Gå til innhold
  • Bli medlem

Navn på blogg/hjemmeside


tshansen

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, tshansen skrev:

Ja, vi trenger vel strengt talt ikke dra det inn i det mer tekniske nå. Jeg har fått mange gode tips og har begynt å spekulere i forskjellige domenenavn.... Tusen takk for all info, det har virkelig vært til nytte. Her har kommet fram utrolig mye greier jeg ikke har tenkt på tidligere. "like ved veien" Er det slik at du må ha enkeltmannsforetak for å ha .no adresse? 

Jeg liker personlig noen av bloggene her inne langt bedre enn andre, å ser at formidling med tekst og bilde bør settes sammen på et semi proff nivå for at det skal være behagelig for øyet å lese (min personlige mening) 

Men er det noen av dere som føler at dere har begrenset dere pga navnet? At dere helst skulle valgt et annet domene om dere valgte igjen? 

Du trenger ikke Org nummer lenger. No er best - det viser en norsk tilhørighet.

Jeg valgte i sin tid kjiver (i forrige årtusen) - som var kortnavnet mitt på epost og alt annet. Det var også brukernavnet mitt her på fjellforum i mange år. Feilen med noe slikt er vel at man etter hvert kan bli kallt det.. hehe..

Så tenkte jeg litt på hva jeg egentlig skrev om, og det var jo mest fra kystfjell, så da var det ledig. Kystfjell.no. Syns det er et ganske kult domene, som vi kun har brukt til testing her på fjellforum. 

Jeg er med i klatreklubben her og den heter Stupbratt - hurra det var ledig!

Og så driver jeg fjelltrimmen - det var ikke ledig, men fikk kjøpe det for en rimelig penge! 

Så poenget er vel å finne noe man kan identifisere seg med og som passer og som er lett å huske. Ikke for langt heller..Styr unna æøå tror jeg..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jeg er med i klatreklubben her og den heter Stupbratt - hurra det var ledig!

Og så driver jeg fjelltrimmen - det var ikke ledig, men fikk kjøpe det for en rimelig penge! 

Så poenget er vel å finne noe man kan identifisere seg med og som passer og som er lett å huske. Ikke for langt heller..Styr unna æøå tror jeg..

Der fikk du meg inn på litt andre tanker. Det hjelper å tenke litt utenfor boksen skjønner jeg. Kjekt med noe som fenger, er kort og kan lett huskes igjen. Ja, jeg vet jeg får en del besøk av utenlandske folk som leser om turene jeg har på sykkel, eller anbefaler på sykkel (med motor)... så blir nok å styre unna særbokstaver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kjell Iver skrev:

Du trenger ikke Org nummer lenger. No er best - det viser en norsk tilhørighet.

Når forsvant det kravet?

5.4 Hver privatperson kan til enhver tid inneha inntil 5 domenenavn direkte under .no.
I tillegg kan en privatperson inneha inntil 5 domenenavn under hvert geografiske domene
vedkommende tilhører, samt inntil 5 domenenavn under priv.no.
https://www.norid.no/no/regelverk/navnepolitikk#link5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tshansen skrev:

 

Men er det noen av dere som føler at dere har begrenset dere pga navnet? At dere helst skulle valgt et annet domene om dere valgte igjen? 

Litt på siden - jeg prøvde meg for en stund tilbake på å legge ut beskrivelse av turer på nett, og valgte den gang blogspot. Litt tilsvarende som Wordpress, gratis og helt greit til mitt bruk. Jeg valgte å bruke deler av navnet mitt i linken - thygeson.blogspot.com - og tenker i dag at dette kanskje ikke var gjennomtenkt godt nok i forhold til det som nå har skjedd - siden ligger der, men jeg  bruker den lite. Jeg tenker at det også er noe du skal ha med i tankene - at om du legger ned siden, eller velger å la den ligge urørt en stund, så bør siden kunne stå på egne ben.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei eldre nettside som opprinnelig var ment å være et sted for "Jenter som er glad i jakt, fiske og friluftsliv". Jeg hadde også et lite diskusjonsforum der. Dessverre gikk jeg lei selv en stund, og siden stoppet opp. Forumet mistet trafikk, og ble til slutt slettet.

Nettsiden har vært oppe hele tiden, fordi jeg ikke kunne finne ut hva jeg skulle bruke den til. Ønsket ikke å slette heller. Nå har jeg omsider bestemt meg for å bruke den som en privat blogg i stedet. Poste små snutter rundt eget friluftsliv, som for tiden dreier seg mest om turer i nærområdet. Ikke så nøye med trafikken, har bare lyst til å legge ut litt som ikke eies av Facebook. For et par år siden la jeg inn et nytt diskusjonsforumet der også, men jeg selv er hittil den eneste som poster noe. Patetisk? Jadda. Men litt gøy også.

Siden er basert på Joomla, og fungerer teknisk helt utmerket. Navnet beholder jeg som det er. Kan i alle fall være en ok hobby på mine "gamle dager". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kjell Iver skrev:

Du trenger ikke Org nummer lenger. No er best - det viser en norsk tilhørighet.

Da har jeg sikret meg .no på min blogg tur1.net . Det at en ikke trengte org.nr var for meg ukjent. .no er for meg et kvalitetsstempel. 

Som gammel frontpage mann, syns jeg ikke wordpress er helt enkel. Har ikke testet ut responsive tema enda, men det må nok til. 

Et automatisk oppsett for å skalere ned bilder bør også på plass. Her er system som brukes på fjellforum veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Da har jeg sikret meg .no på min blogg tur1.net . Det at en ikke trengte org.nr var for meg ukjent. .no er for meg et kvalitetsstempel. 

Som gammel frontpage mann, syns jeg ikke wordpress er helt enkel. Har ikke testet ut responsive tema enda, men det må nok til. 

Et automatisk oppsett for å skalere ned bilder bør også på plass. Her er system som brukes på fjellforum veldig bra. 

Husker ikke helt når, men er noen år siden .no ble "sluppet fri". Var ikke det da jeg reigstrerte heller. Nå er nettadressen så gammel, og er så mange linker rundt om at det er for sent å endre. Men navnet skjemmer ingen, og er egentlig ikke så nøye så lenge folk finner frem.

Tenkte bare å nevne at du allerede har responsivt tema på bloggen din. Skalering av bilder er de samme på bloggen din som på Fjellforum (Max-width: 100%;). 

Liker godt de små tipsene du poster, som det å ha en fargerik snøsagbeskytter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Husker ikke helt når, men er noen år siden .no ble "sluppet fri". Var ikke det da jeg reigstrerte heller. Nå er nettadressen så gammel, og er så mange linker rundt om at det er for sent å endre. Men navnet skjemmer ingen, og er egentlig ikke så nøye så lenge folk finner frem.

Tursiden er et kjempebra domenenavn, og om du hadde hatt .no hadde det vært enda bedre, men ser jo at det er opptatt av noen andre, og det er forsåvidt heller ikke noe stort problem siden innholdet er forskjellig. 

Fjellforum var tidligere på .net, og jeg klarte å få kloa i .no etter en del jobb i 2012. Jeg har sikret meg .dk, .se .com .net. Beklageligvis tok noen .org, noe vi protesterte på, men de nektet å endre sitt domenenavn, og vi ville vel nok hatt en dårlig sak. Jeg har merkevarebeskyttet navnet fjellforum hos patentstyret til meg selv frem til 2025. Dette er vel kanskje noe de fleste bloggere slipper å tenke på, og kanskje en ytterkant i navnevalg, men man vet aldri. Plutselig ringer et olje energiselskap og vil ha navnet. :)

Det er ellers en del nyttig lesestoff på norid sine sider. https://www.norid.no/no/ Listen over domenenavn man ikke kan ta er jo kanskje "nyttig".. Var litt furore når den ble offentliggjort - nederst på denne siden.. https://www.norid.no/no/regelverk/navnepolitikk/vedlegg-a/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/20/2018 den 17.05, Jan Erik Hansen skrev:

Nå er nettadressen så gammel, og er så mange linker rundt om at det er for sent å endre.
Men navnet skjemmer ingen, og er egentlig ikke så nøye så lenge folk finner frem.

Spørs hvor siden ligger, men kankje du kan bruke en Meta redirect eller PHP-redirect eller Htaccess redirect.
http://www.seobook.com/archives/000297.shtml




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.