Gå til innhold
  • Bli medlem

Lukkertid på holdholdt kamera


HannKatta

Anbefalte innlegg

Sjekket dette på nett og fant en fin oversikt:
https://improvephotography.com/37091/minimum-shutter-speeds-for-handheld-shooting-the-definitive-answer-to-how-slow-can-you-go/

Noen på forumet som husker på å gjøre dette?
Bruker som regel "bare" en av dei faste scene innstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye Parkinson folk har er veldig individuelt. 

 

Det samme er oppfatningen av hva som er skarpt og ikke.

 

Folk har forskjellig format på bildebrikke.

 

 

Anbefaler derfor alle å lære seg og sitt å kjenne. Slike tabeller gir i beste fall en pekepinn. Det eneste man trenger å vite er at man ikke kan få skarpe bilder til enhver tid håndholdt. Derfor er stativ 3 av topp 4 tips for skarpe bilder....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ganske enkel formel for lengste lukkertid som gir akseptabel håndholdt skarphet: 1/(cropfaktor X brennvidde) der Fullformatsensor er 1 og f. eks. Nikon halvformat har cropfaktor  1.5 og Canon 1.6?

Så med et halvformat Nikon og 50mm fastobjekltiv vil formelen gi 1/(1.5 X50) =  1/75sek  - enkelt og greit. Jeg har Nikon DX format og når jeg må tenke lukkertid,  ganger jeg brennvidde med 1.5.  Tar absolutt flest bilder i blenderprioritet, men noen ganger med f.eks.  litt dårlig lys, velger jeg  brennvidde på objektiv i formelen og lukkerprioritet.

Det er mange ting som kan bidra ytterligere til lengre akseptable lukkertider som f.eks: hvor støtt du klarer å holde huset, stabilisering i objektiv eller hus og  selvfølgelig stativ.

Er det utfordrende lange lukkertider som ønskes/må til, kan man med fordel bruke fjernkontroll i tillegg til stativ samt velge funksjon der speilet løftes i god tid før eksponering taes.

Men, som sagt gang brennvidden med cropfaktor. Det funker for meg.

Endret av TomWithoutVom
Skulle være stabilisering og ikke stabilitet i hus eller objektiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.