Gå til innhold
  • Bli medlem

Gåstaver


Geir Aa

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bøyde den ene gåstaven kraftig i fjor, og skal kjøpe meg et nytt par. Det jeg hadde var Black Diamond Distance FL, aluminium, ikke dyrest. Jeg er 195/95, og vil ha staver som rekker opp til 140. Det viktigste er at de må tåle vekten min, og de må være sammenleggbare (teleskop, eller Black Diamond sin løsning, f.eks.). Vekt er sekundært, pris også. Er det noen som har forslag til hva som kan være et fornuftig valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.ebay.com/itm/Cascade-Mountain-Tech-100-Carbon-Fiber-Twist-Lock-Trekking-Poles/302477155829?epid=1401502779&hash=item466d0b1df5:g:DswAAOSw8DhazxAK

Disse går for å være det beste du kan få i en slik prisklasse og har fått mye skryt i tester.

Andrew Skurka har ellers mye bra om gåstaver på sin nettside. Han har slitt ut maange par gjennom årene. Ellers vet jeg Black Diamond også får mye skryt for sine Alpine-staver. Selv har jeg Leki Micro Vario Carbon Antishock, men de er relativt dyre.

Endret av Thomas E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt karbon til gåstaver. Karbon er hardt men sprøtt, de er enten hele eller i to deler. I karbon oppstår det mikrofrakturer når du dunker det borti steiner og trær eller andre harde  gjenstander. Dette gjør karbonstaven mer utsatt for brudd en aluminium og DAC. Dessuten er karbon dyrt også.... Karbon er bra til sitt bruk men ikke til gåstaver som får mye hard medfart veldig fort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Jeg ville ikke valgt karbon til gåstaver. Karbon er hardt men sprøtt, de er enten hele eller i to deler. I karbon oppstår det mikrofrakturer når du dunker det borti steiner og trær eller andre harde  gjenstander. Dette gjør karbonstaven mer utsatt for brudd en aluminium og DAC. Dessuten er karbon dyrt også.... Karbon er bra til sitt bruk men ikke til gåstaver som får mye hard medfart veldig fort.

Karbon funker ypperlig i gåstaver det. Det er dessverre dyrt, men de holder lenge og tåler masse juling. Du har rett i at det er sprøtt og dyrt og mer utsatt enn aluminium, men det betyr ikke at det ikke er bra til gåstaver :)

 

Endret av Thomas E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Blir nesten som sykkelrammer i karbon vs aluminium. Sistnevnte tåler endel med rett konstruksjon. Får du en skade/bulk er konstruksjonen sterkt svekket. Noe avhengig av hvor tykt godset er. Med karbon er det lettere å oppnå sterkere konstruksjon, men det koster.

Gode karbonstaver tåler mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger bare inn et alternativ. Kan jo bare anbefale de jeg selv har brukt, og har blitt svært fornøyd med, de siste årene. Mindre kjent merke her på berget, japanske Locus Gear sine CP3: http://locusgear.com/items/cp3/?lang=en

Samme prisklasse som dine gamle. Kjapp levering direkte fra produsent.

Lette teleskop-karbonstaver, men jeg opplever de som robuste til vanlig turbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har ikke noen sterke meninger om aluminiun vs karbon. Her er mye stein og ur i Tromsø og Lyngen (hvor jeg går mest), og stavene får en del slag, så jeg innbiller meg at aluminium kanskje tåler slikt bedre. Men det kan altså være innbilning.

Jeg synes z-pole løsningen til Black Diamond har fungert greit, men  teleskopløsning er også aktuelt. Jeg går stort sett dagsturer med liten sekk, så stavene må være kompakt i sammenslått tilstand. Skal se litt nærmere på strammeløsninger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt noen billigstaver fra McKinley som har fungert utrolig godt. McKinley Peak. Koster 4-500. Ikke bare billig, men lette og sterke. Patenten med skrulås fungerer godt, og siste modellen kan man justere både oppe og nede i forskjellig lengde.

Dessverre kan det se ut som at disse ikke er i markedet lenger, men kan sjekke om du er innom en Intersport eller g-sport om det henger noen på et stativ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg vet ikke om det er Intersport-butikker i Tromsø lenger, men jeg var innom alle G-Sport og (den ene) G-max som jeg vet om, men fant ikke noen Mckinley. Så nå har jeg bestilt Black Diamond Alpine flz (i aluminium) fra Fjellsport; med rabatten kom de på 1.200, med fri frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.