Gå til innhold
  • Bli medlem

Salewa Sierra Leone Pro II/III telt?


Terka

Anbefalte innlegg

Annonse

Så ble det et slikt på oss og. Bestilt SL Pro II. Tenkt til solotelt til meg alene på tur uten ungene eller i kombinasjon med Ringstindteltet når de er med.. En i Ringstind og to i Sierra Leone. Da er det bare å vente spent på pakke i posten. :D

Regner med at VPG er rimelig fornøyde med at denne tråden ble startet. 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 minutter siden, tshansen skrev:

Hvorfor har jeg ikke hørt om dette teltet tidligere? Er det så bra som mange skal ha det til? eller er det bare greit nok, men til en veldig billig penge? 🤔

Det er jo et veldig fokus på Helsport her på haugen. Det finnes mange andre minst like gode merker. Gleder meg til å høre tilbakemelding fra @Terka , @Blaser og @Elisabethsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mitt Litetrek II i dag. Må si jeg er fornøyd med størrelsen hvertfall. Veier ca samme som mitt Trysil(2.5kg) tomannstelt, men betydelig mindre.
Blir mitt nye solo telt på tur.

31906835_10160408276195302_6595376737792557056_n.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, derp skrev:

Fikk mitt Litetrek II i dag. Må si jeg er fornøyd med størrelsen hvertfall. Veier ca samme som mitt Trysil(2.5kg) tomannstelt, men betydelig mindre.
Blir mitt nye solo telt på tur.

31906835_10160408276195302_6595376737792557056_n.jpg

Vurderar litetrek 2 eller 3 pro. Ser gjerne bileter oppslått med menneske inni 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dessverre ingen ekstra mennesker å putte inn, men syns teltet ser større ut på bilder enn i virkeligheten. Men fortsatt god plass, hvertfall som solotelt.

Ekstremt enkelt og kjapt å sette opp.

31914099_10160408514670302_1313175169736376320_n.jpg

31944811_10160408514910302_440103774107729920_n.jpg

31925066_10160408515015302_6610428936012693504_n.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, derp skrev:

Hadde dessverre ingen ekstra mennesker å putte inn, men syns teltet ser større ut på bilder enn i virkeligheten. Men fortsatt god plass, hvertfall som solotelt.

Ekstremt enkelt og kjapt å sette opp.

31914099_10160408514670302_1313175169736376320_n.jpg

31944811_10160408514910302_440103774107729920_n.jpg

31925066_10160408515015302_6610428936012693504_n.jpg

Sett opp trysil ved siden av til sammenligning? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

 

2 timer siden, derp skrev:

Fikk mitt Litetrek II i dag. Må si jeg er fornøyd med størrelsen hvertfall. Veier ca samme som mitt Trysil(2.5kg) tomannstelt, men betydelig mindre.
Blir mitt nye solo telt på tur.

31906835_10160408276195302_6595376737792557056_n.jpg

Hva har skjedd? For bare ett år siden ville sekken blitt aaaalt for tung om en fjellforumer brukte dette som solo-telt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tshansen said:

Hvorfor har jeg ikke hørt om dette teltet tidligere? Er det så bra som mange skal ha det til? eller er det bare greit nok, men til en veldig billig penge? 🤔

Tipper prisen har en del å si. Konstruksjon/vekt er jo ikke noe veldig spesielt på dette teltet.

29 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Fortsatt noen som mener det er ALTFOR tung som solotelt 😃

Guilty as charged 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

 

Hva har skjedd? For bare ett år siden ville sekken blitt aaaalt for tung om en fjellforumer brukte dette som solo-telt :lol:

For min egen del så kjøper jeg svært sjeldent nytt utstyr. Jeg syns kjøpskulturen som eksisterer i friluftslivet i dag er helt sykt. Friluftsliv er blitt så trendy og folk ser det er penger å tjene. Skallbekledning og annet utstyr som koster 5-6 tusen per plagg syns jeg er helt hinsides. Er generelt lite materialistisk i utgangspunktet, men handler på prinsipp lite friluftsutstyr med mindre jeg virkelig trenger det og betaler aldri dyre dommer for det.

Derfor bærer jeg fint et telt på 2.5kg for meg selv. Er ingen gramjeger, men blir alltid fascinert over alle småting, duppeditter og luksusting folk har med på tur, da jeg selv har med det absolutt basic på tur, men alle er forskjellig.

Men alt dette er kanskje en egen diskusjon i seg selv :) Rant over.

Endret av derp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, derp said:

annet utstyr som koster 5-6 tusen per plagg syns jeg er helt hinsides. 

Jeg kjøpte mitt Keron 3 i 2000. Jeg har teltet enda, og har for lengst mistet tellingen med hvor mange døgn jeg har i det. Duken har nok ikke i nærheten samme slitestyrke lenger, men både prismessig og miljømessig mener jeg at det har nesten vært mitt beste friluftskjøp noensinne.

Kvalitet som holder år etter år har sin misjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Bare 6 igjen, så må nok snart kjøpe dersom jeg skal få et billig og vindstabilt solotelt til en relativt lav vekt. Reinsfjell SL 2 er halvkiloen lettere, men tipper Salewa Sierra Leone tåler mer med sine fire buer. Er testet i vindtunnel på teknisk universitet i München, så en pekepinn. Skal klare seg bra i vind inntil 100 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jan@ skrev:

Det er jo et veldig fokus på Helsport her på haugen. Det finnes mange andre minst like gode merker. Gleder meg til å høre tilbakemelding fra @Terka , @Blaser og @Elisabethsk

Vel... førsteinntrykket består. Sierra Leone III PRO et absolutt et bra telt. Løsningene virker solide og produksjonen gjennomført bra. 

Det ble dattera mi på 8 som fikk bestemme at hun og kjæresten min skulle overnatte i Sierra Leone teltet, så det er mulig det kommer noen kommentarer fra den kanten. 😄

Jeg og junior sov i Exped Orion II Extreme, og jeg kan gi litt sammenligninger ift dette.

20180504_233645.thumb.jpg.1b4d13c8fc3202fa380a3f2c7141f07d.jpg

Fortelt er små  på Sierra Leone (Heretter kalt SL), et lite og ett relativt lite. På Orion er begge like store og generelt større. Døråpningene er større på Orion, men helt ok å gå ut/inn på SL. 

20180504_225447.thumb.jpg.aecb877b0ae1036c6372e1b99e5697cb.jpg

Løsningen med 3 glidelåser på hovedinngangen er fin, kan åpnes både fra høyre og venstre, nedenfra, eller ovenfra.

Høydemessig innvendig så er SL ca like høyt som opp til tørkenettet i Orion (dvs Orion en del høyere uten tørkenettet).

innerteltet i SL III er 180 cm bredt (på papiret, ikke målt opp selv). sammen med relativt bratte sidevegger når bardunene er spendt opp så gir dette god gulvplass i innerteltet. Ligger gjerne 3 personer her, eller 2 voksne og 2 barn på tvers for oss som er kortfota. 😁

Grunnflata på SL III er omtrent det samme som på Orion III, men da med mindre fortelt og 20  cm bredere innertelt. Akkurat dette var et viktig argument for min del.

Med 4 stenger, plugger i selve teltet, og to V-barduner på begge langsider så står teltet stramt og fint.

20180505_071402.thumb.jpg.df23e872ee11adef39a908ec4ac1447a.jpg

Tilbakemeldingen fra den som sov der var at det var lunt, og med god luftkvalitet. Null kondens. (Forholdene var også bra for akkurat det denne natta.)

Digg å kunne ligge å se ut. 😊

received_10155348148151767.thumb.jpeg.615665c1dc377239af5977218917901f.jpeg

Prismessig så ligger jo PRO varianten nær Exped Orion, og til ca 50% avslag så er det et bra kjøpt. (Ikke-PRO varianten kommer også da veldig billig ut.)

Like under 3 kg (alt inkludert) for et 3 persons telt med 180 cm bredde innvendig synes jeg er helt ok. Pakkevolum er omtrent som Orion II, men teltstengene har kortere ledd på SL og det er lett å pakke på tvers i sekken.

PRO varianten 10.000 i vannsøyle på bunnduken, mens ikke-PRO varianten har halvparten. Dette kan være et viktig argument for dem som ikke bruker bunnduk på teltene sine, meg inkludert.

Strikkene i teltstengene opplevde jeg som slappe, så det et mulig jeg strammer opp disse.

Litt uvant å ta av bardunene etter bruk, men dette går raskt  (tre igjennom en ring), og er egentlig en helt fin løsning ift å la bardunene henge på teltet.

received_10155348148331767.thumb.jpeg.872f521e4cb701688b320c86861e5616.jpeg

Teltet får en stor tommel opp ift den bruken jeg jeg har kjøpt det til. (3 pers, vindsterkt, "selvstående", relativ liten grunnflate, høyfjellet, turer med høydemetre.)

Mulig det kommer flere kommentarer. 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Takk for flotte bilder, gode tilbakemeldinger og for at du fikk meg til å kjøpe dette teltet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipptopptommelopp 👍🏻 

Jeg likte teltet veldig godt. Det var god pass til bamser og sekker,, to jenter og ett ekstra bredt underlag. Synes også det var lett å gå ut/inn av teltet. Mye pga midtstilt åpning og ikke så veldig stort fortelt. Nå ble det ene forteltet prioritert utsikt og ikke lagring, men er man flink til tetris så går det med bagasje til tre. Men ikke rot for mye. Men vi to rota 😂 og det var fortsatt litt mer plass til rot. Høyden er helt super også. Nå rager ikke jeg så høyt over havet men følte jeg hadde god høyde i store deler av teltet. 

Lufta i telter var veldig bra. Det blåste utenfor men merket aldri noe av dette i teltet. Lunt og godt inne uten å bli klamt eller tett luft. 

Det var også greit å sette opp og ta ned. Og teltet får plass oppi pakkeposen uten slåsskamp  👌🏻 

 

E5FA0B36-9912-49ED-9FCF-380A02350490.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag köpte ett lite trek II , det regnar in! :(  skall försöka testa ett annat exemplar, annars är det väl bara att lämna tillbaka. Hoppas att mitt tält är ett s k "måndagsexemplar" , för i övrigt älskade jag allt med modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lämnat tillbaka mitt salewa lite trek II nå. Jag får se om jag testar att beställa ett nytt likadant, men det är tveksamt då jag inte orkar med (och inte heller har tid till) ett reklamationsärende till. Tråkigt 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, barre skrev:

Jag köpte ett lite trek II , det regnar in! :( skall försöka testa ett annat exemplar, annars är det väl bara att lämna tillbaka. Hoppas att mitt tält är ett s k "måndagsexemplar" , för i övrigt älskade jag allt med modellen.

Hvor/hvordan regner det inn? Har samme telt så håper ikke det skjer på mitt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang reng og vann inn i teltet, dersom man har ventilen åpne og det blåser nok så kan det helt sikkert drive inn litt vann i denne typen ventiler som er plassert over innerteltet når ventilen er åpen. (Selve teltduken i ventilene overlapper en del men regn kan komme vertikalt når det blåser nok).

20180506_151045.jpg.99f5058fe17f506ae51cda69bb968d6c.jpg

(Bildet er av Sierra Leone III PRO.)

Jeg forventer absolutt at sømmene holder tett i regnvær, om ikke så er det en designfeil på et 3-sesongs telt  (vår-sommer-høst).

Til sammenligning så har jeg et 4-sesongs telt som er et enduks telt med veldig lignende konstruksjon rundt stenger og ytterduk som Litrek II, MH EV2. (EV2 er en "kokong" hvor teltduk og bunn henger sammen.) Dette er i realiteten et 1-sesongs telt for vinterbruk/tørr luft i høyden, hvor folk likefult klager på at det blir fuktig som et dampbad i regnvær.

IMG_20171015_103842_723.jpg.91a4142dfbc1acf8a72fa8058519589a.jpg

 

 

EDIT: For min del så har jeg ikke funnet  "det perfekte teltet", antagelig fordi jeg har så forskjellige behov på de forskjellige turene jeg drar på at jeg i stedet har gått for flere telt hvor ulike egenskaper er fremhevet.

Og for  være übertydelig, på Salewa Litrek/Sierra Leone forventer jeg at teltduk og sømmer skal holde tett ift regn. 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag märkte det efter en halvtimmes lätt regn, lite regn hade gått igenom ytterduken och bildat vattenpärlor på innerduken. Då blev jag misstänksam... satte upp det en natt i trädgården då det regnade av och till under natten, och kollade sedan tältgolvet på morgonen. Droppar jämnt fördelat över hela golvet, (bilden tog jag då). Uppfattade det inte som att det läckte särskilt i sömmarna, utan det var liksom hela ytterduken inte höll regnet ute. Kanske var det fel på endast mitt exemplar?  hoppas det för er skull som köpt det. I övrigt så är det ju underbart enkelt att sätta upp, samt ordentlig takhöjd!

20180501_083717.jpg

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.