Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av gassbrenner med slange


Geir Fossnes

Anbefalte innlegg

Annonse

Alle gassbrennere er stillegående, når man sammenligner med bensinbrennere :blush:

Det er fristende å anbefale Optimus Vega, men denne er utrolig dårlig på minimum. Det er enten maks eller medium, noe finjustering på lav varme gjør at den bare slukker og sliter veldig. dessverre. 

CO utslipp med gassbrenner reguleres av hva du har oppå brenneren. Du får knapt nok renere brenning enn med gass. Så CO utslipp blir først et problem når du begynner å sette panner oppå, å da forholdet mellom kjele og brenner osv. Slike varmespredere øker også CO produksjonen ganske kraftig. 

Beste brenneren jeg har er en Kovea - Moonwalker. Den har helt suverene justeringsmuligheter. Primus sin Express spiser og Easyfuel 2 er også veldig gode alternativer, men dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør vel ikke vel feil uansett hvilken velger ut fra de du nevner både windpro og eagle skal være gode justere fungere på minium til matlaging og gode støtter til kjeler. Fordel med windpro er vel får med støtte til snu boks så den står opp ned, på eagle må du støtte opp boks med noe hvis skal snu boks . Jeg har ikke brukt windpro kun eagle men brennerhodet på windpro ser litt breiere ut og litt større forvarmingsbøyle så kanskje hakket bedre. Men regner med du får bedre svar av noen som har begge eller testet de .

 Co er vel som nevnt tidligere avhengig av avstand kjele fra brenner, størrelse kjele og om bruker kjele med flux ring risikerer blir mer co .Men enklere med gass enn multifuel få fullstendig forbrenning så sjelden problem .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Geir Fossnes skrev:

Enn hva med Kovea Spider opp i mot MSR windpro II?

Er det noen av dere som bruker den?

MSR sin Windpro er vel noe av det bedre som er på markedet, men jeg kjøpte ikke denne pga litt kort slange. Jeg likte lengden på slangen til Kovea Moonwalker bedre. Minuset med Kovea Spider er det smale brennerhodet. Som gjør at flammen blir veldig sentrert og ikke like godt egnet å lage mat med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Windpro II er ypperlig den, men husk på at den bør ha kokekar av litt størrelse, dvs stor diameter. Jeg bruker den kun med en høy panne (Trangia Gourmet), som jeg både kan steke i og koke opp Real-/kaffevann i. Dersom man hovedsaklig har tenkt å bruke vanlige småkjeler med 10-14 cm diameter, ville jeg valgt en annen brenner med smalere hode (de fleste). Jeg vil si at rundt 16 cm diameter for Windpro er minimum. Skal du derimot ha en som er skikkelig samkjørt med en litt større stekepanne, så er vel Windpro II vanskelig å slå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎04‎.‎2018 den 17.54, tshansen skrev:

MSR sin Windpro er vel noe av det bedre som er på markedet, men jeg kjøpte ikke denne pga litt kort slange. Jeg likte lengden på slangen til Kovea Moonwalker bedre. Minuset med Kovea Spider er det smale brennerhodet. Som gjør at flammen blir veldig sentrert og ikke like godt egnet å lage mat med. 

Kovea spider har ikke sååå dårlig spredning på brennerhode. Utformingen av brennerhode fordeler varmen mer enn man skulle tro. Har brukt denne til matlaging uten problemer. Har en Firemaple som tilsynelatende har ett større brennerhode, men spredningen av flammene er dårligere, så Kovea Spider vinner faktisk her syns jeg.

Men Windpro blir litt i annen liga når det kommer til varmespredning. Den er uten tvil noe av det bedre til matlaging. Har BRS brenneren som er helt lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 6.53, Geir Fossnes skrev:

Spider ser ut til å være adskillig senere til oppvarming av vann?

Jeg aner ikke noe om forskjellen (mistenker at vi snakker om småtterier), men betydningen av hvor fort det går er sterkt overdrevet - for min del i alle fall. Om det tar 3 eller 6 minutter med den ene eller andre gassbrenneren spiller ingen rolle i praksis - du tilpasser deg det uansett. Som regel skal du jo bruke vannet til noe etter at det er varmt, og det betyr det at du må ha litt forberedelsestid på å finne fram kopp/skål, kniv/spork, kaffe, te, Real, potetmos, bacon, rømme, krydder, whatever. Går det veldig fort å varme vannet, bør du gjøre deler av dette før du fyrer opp, mens om det tar litt lengre tid gjør du alt mens vannet varmes - og så kan du slappe av noen sekunder eller knipse et bilde eller hva som helst om vannet ikke er klart samtidig med deg. Tanken på at "Fanken, jeg burde ha kjøpt en raskere gassbrenner - sitter jo bare her og venter og tvinner tommeltotter!" kommer ikke til å sneie innom hodet, er min spådom ;)

(Faktisk tar jeg av og til med spritbrenner, som generelt er veldig stille og betydelig langsommere enn hvilken som helst gassbrenner, når jeg virkelig vil roe ned tempoet.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15/04/2018 at 11:01 PM, Geir Fossnes said:

1. Stillegående.

2. Brenner fint på minimum.

3. Fungerer med snudd gassboks.

4. Lavt CO utslipp.

Jeg har brukt Primus EasyFuel II i årevis, og er storfornøyd. Den tilfredsstiller de 3 første punktene med glans. CO-utslipp aner jeg ikke, men det har større betydning hvilke kjeletyper du bruker, og hvor tett du plasserer en eventuell vindskjerm. En ting jeg setter stor pris på med denne brenneren er at det er enkelt å modifisere en Trangia bunndel slik at den kan tres nedpå brenneren, og det gir en supereffektiv vindskjerm og svært rask oppkoking.

s_1407_6631.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tshansen skrev:

Lurer på hvordan den gjør seg som ren varmekilde til varming i telt 

Dette er en virkelig versting når det gjelder kullos, og må for all del ikke brukes inne i telt. Rundt 2000 ppm om jeg husker rett. Samme nivå som whisperlight med ETA kjele og jothunspann. Ligger en test på nettet ang dette, uten at jeg fant den i farten.

IMG_2729.thumb.PNG.c4591dde720deecc7969595e76f5ea5d.PNG

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Blaser said:

men utover CO er dette den beste brenneren.  Trenger ikke vidskjerm og er hyper effektiv.  brukte 2 min og 50 sek på å koke opp 0,5 L vann.

 

Best på hvilken måte? At den ikke skal brukes i telt er skikkelig dårlig. Så vidt jeg skjønner kan man ikke bruke andre kjeler/panner på den. Dårlig. Og de kjelene som følger med kan vanskelig brukes på andre brennere, ser det ut for. Dårlig. Singelutgaven (uten slangebrenner) er alt for høy og ustabil - dårlig.
Den har sikkert mange gode egenskaper også, men for meg er det langt unna den perfekte brenneren. CO-problemet er det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennerdelen på Windburner minner av utseende litt om en katalytovn for bensin, tror det var en Coleman, som fattern hadde om bord i båten da jeg var guttunge rundt 1980. Den ble tatt på land og stuet bort etter at han leste en artikkel om at de kunne gi høye kullosverdier. Egentlig litt rart, for katalytisk oksidasjon (link) skal i teorien gi fullstendig omdanning av hydrokarboner til karbondioksid og vann, i hvert fall så lenge prosessen går som den skal (urenheter kan sikkert påvirke negativt).

Aner ikke om det er noe som helst katalytisk virkemåte på Windburner, den må i så fall være ganske modifisert, siden man normalt måtte drive med forvarming og skikkelig effekt tok gjerne 5-10 minutter å oppnå. Passer dårlig for koketidsrekorder ;) 

Sorry for litt off topic, her :blink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, a_aa said:

Brennerdelen på Windburner minner av utseende litt om en katalytovn for bensin, tror det var en Coleman, som fattern hadde om bord i båten da jeg var guttunge rundt 1980. Den ble tatt på land og stuet bort etter at han leste en artikkel om at de kunne gi høye kullosverdier. Egentlig litt rart, for katalytisk oksidasjon (link) skal i teorien gi fullstendig omdanning av hydrokarboner til karbondioksid og vann, i hvert fall så lenge prosessen går som den skal (urenheter kan sikkert påvirke negativt).

Aner ikke om det er noe som helst katalytisk virkemåte på Windburner, den må i så fall være ganske modifisert, siden man normalt måtte drive med forvarming og skikkelig effekt tok gjerne 5-10 minutter å oppnå. Passer dårlig for koketidsrekorder ;) 

Sorry for litt off topic, her :blink: 

Jeg har en Kovea Fireball portabel gassvarmeovn,  ogi likhet med Windburner har den heller ikke åpen flamme, men et metallnett som gløder og avgir varme. Jeg vet ikke om det er samme prinsipp Windburner bruker, men det er fullt mulig å lage mat på Fireballen :) . Om det kalles katalytovn aner jeg ikke, jeg tror katalytovner har en liten pilotflamme under bruk.
Men vanlige gass- og parafinbrennere avgir ganske lite CO når de brenner åpent med ren flamme uten kjele på. Det er når man bruker kjele og/eller vindskjerm at CO-verdiene kan øke dramatisk. Om brennere av typen Fireball og Windburner avgir mye CO uten kjele vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.