Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til valg av hengekøye og underquilt


Sig Man

Anbefalte innlegg

Har tenkt på å prøve ut henging ganske lenge, men har manglet stæsjet.. Har sittet og sett litt på diverse hengekøyer nå og klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg vil ha. Jeg vil kjøpe noe skikkelig, da jeg uansett ender opp med noe skikkelig til slutt som regel.

jeg har egentlig bestemt meg for at jeg vil ha en klassisk hengekøye (altså ikke Amok), og det jeg har sirkelt meg inn på nå er er warbonnet sin Blackbird XLC med wooki underquilt. Er det whoopies man bør gå for, og hva slags temp-rating bør man gå for? Jeg tenker at underquilten må fungere sammen med min -7 zpacks pose, så får jeg heller investere i varmere underquilt eller forsterke med jervenduk ved behov. Jeg har en WB superfly tarp.

Er det noe annet jeg bør kjøpe med? Og er det noen andre køyer dere anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke så mye erfaring med utstyret enda da jeg også nettopp har kjøpt, men kan hvertfall fortelle hva jeg valgte og hvorfor:

Hengekøye: Dream Hammock Darien. Valgte denne grunnet modifikasjonsmulighetene. Lang og bred; dermed mer komfortabel å ligge i. Også ganske finslig vekt hvis man velger lett stoff. Valgte å kjøpe den med Whoopie Sling.

Tree huggers har jeg nå nettopp bestilt fra Dutchwaregear. Kjøpte Kevlar da det for meg ga best styrke per gram uten å ha for mange ulemper. Ulempen med Kevlar er i hovedsak at det ikke liker sollys. Kjøpte med Beetle Buckles for å feste til selve kjøya.

Underquilten jeg valgte var en Enlightened Equipment Revolt. Undersøkte ikke så mye på underquilt, men skulle ha noe annet fra de samtidig og er veldig fornøyd med overquilten jeg har fra de. Valgte en Short-utgave og med 20D-utside for å beskytte mot regn. Spent på hvordan det blir med den korte lengden, men tenker å bruke skumunderlag ved føttene. For å holde hodet varmt har jeg en dunbalaklava fra zpacks som jeg ser absolutt helt nydelig ut i.

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Sig Man said:

Dunbalaklavaen til zpacks er jo heeelt nydelig..

hva slags temp-rating gikk du for på underquilten? Og hvorfor..?

Jeg gikk for 20F, altså -7C. Rett og slett kun av den grunn at det er det overquilten min er på. Jeg har god erfaring med den ned til -10C med dunjakke, duntøfler og ull på. Hvordan det matcher i hengekøye vet jeg egentlig ingenting om. Har kun brukt liggeunderlag i hengekøye så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gammel tråd, men slenger allikevel inn noen ord. Har hatt et slikt oppsett i et par år nå.

- Ang whoopies bruker jeg det kun på sommeren, da buckle-systemet er mye lettere å jobbe med med hansker. 

- Jeg har en overstuffed vinter-wooki som jeg til nå har brukt året rundt. Veier ikke stort, så har ikke prioritert sommer-uq ennå. Ganske uproblematisk med mye isolasjon under. Er bare å sparke av seg tq om der blir for varmt. Er mye verre andre veien. Tar ikke særlig mye større plass i sekken heller. Får plass til alt for en helgetur i min osprey Exos 58, inkludert packraft, åre, flytevest og fiskeutstyr.

- Winter top cover er et must på seriøse vinterturer.

- har også superfly tarp med tarp-poles. Stengene blir stort sett liggende igjen hjemme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg skal kjøpe meg en Warbonnet Blackbird XLC med Wookie når det blir black friday. Men er litt usikker på temp-rating. Hørt litt forskjellig om 3-season. Den skal vel tåle ned til -7 grader. Vurderer å kjøpe -7 C (3-season) wookien, og eventuellt kjøpe scandinavian wookie (-29 C) senere om det blir mer winter-hanging. Eller om jeg bør ta winter wookie (-18 C) med en gang, og greie meg med en. Det er dyrere med to forskjellige, men man sparer plass på sommeren med en lettere og mindre. Det skal ikke være lett. Per dags dato har jeg underquilt fra DD hammock, men den varmer ikke veldig. Er usikker på om jeg er frossen av meg når jeg sover (er ikke det til vanlig), eller om den bare ikke leverer det den lover. Det står -5 C på den, men under 15 grader så trenger jeg noe mer når jeg har den, så virker veldig rart.

På 18.5.2018 den 21.33, Thomas E skrev:

Hva regner du som vinter-rating? -10? Eller enda lavere?

Winter-wookie er vel 0F, så -18 C om det er Warbonnet sine han snakker om. Men vet ikke hvor mye den er overstuffed. De har ikke overstuffing som valg på quilten, så er vel kjøpt ved siden av (de har det under accessories).

På 18.5.2018 den 20.03, Dante skrev:

- har også superfly tarp med tarp-poles. Stengene blir stort sett liggende igjen hjemme.

Er du interessert i å selge stengene dine? Jeg vurderer å kjøpe med når jeg bestiller neste gang, men om noen vil selge noe de ikke bruker er jo det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, belowyn skrev:

Er usikker på om jeg er frossen av meg når jeg sover (er ikke det til vanlig), eller om den bare ikke leverer det den lover. Det står -5 C på den, men under 15 grader så trenger jeg noe mer når jeg har den, så virker veldig rart

Har du noe bilder/film av den når den henger på plass? En diff på 20 grader, tyder på at noe er feil. Hvordan fester du den/ strammer den?

Det er vel bare 6.5 oz i vektforskjell mellom de 2, og de 185 grammene teller ikke så mye, hvis du skal gå for vintercamping. 

Hva bruker du som sovepose/overquilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Memento mori skrev:

Har du noe bilder/film av den når den henger på plass? En diff på 20 grader, tyder på at noe er feil. Hvordan fester du den/ strammer den?

Det er vel bare 6.5 oz i vektforskjell mellom de 2, og de 185 grammene teller ikke så mye, hvis du skal gå for vintercamping. 

Hva bruker du som sovepose/overquilt?

Ingen bilder film nå. Kan fikse neste gang. Jeg fester stroppene på enden i festepunktene til køya, og de på midten til ridgeline, som beskrevet på sidene deres. Strammer til stroppene så den sitter sånn jeg tror den skal være.

Jeg har ikke tidligere visst at den skulle gå ned til -5 C. Det sjekket jeg før jeg postet istad. Har egentlig bare trodd at den ikke var beregnet for særlig kulde.

Når det gjelder vintercamping har jeg vurdert å kjøre underlag/reinsdyrskinn i tillegg til en ellers god quilt frem til jeg se hvor mye det blir av det, og så eventuellt kjøpe en skikkelig vinterquilt, så man ikke drasser med seg det største beistet på sommeren når det ikke trengs, men jeg vil helst ha en underquilt til vanlig som dekker senhøstes iallefall, så det er ikke lett å bestemme seg.

Jeg har en topquilt fra Enlightened Equipment for -7 C, og den er nydelig. Har testet den ned til -6 med vind før (yr sa ca -10 opplevd temperatur pga vind), og det gikk greit, selv om det ikke var optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 10.9.2018 den 13.29, Memento mori skrev:

Har du noe bilder/film av den når den henger på plass? En diff på 20 grader, tyder på at noe er feil. Hvordan fester du den/ strammer den?

20180918_205403.thumb.jpg.13a41e7cadc8cef82db81f6650455d14.jpg20180918_205350.thumb.jpg.f1811e09cfcffb9975772a565fbf593f.jpg

Den sitter ganske godt, men hender det kommer vind nedi når det kommer vindkast, men det er greit nok. Tarp vil blokkere det. Den var grei nå, i 15 grader, men var ikke mye å gå på. Jeg greier ikke se at denne skal takle 20 grader lengre ned. Kanskje 5. Mer er jo da mer spørsmål om jeg sover veldig kaldt (har ikke inntrykk av det), eller om den ikke leverer det den lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, belowyn skrev:

20180918_205403.thumb.jpg.13a41e7cadc8cef82db81f6650455d14.jpg20180918_205350.thumb.jpg.f1811e09cfcffb9975772a565fbf593f.jpg

Den sitter ganske godt, men hender det kommer vind nedi når det kommer vindkast, men det er greit nok. Tarp vil blokkere det. Den var grei nå, i 15 grader, men var ikke mye å gå på. Jeg greier ikke se at denne skal takle 20 grader lengre ned. Kanskje 5. Mer er jo da mer spørsmål om jeg sover veldig kaldt (har ikke inntrykk av det), eller om den ikke leverer det den lover.

Hvis dyna sitter tett oppunder deg, men ikke så stramt at fyllet komprimeres, er det ikke så mye annet som får gått galt med oppsettet. På bildene ser den nesten ut som den mangler fyll, men det er mulig den skal være slik. Har du mulighet til å prøve en annen underdyne med tilsvarende temperaturspesifikasjoner for sammenligning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, belowyn skrev:

om den ikke leverer det den lover.

På bildene, ser du ut som du kan stramme litt feil. På toppkanten langs underquilten, bør det blir mere rynker. Når du strammer på enden, må du fordele strekket over hele lengden, hvis ikke er det bare stramt i ende enden, og det lekker opp varm luft på midten/langs kanten. 

Samtidig, ser det ut på bildene som at den er for stram der du henger den opp på sidene. Da blir det også kaldt. Dun er lettere å justere enn syntetisk da det er mere flyffy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2018 den 12.49, belowyn skrev:

Jeg skal kjøpe meg en Warbonnet Blackbird XLC med Wookie når det blir black friday.

Har du noen idé om hva dette vil koste, inkludert frakt, toll osv inn til Norge?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, ost skrev:

Har du noen idé om hva dette vil koste, inkludert frakt, toll osv inn til Norge?

Blackbird XLC, 1,7 double layer, med winter topcover, underquilt protector, 3-season wookie og scandinavian wookie, pluss noen småting (snakeskins til Superfly som jeg har fra før), med frakt og mva ville komme på rundt 10k eller deromkring. (Sjekket opp nå, så ville det med frakt, mva, fortolling og alt havne på 11 575kr). Scandinavian wookie står for ganske mye av kostnaden, så om du ikke planlegger å være ute når det er kaldere enn ca -5 så kommer du i havn med ca 8 350kr. Da har jeg tarp og top quilt fra før. Jeg kan virkelig anbefale Superfly om du trenger en god tarp. Ca 140 dollar.

Satser på 20% - 25% på Black Friday, så det blir et par tusen av. Har fundert en del på wookie, om jeg skal kun gå for en eller begge to, men med frakt og alt ekstra tror jeg at jeg går for "Buy once, cry once" så er jeg sikker. Kan heller selge senere om jeg ikke blir brukende det så mye.

Det er flere ganger jeg har skippet tur fordi jeg ikke har vært komfortabel med utstyret jeg hadde, så om litt penger får meg oftere ut så går jeg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren fungere warbonnet yeti veldig greit med et sitteunderlag under bena. Så kansje en winter wookie utenom? Warbonnet ridgerunner med lynx underquilt og spindrift, er og en veldig bra kombinasjon. Helt ufattelig bra køy. Om sommeren så funker ett bra kvalitets skum liggeunderlag, og en winter lynx underquilt til kaldere netter. Treger litt på att eg solgte mitt😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.