvant jo fra Outletten da han betalte. Og det var der beskrivelsen stod. Men teltet kom og var helt topp det altså... (november 2017)

 

Jeg har selvsagt bilde av det et sted, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig å grave opp i denne forbindelsen. Vi kan heller ta det i en teltnerdetråd når det passer... 😉

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det er i grønt ja, men Spitsbergen med like lange stenger er jo ikke en eldre modell?

 

Det kan selvsagt vært en eller annen prototype. Kompis var nemlig ikke helt sikker på hva han egentlig hadde handlet for det forsvant jo fra Outletten da han betalte. Og det var der beskrivelsen stod. Men teltet kom og var helt topp det altså... (november 2017)

 

Jeg har selvsagt bilde av det et sted, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig å grave opp i denne forbindelsen. Vi kan heller ta det i en teltnerdetråd når det passer... 😉

 

 

Helsport hadde en opprydding i vintet. Solgte mange telt fra Outletten som de hadde liggende. La merke til et Spitsbergen 4 camp xtreme, gml versjon.

 

Het Spitsbergen tidligere også (før Svea), da som ekstremtelt med stormmatter og like lange stenger. Grønt.

Fantes og uten Camp (men fremdeles med stormmatter).

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Espen Ørud said:

Det er i grønt ja, men Spitsbergen med like lange stenger er jo ikke en eldre modell?

Det vet jeg ikke helt. Er ikke nok bevandret i disse Helsport-modellene.

For øvrig, for de interesserte kunne Helsport bekrefte at en Pro-versjon av 4-manns ikke stod på planen per i dag. Han skulle føre det opp på "ønskelista", men etter å ha jobbet med diverse kundeservice tidligere så vet jeg at disse ønskelistene har varierende grad av seriøsitet ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, esphojo skrev:

Her er begge.

Screenshot_20180416-163950.jpg

Der har du oppklaringen til høyre ja.

(Ble fintet ut av at nye modeller har fått "gammelt navn")

 

Det stemmer med døra til teltet og at det "mangler" bardunfeste i det høyre feltet. Uansett har kompis fått ekstremt mye telt for pengene. Til den prisen hadde jeg kjøpt det selv uten å trenge det... 👋

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Thomas E skrev:

For øvrig, for de interesserte kunne Helsport bekrefte at en Pro-versjon av 4-manns ikke stod på planen per i dag. Han skulle føre det opp på "ønskelista", men etter å ha jobbet med diverse kundeservice tidligere så vet jeg at disse ønskelistene har varierende grad av seriøsitet ;)

 

Da er vi vel tilbake på Extrem for Spitsbergen om du skal på 4 Camp og det var kanskje hårfint tungt? 

For meg som trekker pulk på vinteren spiller det liten trille vektmessig. Jeg bruker det selv på soloturer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomas E skrev:

Sikter du til Svalbard 5 high camp eller 3 nå?

Jeg leste noe om Spitsbergen 4 i en annen post som @Elisabethsk hadde skrevet, men jeg trodde det måtte være utgått eller noe da jeg kun hadde funnet 3-ern. Huff huff, javel, lærer så lenge man lever.

Det gjør egentlig det. Hadde vært 1 kg lettere(altså i vanlig pro-versjon) og ikke rødt/gult hadde det tikket de siste også

Jeg har kun hatt 3, så kan jo hende 5 gir en helt annen følelse. Men jeg mistenker at det har noe med konseptet "kuppel" å gjøre (og jeg har kuppeltelt som sommertelt så det pleier ikke plage meg) men på vinter gjorde det, det altså. Jeg bytta ut med et Svea 3 og har ikke brukt det noe særlig enda, men prøveoppsett og førsteinntrykk var det samme der. Langt bedre romfølelse i Svea (også mye enklere å feste innertelt med rette vegger når det er slått opp, slipper å krabbe på magen i snøen for å feste spennene, jaja .. jeg vet man kan jobbe rundt det med pulkpose eller sette det sammen hjemme før tur ...) Nå er forsåvidt sommerteltet mitt et slikt "sett opp innertelt først" prosjekt så kan hende jeg ikke hadde likt konseptet med skrånende endevegg i sommertelt heller, det er vel antagelig en personlig preferanse.  
 

41 minutter siden, Espen Ørud skrev:

FB_IMG_1523876591862.jpg.7d3a92c03182ec1

Beklager total avsporing, men så ryddig i teltet har jeg bare sett 1 gang. Og det var i et telt som stod oppslått på XXL...

Det var sannelig godt å høre, at det ikke er standarden med så ryddig telt. @Elisabethsk og jeg konkluderte med at vi hadde et helt ekstremt stort forbedringspotensial, men da kan vi kanskje justere det ned til bare "veldig stort" :D 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Espen Ørud skrev:

FB_IMG_1523876591862.jpg.7d3a92c03182ec1

Beklager total avsporing, men så ryddig i teltet har jeg bare sett 1 gang. Og det var i et telt som stod oppslått på XXL...

 

😉 

 

 

Nja.. men du har det ryddigere på kjøkkenet en meg! 😁

Dette teltet er forøvrig så stort at vi kjørte en pulk med klær osv inn i det minste forteltet, og en pulkt med alt annet stæsj/utstyr/mat inn bakerst i det store forteltet samt kjøkkenbenken rett inn på motsatt side av inngangen i det store teltet. Da blir det mulighet for å holde litt orden og finne frem innimellom alle kjekt og ha tingene. 🤣

IMG_3684.thumb.JPG.f94d398eae7e128cf76e94dbe633cf76.JPG

20180120_182328.thumb.jpg.36676fbca37a3abaaa8ca7fa909fc912.jpg

20180120_150906.thumb.jpg.58da0b3b2d4560277fb751e6da92c672.jpg

Når man kommer fra et mindre telt og opp i er så stort telt som dette så er det så mye plass i innerteltet at man lett ruller av liggeunderlaget ila natten om man ikke ligger i stjerneformasjon. (Bare spør den andre personen på bildet over 😁).

IMG_3710.thumb.JPG.0234acc77b0f97f49c705adcdfa9fd57.JPG

20180120_175149.thumb.jpg.92eab373fc691a33d882eec86acde364.jpg

Beklager bildespam i tråden din @Thomas E men dette gir jo også litt inntrykk av hvor stor denne katedralen er. 😊

EDIT: Iflg dem på jobben så er jeg visstnok flinkt til å få "system og struktur" på ting. Men det er kun fordi alternativet er totalt kaos, mellomting er jeg ikke så flink på. 🤣

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Espen Ørud said:

Da er vi vel tilbake på Extrem for Spitsbergen om du skal på 4 Camp og det var kanskje hårfint tungt? 

For meg som trekker pulk på vinteren spiller det liten trille vektmessig. Jeg bruker det selv på soloturer...

Det er tungt, men det skal kun i pulken, så vekt er ikke det viktigste. Jeg lider nok bare av litt over snittet vektfokus på soloturer, spesielt om sommeren. Det er verre for meg å komme over fargen for å være ærlig :P 

 

De av dere som har Spitsbergen; følger det med slikt utstyrsloft eller er det ekstrautstyr? 

Og @Terka: Ingen problem med bildespam! Er det forresten Fjellpulken Transporter du har der? Vi har i så fall nøyaktig samme pulkoppsett også. Ser ut som den skal få plass i det lille forteltet?

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Heriks skrev:

Det var sannelig godt å høre, at det ikke er standarden med så ryddig telt. @Elisabethsk og jeg konkluderte med at vi hadde et helt ekstremt stort forbedringspotensial, men da kan vi kanskje justere det ned til bare "veldig stort" :D 

Jeg ble også ganske letta over den kommentaren @Espen Ørud :D Vet ikke helt om det finnes noe bilde av innsiden av mitt Spitsbergen på påsketur men det var veldig langt unna det der. Men det er helt genialt å kunne kjøre pulkene inn i hvert sitt fortelt som @Terka viste til. Eller bare ha bagasjen i et fortelt og ha det store til et stort kjøkken/samleområde. :D

1 minutt siden, Thomas E skrev:

De av dere som har Spitsbergen; følger det med slikt utstyrsloft eller er det ekstrautstyr?

Det er et utstyrsloft som følger med på Spitsbergen. Det er plass til to. Jeg har tatt en snor på kryss og tvers på den andre delen så har jeg et nettingloft og en tørkesnor.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Det er et utstyrsloft som følger med på Spitsbergen. Det er plass til to. Jeg har tatt en snor på kryss og tvers på den andre delen så har jeg et nettingloft og en tørkesnor.

Tørkeloft + tørkesnorer er det vi bruker i mitt SVEA 4 Camp også. God kombimasjon. 

 

Og ja, Helsport sier om Spitsbegen Extrem: "Nettinghylle i taket og lommer i innerteltet for enkel organisering av utstyr."

 

Og siden det sklir ut: Dokumentasjon av både vår "teltorden" og system i taket. Jeg har for øvrig fast monterte tørkesnorer i knallgul "murerline" i alle mine telt og lavvoer...: 

 

 

FB_IMG_1523892173247.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Thomas E skrev:

Det vet jeg ikke helt. Er ikke nok bevandret i disse Helsport-modellene.

For øvrig, for de interesserte kunne Helsport bekrefte at en Pro-versjon av 4-manns ikke stod på planen per i dag. Han skulle føre det opp på "ønskelista", men etter å ha jobbet med diverse kundeservice tidligere så vet jeg at disse ønskelistene har varierende grad av seriøsitet ;)

 

Det var synd. Hadde kommet langt opp på nytt familietelt lista mi. Den lista er nok i bestefall i hodet til han du snakket med ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2018 den 16.17, Espen Ørud skrev:

FB_IMG_1523876591862.jpg.7d3a92c03182ec1

Beklager total avsporing, men så ryddig i teltet har jeg bare sett 1 gang. Og det var i et telt som stod oppslått på XXL...

 

😉 

 

 

Photoshop! Åpenbart.

 

På 16.4.2018 den 14.20, Thomas E skrev:

Jeg får tenke nøye gjennom. Jeg har nå vært borti Helsport og ikke funnet noen overveiende grunn til å betale dobbel pris for Hilleberg, men det er klart at et billig brukt et kan være aktuelt. Skal jeg først smelle til, så frister det nesten å gå for Saitaris

Med 25% rabattkode får du Keron 4GT rundt 10 da... det er litt mer spiselig, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Prebb said:

Med 25% rabattkode får du Keron 4GT rundt 10 da... det er litt mer spiselig, er det ikke?

Det er innafor det asså. Men hvorfor skal jeg velge det foran Spitsbergen? Spitsbergen kan fås på xxl for 8250 med 25% nå BTW:)

Men si det er samme pris da; ser fordeler/ulemper med begge. Keron er lettere, liker bedre dørløsningen på hoveddøren og fargen. Men Spitsbergen har tørkeloft, er 5 cm høyere under taket(!) og har stormmatter(noe jeg ikke bryr meg særlig om da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du listet opp Saitaris som aktuell utenom pris. Til info så har det betydelig mindre romfølelse enn f.eks Keron 4GT. 

I tillegg er det et aber å sette opp, selv når det er vindstille.

Min samboer betalte forresten 8k for vårt Keron 4gt på Finn. Ubetydelig brukt. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, tronn said:

Ser du listet opp Saitaris som aktuell utenom pris. Til info så har det betydelig mindre romfølelse enn f.eks Keron 4GT. 

I tillegg er det et aber å sette opp, selv når det er vindstille.

Min samboer betalte forresten 8k for vårt Keron 4gt på Finn. Ubetydelig brukt. 

Takk for det. Saitaris er nok da helt ute av bildet. Har fått lov å teste et Exped Pegasus innendørs, så da får jeg se hvordan det føles. Fin takhøyde, men skeptisk til hvordan det er å sette opp og om forteltene blir litt små.

Jeg betalte selv mellom 6 og 7 tusen for Keron 3GT(helt nytt), så jeg vet det er mulig å få en grei pris :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, tronn said:

Skulle jeg kjøpt telt i dag, så ville jeg nok kjøpt et Spitsbergen 4 og byttet alle bardunene til Hilleberg bardun på Hilleberg vis. 

Jeg har allerede begynt å planlagge hvordan jeg skal bytte ut bardunene på Spitsbergen hvis det blir det teltet :P

Synes det er litt vel mange. Noen blir nok slått sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Thomas E skrev:

Det er innafor det asså. Men hvorfor skal jeg velge det foran Spitsbergen? Spitsbergen kan fås på xxl for 8250 med 25% nå BTW:)

Men si det er samme pris da; ser fordeler/ulemper med begge. Keron er lettere, liker bedre dørløsningen på hoveddøren og fargen. Men Spitsbergen har tørkeloft, er 5 cm høyere under taket(!) og har stormmatter(noe jeg ikke bryr meg særlig om da).

Dør og bardunene er bedre på hilleberg, men jeg er enig at 5cm ekstra høyde er praktisk. Det er forsåvidt en tørkesnor i hilleberg da. 

Jeg hadde fjellheimen x-trem med tørkeloft, men brukte det ikke at alt klumpet seg på midten og det ble for lavt under taket. Det teltet skrår og er i en helt annen liga (lavere altså) enn Spitsbergen. 

Personlig synes jeg stormmatter ødelegger for helårsbruk. I hvertfall der hvor jeg bruker teltet. Er det litt vind flaprer dem som om det forsøker å lette. Men det er jo folk som syr på stormmatter på keron, så jeg tror det er en preferansesak. 

Pluggene som fulgte med mitt fjellheimen x-trem var latterlige. Jeg ødela halvparten før det hadde gått et år. Hilleberg sine er lagt bedre. Kanskje @Terka kan si noe om helsport har endret dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Prebb said:

Personlig synes jeg stormmatter ødelegger for helårsbruk. I hvertfall der hvor jeg bruker teltet. Er det litt vind flaprer dem som om det forsøker å lette. Men det er jo folk som syr på stormmatter på keron, så jeg tror det er en preferansesak. 

Ja, jeg foretrekker ingen stormmatter selv.

5 minutes ago, Prebb said:

Pluggene som fulgte med mitt fjellheimen x-trem var latterlige. Jeg ødela halvparten før det hadde gått et år. Hilleberg sine er lagt bedre. Kanskje @Terka kan si noe om helsport har endret dette? 

Egentlig ikke så viktig for meg. Dette kommer nesten utelukkende til å bli brukt i snø. Har uansett bygget meg opp et ganske ekstremt lager med diverse plugger opp gjennom tidene ;)

 

Arh. Det er vanskelig. Jeg er virkelig ikke fan av fargene til Spitsbergen og så elsker jeg virkelig døra på Keron. Men 5 cm ekstra under taket utgjør faktisk litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Har ikke finlest alt, men jeg synes Helsport Spitsbergen 3 Camp Virker bra også. Samme duk som på x-trem teltene, og du slipper stormmatter. Vekt: 4,64 ink plugger, og 50g ekstra for repkit. 110 innvendig høyde:

C4182B34-2E21-44BF-BA3D-28F60023E6DC.png.2d745b76d34defc967cb0e345698141c.png

Sammenlignet med Keron 3 GT har helsport høyere og lengre innertelt, men taper på dørløsningen (ikke sååå viktig). Keron er 28 cm lengre (508).

Like sterk duk i begge teltene:

4FFA477E-37FA-4673-997C-B7AA89496790.jpeg.cfd1bb06b68d32590e77182ebff2839d.jpeg

Men det er vel en grunn til at du ønsker 4 manns...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Prebb skrev:

Pluggene som fulgte med mitt fjellheimen x-trem var latterlige. Jeg ødela halvparten før det hadde gått et år. Hilleberg sine er lagt bedre. Kanskje @Terka kan si noe om helsport har endret dette? 

Om du sikter til de røde Y-pluggene for barmark som fulgte med teltet så ligger disse fortsatt nye og fine i posen. (telter er kun brukt på snø frem til nå.

Ang størrelse på det store forteltet. Keron 4GT har lenger fortelt, men Spitsbergen 4 Camp har bredere, arealmesdig så er det nok ikke så veldig ulikt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Terka said:

Ang størrelse på det store forteltet. Keron 4GT har lenger fortelt, men Spitsbergen 4 Camp har bredere, arealmesdig så er det nok ikke så veldig ulikt.

Takk for info. Hva gjelder størrelse på forteltene så er både Spitsbergen Camp og Keron GT sine mer enn store nok begge to. Spent på å se hvordan Pegasus sitt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.