Gå til innhold
  • Bli medlem

Veien til det perfekte teltet⛺️


Memento mori

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Memento mori said:

Hilleberg Keron serien og andre telt med like stenger, har en unik mulighet og det er å sitte anføttes i stoltrekket, fint når en skal spille kort og nakken har det fint selv om det er ruskevær ute.  

Det er en av fordelene med ekte tunneltelt. Altså at høyden er lik i hele lengderetningen, og ikke bare på et enkelt punkt som i mange kuppeltelt, og i kvasi-tunneltelt som skrår ned til null i bakenden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde mye av de samme kravene som deg. Er usikker på takhøyden men jeg gikk for Hilleberg nammatj 2. Nammatj 2 har et større yttertelt enn nallo 2, samtidig som at det har bedre ventilasjon og myggnetting i disse. At det er en del av hillebergs black label er også et pluss hvis man er oppe i høyden med litt vind. Kerlon 1800 duken som blir brukt i nammatj blaffrer også mindre i sterk vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, akselsen skrev:

Hadde mye av de samme kravene som deg. Er usikker på takhøyden men jeg gikk for Hilleberg nammatj 2

Nammatj 2 er bare 95 cm, så da har jeg hode i duken, selv når jeg sitter på bakken. Har også fått tilbakemelding på at det skrår så mye at liggelengden blir i korteste laget for oss som er lange.  Vi som er lange godtar noe mere, blant annet har vi vant til at det er trangt på busser, fly og senger, alt er beregna  på mennesker som er mye kortere. Valget av klær, går alltid på om er det langt nok, og ikke om det er noe jeg liker. Er nok derfor mere tolerant på at endten hode eller beina, eller begge deler subber i duken. Det er ok, når jeg ligger, men pyton med hode når jeg sitter. Spesielt når det blåser litt og duken slår deg i hode. 

Har funnet et sted som lager Carbonstenger, så finner jeg et telt som duken er ok på, blir prosjektet å slanke det, med bytte til tynnere stenger. 

Edit: Det er pakkmålet som skal slankes, vekt er ikke et tema på dette teltet. 

Endret av Memento mori
La til kommentar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Memento mori said:

Nammatj 2 er bare 95 cm, så da har jeg hode i duken, selv når jeg sitter på bakken. Har også fått tilbakemelding på at det skrår så mye at liggelengden blir i korteste laget for oss som er lange.  Vi som er lange godtar noe mere, blant annet har vi vant til at det er trangt på busser, fly og senger, alt er beregna  på mennesker som er mye kortere. Valget av klær, går alltid på om er det langt nok, og ikke om det er noe jeg liker. Er nok derfor mere tolerant på at endten hode eller beina, eller begge deler subber i duken. Det er ok, når jeg ligger, men pyton med hode når jeg sitter. Spesielt når det blåser litt og duken slår deg i hode. 

Har funnet et sted som lager Carbonstenger, så finner jeg et telt som duken er ok på, blir prosjektet å slanke det, med bytte til tynnere stenger. 

Enig, vi som ruver litt i terrenget stiller andre krav til takhøyde i telt enn småfolket. 95 cm er for lavt, for meg ville det vært nok til å diskvalifisere det som "et perfekt telt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Abisko endurance 4? Rette endevegger relativt lavt pakkvolum for størrelsen, og 9mm stenger (eller 9,2/9,5 på midtstang). 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Kjøpte forresten en slik meshpose i xxl størrelse. De er faktisk svært lette, og fin å pakke og oppbevare telt i. Da blir det lett å pakke ned teltet, i forhold til en mindre teltpose.

Da ligger teltet (og tarpen) løst i en ikke-lufttett pose i bunnen av sekken, og du kan muligens spare litt volum på den måten også om det skulle være interessant.

https://www.ebay.com/itm/282746391041 

 

CC47C2E8-BC0B-49E3-A7FB-C0A875281C77.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vri hodet til TS i en helt annen retning: 

(alle gode skandinaver kommer til å dømme dette teltet nord og ned da det ikke er tunneltelt)

Jeg har ikke dette selv, og kommer nok aldri til å kjøpe det (men det er av økonomiske årsaker), men ideen og tanken liker jeg. Kjører du på med bivvy eller lite myggnetttelt inni, så har du myggfri soveplass i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/04/2018 den 9.16, Memento mori skrev:

- Takhøyde minimum 105 cm

- Fortelt stort nok til å lage mat med bensinbrenner

- 2 ventiler for god ventilasjon, ønsker også at duken går ned til bakken på grunn av trekk og insekter

- Helst like lengde på teltstengene, dette for at det ikke skal bli for lavt under taket. 

- 3 sesongers bruk, normalt ikke snø av betydning. 

- myggnetting i ventiler og dører

- 90% er jeg solo, konemor med på di siste 10%

- Pakkvolum viktigere enn vekt. (vekt under 5 kg)

- strammere til teltpluggene

- (aller helst mulig å sitte inni innerteltet på stoltrekket og røre i maten på brenneren i ytterteltet).

vet ikke om Helsport Spitsbergen pro camp har myggnett i ventilene, og aner ingen ting om pakkvolum, men det er <5kg, like stenger, 110 under taket, stort fortelt og ligger i outlet'n til helsport for 5 laken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo 4 har god takhøyde med 115 cm, relativ lite pakkvolum, men mangler myggnetting i ventiler. Det skrår mye så jeg må nok sove på diagonalen.  Ser ut som jeg kan sitte på tvers i stoltrekket og lage mat i det som blir et fortelt med dybde 115 cm. Det bakre målet som mangler er 89 cm. 1EC5928D-B450-48E5-8528-9B33FC224763.jpeg.fea1226d8e7fab4136f43675ac144d5b.jpeg

Noen her inne som har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/13/2018 at 10:15 PM, Memento mori said:

Nallo 4 har god takhøyde med 115 cm, relativ lite pakkvolum, men mangler myggnetting i ventiler. Det skrår mye så jeg må nok sove på diagonalen.  Ser ut som jeg kan sitte på tvers i stoltrekket og lage mat i det som blir et fortelt med dybde 115 cm. Det bakre målet som mangler er 89 cm. 

Hva gjør at du vurderer dette over f.eks. Orion III Extreme? Du har kun en ventil + skjørteventil som du gjerne ikke vil bruke vinterstid. Orion er som jeg ser det 130cm høyt over hele lengden med vertikale endevegger og 2 fortelt som gir større areal enn Nallo.

Hvis du mener Keron 3 GT er for lavt under taket, så tenker jeg at Nallo vil skuffe. Det ser ålreit ut på papiret, men den delen som er høyere enn Keron er veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thomas E skrev:

Orion III Extreme

Har hatt Orion II Extreme, og er ikke imponert over hvordan det takler vind, selv om det har kommet bra ut i "vind-tester" spesielt kastevind fra oversiden takler det dårlig.   Lå på Oppdal når FF treffet var i høst, og det er ikke et telt jeg hadde følt meg spesielt sikker i. Det er høyt men på en slik måte at du får liten glede av det, men på papiret ser det bra ut. III har også litt kort liggelengde, blir ca 215 cm når jeg ligger. 

4 timer siden, Thomas E skrev:

2 fortelt som gir større areal enn Nallo.

Siden jeg skal lage mat, og steike bacon, ønsker jeg meg et stort, kontra 2 små. Så her er Nallo 4  bedre.

4 timer siden, Thomas E skrev:

Hvis du mener Keron 3 GT er for lavt under taket,

Har aldri skrevet at Keron 3 GT er lavt under taket, det er mere enn høyt nok, men har et utrolig stort pakkevolum.

Så jeg sitter igjen med Nallo 4 og et slanket Hilleberg Staika med tynnere karbonstenger i .292" (ca 7.4 mm) og 2 mm barduner. Tror ikke jeg kommer noe nærmere før jeg har fått prøveligge begge i virkeligheten. 

Blir et av disse bra, og godkjent av konemor også selger jeg også Keron 3 GT, for å begrense antall telt. 

Ser også at de telt jeg liker best, er telt som er spesialiserte i vært sitt felt. Et perfekt universaltelt finnes ikke for oss som er lange....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Memento mori said:

Har aldri skrevet at Keron 3 GT er lavt under taket

Jeg husket visst feil. Ser det var Kaitum du snakket om.

9 hours ago, Memento mori said:

Har hatt Orion II Extreme, og er ikke imponert over hvordan det takler vind, selv om det har kommet bra ut i "vind-tester" spesielt kastevind fra oversiden takler det dårlig.   Lå på Oppdal når FF treffet var i høst, og det er ikke et telt jeg hadde følt meg spesielt sikker i. Det er høyt men på en slik måte at du får liten glede av det, men på papiret ser det bra ut.

Hmm. Jeg er litt nysgjerrig på dette da jeg har Orion III som en kandidat som skal erstatte nåværende vintertelt. Akkurat det med å takle dårlig vær er jeg ikke såå bekymret over, men stusser over det med den innvendige høyden. Slik jeg ser det er innerteltet likt som et tunneltelt med rette endevegger, altså lik høyde i hele innerteltet. Hva er det som gjør at det ikke føles så høyt? Hvis det er 130cm i hele innerteltet på papiret? Eller dras innerteltet opp i midten og så er det kun der det er 130? Uansett må det vel da være ganske så høyt i endene også sammenlignet med mange andre telt? Ikke meningen å kapre tråden, men siden vi begge har eid et Keron 3 GT så prøver jeg å forstå hvorfor det var høyt nok med sine 105cm på papiret, mens Orion virker lavt med 130cm før jeg eventuelt kjøper et Orion.

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomas E skrev:

siden vi begge har eid et Keron 3 GT så prøver jeg å forstå hvorfor det var høyt nok med sine 105cm på papiret, mens Orion virker lavt med 130cm

279AE58C-6BFD-4DE5-AC7F-99AA7DC5B9EF.thumb.jpeg.62443fdfdaf300ad4bb731f1364d575e.jpeg

Her er begge tegnet i ca samme skala. Området i teltet som er over 1 meter er skraverte. Feks når jeg sitter i stoltrekket er jeg ca 1 meter høy og beina stikker 145 cm ut. Det er ikke mulig å sitte i stoltrekket i innerteltet på orion uten å få hode i taket. 

Mens på Keron 3 GT er det god plass til at 2 stk sitter mot hverandre, uten å få hode i taket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Memento mori said:

Her er begge tegnet i ca samme skala. Området i teltet som er over 1 meter er skraverte. Feks når jeg sitter i stoltrekket er jeg ca 1 meter høy og beina stikker 145 cm ut. Det er ikke mulig å sitte i stoltrekket i innerteltet på orion uten å få hode i taket. 

Aah. Det er jo motsatt liggelengde i Orion, ja. Hadde det bare hatt en 4-manns versjon... Nei, jeg får kikke videre på Pegasus eller TNF VE 25 jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thomas E skrev:

får kikke videre på Pegasus eller TNF VE 25 jeg

Har hatt VE25, et av de teltene som har vært litt vondt å selge, siden det er et utrolig bra telt, ler av vinden, sitter fint i stoltrekket. Var også godkjent av konemor. Men i vind, blir det mye stenger og duker som må håndteres. Blåser det nok, tror jeg ikke at jeg greier å få det opp innen rimelig tid. 

Det er eneste grunnen til at det ble byttet ut med Helsport Patagonia, som jeg bruker 2.30 på å sette opp fra det ligger i pulkpose, til det er oppe med dobble stenger og 3 plugger i vindstille på plenen, og det er med hansker på finga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Memento mori skrev:

Her er begge tegnet i ca samme skala. Området i teltet som er over 1 meter er skraverte. Feks når jeg sitter i stoltrekket er jeg ca 1 meter høy og beina stikker 145 cm ut. Det er ikke mulig å sitte i stoltrekket i innerteltet på orion uten å få hode i taket. 

Her sammenlikner du Hillebergs 3-mannstelt med Expeds 2-mannstelt. Sammenlikner du i stedet 3-manns med 3-manns, ser Orion III slik ut ( 2018-versjonen hentet fra lenken jeg viste tidligere i tråden):

5ad4e9da14bc0_2018OrionIII.jpg.a1938a8021eea255d998e1da6e629102.jpg

Skal du sitte på tvers av liggeretningen, gir Orion III deg 160 cm med god høyde. Og i 2018 modellen (som fortsatt ikke har kommet for salg, ser det ut for) så er også liggelengden økt med 10 cm. Er ellers enig i at Keron 3 gir bedre sittemuligheter med god høyde, men er tvilende til at det er umulig å sitte godt i Orion III. Men må innrømme at jeg ikke har stoltrekk, så jeg har ikke prøvd det i mitt. :) 

Edit: Kom til å tenke på at packraften min har innvendig lengde 170 cm, og det er (minst) 20 cm lenger enn nødvendig. Så jeg føler meg ganske sikker på at jeg ville vært komfortabel med å "sitteligge" i Orion III. Men to personer "sitteliggende" i møneretningen blir trangt Orion III, kan under tvil gå hvis begge legger beina litt diagonalt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Orion III 

Må innrømme at jeg ikke har trua på Exped Orion 3, uten å ha prøvd det. Det går på hvordan barduner er festet, og hvordan målene oppfattes. Spesielt lengdemålet på orion 2 som jeg hadde, ser også at forskjellen mellom inner og yttermålet på Orion 3 bare er 10 cm som skal deles på 2 DVS 5 cm klaring mellom inner og ytterduken. Det holder ikke i praksis.

Må prøveligge Nallo 4 og Staika som jeg syns ligger best an så langt, for å komme videre i prosjektet. Må uansett justere på noe for å komme i mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Memento mori skrev:

Det går på hvordan barduner er festet, og hvordan målene oppfattes. Spesielt lengdemålet på orion 2 som jeg hadde

Deler litt av din skepsis. For meg er de øvre hjørnebardunene for mye nedoverrettet, de bør være mer horisontalrettet. Teltet skal holdes nede av pluggene ved duk-kanten, ikke av bardunene, som skal stabilisere sideveis. Hadde jeg skulle brukt teltet i uvær, ville jeg satt noen skikkelig lange (eller høyt festet/løftet) ekstra barduner i de øvre festene der. Er også enig i at liggelengden på Orion 3 ikke føles som den er 220cm (det har med at "badekarkanten" løftes opp litt for tidlig fra bakkeplanet, spesielt om stengene i ytterteltet ikke skyves en cm eller tre ned i bakken) - og jeg tror nok det er grunnen til at de har økt bredden med 10 cm.

Men jeg har ikke tenkt å forsøke å overtale noen :D Teltet har sine mangler, og de lever jeg godt med - andre vil mislike de samme manglene mye sterkere, og sånn er det med den saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Thomas E skrev:

Aah. Det er jo motsatt liggelengde i Orion, ja. Hadde det bare hatt en 4-manns versjon... Nei, jeg får kikke videre på Pegasus eller TNF VE 25 jeg

VE25 kommer rimelig høyt på listen min over telt som er utrolig knotete å sette opp. Med øvelse går det fortere, men det er fortsatt en haug med forskjellige stanglengder, innertelt så yttertelt. Barduner i hytt og pine. Bare tanken på gjøre det med votter får meg til å grøsse. Men når det første er oppe er det ganske fint. Spesielt om du liker å åle deg inn den lille døren.

  • Liker 2
  • Takk 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: På tur i helgen med Spitsbergen Xtreme Camp 3 sa min datter på 9 år: " Dette teltet må du ikke selge pappa. Det får du ikke lov til. Dette er et veldig bra telt" . Hun har ligget i fem ulike telt de siste 22 mnd fra både Hilleberg og Helsport.

 

(dette er forøvrig en skikkelig bra tråd...)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp Orion 3 Extreme 2018 tilsendt :-) Kjøpte dette da jeg likte godt 2 mannsversjonen da jeg fikk låne dette for et par siden. Den ekstra liggelengden, nå 230 cm, som kom med ny modell 3 manns er fornuftig. Det gikk veldig greit med overnatting med eldste sønnen som er 185+, meg på 180+ og et par medium hunder. Innerduken var stram og fin hele tiden med god takhøyde. Liker dette teltet veldig godt hittil...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.