Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka, fire dager ved Søndre Heggelivann, Krokskogen


Epletre

Anbefalte innlegg

Annonse
2 timer siden, Epletre skrev:

I området ved 'Storebekkbua' gikk det skiløype. De har visst en beltemaskin som lager nye spor og som kjører fram og tilbake

Løypemaskiner er nesten like sky som Gaupa, de kjører mye om natta, for å unngå folk. Hadde besøk av en når jeg lagde igloen på Abboråsen. 

5CAB374E-C106-42F8-806A-847A45539AD6.thumb.jpeg.9a79236f2ea82b57c2377c9ad3a0bd90.jpeg

Gleder meg til å se bildene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse bemerkninger:

  • Det er veldig risikabelt å dra på tur som jeg gjorde, uten regntøy og uten erfaring med verken forhold eller stedet jeg reiste til. Kunne til nøds bruke duk/presenning, men veldig upraktisk. Eneste plagget jeg hadde med meg som skulle tåle regn, var en liten boonie hatt (godt impregnert).
  • Det er et must å ha piggsko, i en eller annen form, for det var mye is på skogs veiene.
  • Jeg er glad for at jeg kunne holde meg langt unna vannet, for det å falle igjennom isen ville være livsfarlig.
  • Jeg hadde mye flaks med været, og det var kanskje pga. av at det var overskyet, at jeg i det hele tatt kunne traske hele veien opp til Søndre Heggelivann langs skiløypa, for med regn og sol, så ville det blitt så mye mer slitsomt å trampe oppover skiløypa med støvlene tråkkende ned gjennom snøen hele tida.
  • Framtidige overnattingsturer må planlegges bedre.
  • Ryggsekken var ca 25 kg tung og det var 5kg mer enn hva som var komfortabelt for hofteledda mine. Det å gå litt rundt med 25 kg var helt greit, men tungt å løfte sekken og ta den på.
  • For framtida vil jeg forsøke å holde meg til en maksvekt på 20 kg, dvs 5kg ryggsekk og 15 kg innhold.
  • Jeg var ikke forberedt å skulle trampe gjennom 1m snø, og heldigvis var det noe med været som gjorde at snøen lot seg trampe kompakt slik at jeg kunne gå over med tung sekk.
  • Det viste seg å være umulig å overnatte langt unna skogsveiene, for det var så mye snø, og jeg var begrenset til å finne et sted bare 100m fra veien.
  • Det var artig med øl på tur, men tror nok ikke jeg kan rettferdiggjøre slik 1kg ekstra vekt seinere.
  • Jeg tok med meg 2 L vann, men hadde jeg visst hvor artig det var å  koke vann fra snø, hadde jeg latt vannet blitt hjemme.
  • Er glad for at jeg tok med meg en 0.5 L flaske drikke/vann, som ble festet på magebeltet på sekken. 
  • Gapahuk må planlegges bedre, og jeg tror nok at jeg vil også foretrekke litt bedre plass, og at regn og vind holdes ute.
  • Jeg skjønte at jeg må bli flinkere til å tenne bål. :) Må passe på å bruke rikelig mengde materiale til starten, slik at det ikke bare brenner opp uten å sette fyr på større trepinner.
  • Ved til bål, må være i ulik størrelse: smått + små pinner + kjøyv ved + hele kapp
  • Selv om hele kapp med ved tar fyr, så er det de mindre pinnene som tenner opp, så det er lurt å ha litt kløyvd ved og pinner på lur for å kontrollere hvordan bålet brenner, slik at det ikke bare brenner på den ene siden av bålet når man bruker hele kapp med ved.
  • Jeg hadde kun med meg noen ikke-så-varme-hansker. Dette var dumt. De var ment for å hindre slitasje på hendene ved spikking og saging, og ikke for å holde varmen. Jeg burde ha tatt med meg noen varme vanter eller noe sånt i tillegg.
  • Jeg tror jeg bør skaffe meg et slags akebrett eller tralle for sekken, gjerne en med hjul også, så kunne en sånn brukes på vintertid og sommerstid.
  • Presenning fra Biltema duger som akebrett, men en slik presenning blir omsider slitt i filler av isdekt vei og is på snø.
  • Hm, jeg skulle nok ha forsøkt legge et litet sitteunderlag jeg også hadde, mellom sekken og presenningen, for å se om presenningen ble mer holdbar slik.

Turutstyret som var bra:

  • Fleece halsvarmer, m. snor, rød. Kan brukes som lue. Jeg rotet bort lua mi i mange timer, og det var godt å ha denne halsvarmeren på hodet som en nødløsning.
  • Gamasjer ("Highlander", billig, polyester). Tja, jeg fikk inntrykk av at bena holdt seg tørre og at jeg ikke ble spesielt svett på bena. Hm, ser nå i dag at det står advarsel på dem: "KEEP AWAY FROM FIRE". Greit at jeg ikke hadde disse på meg ved bålet, eller så, tja, de kunne smeltet? Ugh.
  • Fjällreven jacket 68. Masse masse lommer. Skalljakke. Den ble litt våt for jeg tok ikke bryet med å impregnere jakka før jeg dro ut på tur, men jakka tørket opp, eller ble aldri så våt at jeg måtte bekymre meg. På den lange spaserturen opp til Nedre Heggelivann, så ble jeg svett på ryggen og jakka ble fuktig der bak.
  • Soto Muka Stove kokeapparat. Dette fungerte jo bra. Det var en gang at den sluknet, men det var antagelig pga. av at jeg plasserte flaska feil vei. Glemte hele tida å bruke vindskjold, for å øke effekten, for jeg skulle nok ha forsøkt spare på bensinen, da jeg kun hadde med meg 1L bensin på turen.
  • Spaden min, er jo ikke superlett men det er helt greit å grave ut snø med en hånd.
  • Robens vannkanne, m, tut og lokk og bære håndtak. Var kjekt å kunne helle vann på flaske med tuten. Stor og fin kjele.
  • Ullgenser fra XXL. En bit glo fra bålet ble liggende nede på den ene armen, og jeg la ikke merke til at det var glo der, før jeg så at den lå der og lyste leeeenge. Ingen betydelig skade på genseren av hva jeg kunne se.
  • Liten spork, i plast, gul. Veldig praktisk.
  • Øse, stål, fra kjøkkenet. Veldig praktisk å øse varmt vann rett fra kjelen uten å måtte flytte på kjelen.
  • Liten kjølepose fra Intersport til kr 99,-, m. håndtak og to festepunkt. Stor nok til 2 stk 0,5 liter ølbokser + 6 pølser + 4 frosne koteletter pakket inn i alu folie. Pass på å pakke kotelettene i plast pose, eller vil det renne kjøttsaft ut av alu folien etter hvert.
  • Vann-bag. Foldbar pose m. kork og praktisk håndtak. 5L. Veldig praktisk, så sant man vil bære dette med seg. Veldig lett, og på sommerstid, vil være greit å ha en 10L pose, til å slukke bål, kan fylle opp vann fra bekker eller vann i nærheten av hvor man er.
  • Sports t-skorter, som tørker raskt. Bare å glemme bomulls t-skortene på tur, hvis ikke du skal sitte stille da.
  • Fleece jakke, m. glidelås. Greit å ha som alternativt plagg for å holde varmen, eller som alternativ til genser.
  • Finlandshette, hvit. Denne fungerer også som lue (!), bare å brette opp maska. Dekker også halspartiet, og nesebenet, noe som gjør at nesa slutter å renne pga. kulde.
  • Blyantspisser. Nå gikk det greit å bare spikke biter av tre fra pinne, men hvis man kjeder seg, så kan man ta en tørr pinne og skrelle den for å få brennbart materiale, man bør ha en god del av dette sånn at man får en skikkelig start på bålet. Mulig at man bør kna dette sammen til en ball, for å minske volumet, jeg glemte å teste dette.
  • Bergans Powerframe ryggsekk (5 kg). Det var helt greit å bære tungt. Jeg passet på å la vekta ligge mer rundt hofta, og passet på å holde magebeltet stramt, samt å unngå å la sekken slite på skuldrene. En må passe på å balansere vekta for innholdet i de to sidelommene, slik at sekken ikke svaier til siden. Dette er altså digre sidelommer.
  • Exped LW 9, liggeunderlag, oppblåsbart. Denne er myk, men kanskje for myk, så forsøk gjerne å sove på denne hjemme noen ganger før man går på tur, for å venne seg til denne. Liggeunderlaget ble litt våt her og der, pga. regn over og under, men tørket tilsynelatende delvis opp, etter å ha ligget på den med soveposen over.
  • Ullsokker. De siste tre dagene, hadde jeg kun ullsokker på bena, i skoa. Dette var både greit og behagelig. Jeg merket at ullsokkene tørket over natta i soveposen, da jeg hadde disse på bena, og de var nok blitt noe fuktig tidligere på dagen pga. alt regnet og greier. Det var en hyggelig overraskelse, at ullsokkene var behagelig å ha på føttene, hele veien tilbake til sivilisasjonen.

Turutstyret som ikke var bra:

  • McKinley camping stol, tre ben fra XXL, med plast knotter nederst. Den ene knotten sprakk første dagen. Enten fordi snøen var for myk under det ene benet, eller fordi plastknotten sprakk og falt av, og så kanskje pga. det så falt jeg bakover når det hule stolbenet stakk rett ned i snøen. Man bør unngå å falle med trynet ned på kokeapparatet, eller på trynet inn i bålet.
  • Spaden min, har en mutter på, som løsnet da jeg kløyvde ved. Jeg vet at mutteren ramlet av, men husker ikke om det var noen skive på den, så mutteren fant jeg igjen. Kanskje litt fett eller noe guffe kan hindre at mutteren så lett løsner seinere.
  • Fingerløse hansker (billige). Er jo greit å ha på, men med såre fingertupper og når jeg merket at blodsirkulasjonen ble svekket i hånda der jeg lå i soveposen med hanskene på og med bøyde fingre, så var det veldig ubehagelig å skulle ta disse fingerløse hanskene av igjen med de såre fingertuppene mine.
  • Bambus klype (billige). Disse var for små til å gripe tak i kotelettene, og de bøyde seg lett, så det var ikke så lett å holde tak i en kotelett med klypa.
  • Høst skoa mine, har gått litt opp i sømmene foran, uten at jeg veit hvorfor. Jeg satt kanskje for nær bålet, eller så skulle jeg vært mer forsiktig da jeg sparket til veden på bålet for å flytte på dem.
  • XXL fotvarmere ("Phoxx"), pose/pakke. Dette må da vel være svindel. Dette fungerte ikke i det hele tatt. Bruksanvisningen forteller at man skal bare åpne pakka, slik at de to tåvarmeposene blir eksponert for luft. Mine ble aldri varme i det hele tatt. Etterhvert så forsøkte jeg bøye og kna pakka, men det kom aldri noe varme fra dem.
  • Villmarks stekepanne, eller hva det het. Var jo grei å bruke, men da jeg kom hjem, så kunne det se ut som om at teflonbelegget ble skrubbet av med teflonskrubbsvamp, dette er da vel for dårlig. Tja, panna ble kanskje for varm muligens. Neste stekepanne blir en i stål. Håper ikke at jeg blir sjuk at dette. Det som falt av var jo når jeg vasket panna da jeg kom hjem. Ellers er det vel sånn at teflonbelegg har en øvre temperaturgrense.
  • Fyrstikker på boks (billige). Disse gav jo fra seg flamme, men de brant som en lunte og så ble det stopp. En vanlig fyrstikk virket mer praktisk, enn disse. Muligens noe som passet bedre i sterk vind eller noe sånt.
Endret av Epletre
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turutstyret som var bra:

  • Jeg vil her legge til et større mikrofiberteppe som jeg hadde med meg. Denne var bra å ha rundt skuldre for å raskt holde varmen, men også som pute. Veier nesten ingenting. Ønsker at jeg hadde tatt med meg en sånn "cloak pin", sånn at teppet lett kunne hengt rundt skuldrene uten å falle av når jeg beveget meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Epletre skrev:

 

Du har  fått masse ny erfaring og lært mye, fortsett med det!

Noen kommentarer:

- Sekk på 25 kg. for fire vinternetter mener jeg ikke er veldig mye.   (Jeg hadde sekk på 25 kg for en enkeltovernatting i påsken, med telt, to soveposer og to underlag, lett middag/Real, og ikke noe øl.)

- På vinteren kan du bruke pulk til å dra utstyret på.   Det finnes tralleopplegg og lignende for sommerbruk, men blir fort tungt og upraktisk utenfor skogsbilveier og fine stier.   Jeg vil anbefale deg å trene slik at du klarer bære sekken i lengre tid, det vil gi deg større frihet.  Treningen er å gå på tur med sekken på ryggen :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Helhaug skrev:

Treningen er å gå på tur med sekken på ryggen :-)

 

Skriver under på den! Jeg har flere runder i lia bak huset med tursekken stappet med en vedsekk eller annet slik at vekt på sekk er 30+. Da er det etter hvert en drøm å gå med 20-25 kg sekk etter hvert som treningen gjør utslag...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Epletre said:

Det var artig med øl på tur, men tror nok ikke jeg kan rettferdiggjøre slik 1kg ekstra vekt seinere.

Øl er mitt resultat av å ha strippet vekten i sekken ganske kraftig.  Holder stort sett kun til en dag, så går jeg over til sterkere saker som veier litt mindre ;)

Utrolig spennende lesning. Får flashbacks til mine første vinterturer med godt over 25kg i sekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg tok tida når jeg kokte snø-vann, og tenkte at 4-5 minutter med fosskoking skulle være greit nok. Akkurat som hjemme, så kan man dempe effekten så snart vannet begynner å koke, når man har lokket på. Subbet ble liggende igjen på bunnen av kjelen.

Den aller første gangen, så glemte jeg å ha lokket på fra starten, så der gikk det nok ekstra tid å koke opp vannet. Jeg benyttet ei vindskjold og jeg pumpet ikke til maks trykk, slik at effekten ble ikke maks, men greit for meg.

Siden snøkoking bruker noe drivstoff, så kunne jeg tenke meg å evt. korte ned på koketida sånn på turer i framtida. Vil tro at det er mye mindre risiko å koke vann fra snø, enn det å koke vann som finnes andre steder, slik som bekk, eller i verste fall, stillestående vann. Evt, gifter vil jo ikke forsvinne med koking vil jeg tro.

Jeg tror jeg bør kjøpe et ekstra sett med pigger for skoa mine, for jeg ser at det har startet å sprekke i gummien på de jeg allerede har. Jeg skulle nok vært mer forsiktig med å ikke gå med piggene over f.eks grusvei, men jeg tenkte ikke så langt.

Jeg tok med meg et litet håndkle, så jeg fikk vasket håret på dag nr. 2, med litt shampoo som jeg også hadde med meg.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Thomas E skrev:

Øl er mitt resultat av å ha strippet vekten i sekken ganske kraftig.  Holder stort sett kun til en dag, så går jeg over til sterkere saker som veier litt mindre

Whisky eller akevitt til middag fungerer utmerket :-) Det er sjelden jeg drar med meg øl på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
26 minutter siden, Epletre skrev:

Forresten, jeg tok tida når jeg kokte snø-vann, og tenkte at 4-5 minutter med fosskoking skulle være greit nok. Akkurat som hjemme, så kan man dempe effekten så snart vannet begynner å koke, når man har lokket på. Subbet ble liggende igjen på bunnen av kjelen.

Den aller første gangen, så glemte jeg å ha lokket på fra starten, så der gikk det nok ekstra tid å koke opp vannet. Jeg benyttet ei vindskjold og jeg pumpet ikke til maks trykk, slik at effekten ble ikke maks, men greit for meg.

Siden snøkoking bruker noe drivstoff, så kunne jeg tenke meg å evt. korte ned på koketida sånn på turer i framtida. Vil tro at det er mye mindre risiko å koke vann fra snø, enn det å koke vann som finnes andre steder, slik som bekk, eller i verste fall, stillestående vann. Evt, gifter vil jo ikke forsvinne med koking vil jeg tro.

Jeg tror jeg bør kjøpe et ekstra sett med pigger for skoa mine, for jeg ser at det har startet å sprekke i gummien på de jeg allerede har. Jeg skulle nok vært mer forsiktig med å ikke gå med piggene over f.eks grusvei, men jeg tenkte ikke så langt.

Jeg tok med meg et litet håndkle, så jeg fikk vasket håret på dag nr. 2, med litt shampoo som jeg også hadde med meg.

Fin tur, godt jobbet :) 

Men hvorfor skal du koke vannet? Er meningen å smelte snø trenger du bare å varme opp vannet til den temperaturen du trenger.

Tenker du på bakterier, så er ren snø ren :)

Jeg var i kontakt med ett firma engang ang test av vannkvalitet og innsending av vannprøver. Fagansvarlig sa at ett oppkok til fosskoking er nok, og på ffi sine sider står det at ett oppkok i vannkoker er nok. Rensetabletter til vann anbefalte de ikke, da det er veldig varirende kvalitet på dem, koking er best.

Gift/tungmetaller blir igjen i vannet.

Personlig hygiene er jo, personlig. Jeg tenker det er ett valg man gjør selv, men 4 dager alene i skogen kvalifiserer ikke i nærheten til hårvask her ;)

Jeg har brukt ett billig akebrett som pulk, og som pulk nr. 2 i pulktoget når ungene er med på tur. Stropp sekken fast, så slipper du å ødelegge presenning og sekk :) 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Mareng said:

Tenker du på bakterier, så er ren snø ren :)

Dette kan for øvrig også bekreftes av en eller annen akademiker i den nye sesongen av programmet til Jon Almaas. ;) 

28 minutes ago, Epletre said:

Vil tro at det er mye mindre risiko å koke vann fra snø, enn det å koke vann som finnes andre steder, slik som bekk, eller i verste fall, stillestående vann.

Jeg frekventerer litt amerikanske forum og det er litt interessant å se kulturforskjellene. På akkurat dette med å drikke vann er det totalt ulikt. Sjeldent jeg ser folk filtrere vann her til lands, men over dammen er det helt utenkelig å dra på tur uten et filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
Akkurat nå, Thomas E skrev:

 

Jeg frekventerer litt amerikanske forum og det er litt interessant å se kulturforskjellene. På akkurat dette med å drikke vann er det totalt ulikt. Sjeldent jeg ser folk filtrere vann her til lands, men over dammen er det helt utenkelig å dra på tur uten et filter.

«Alle» bruker vannfilter der virker det som. Selv om koking er bedre, så virker det som at vannfilter er «godt nok» når man renser alt vannet for sikkerhets skyld.

Men det har vel litt med kvaliteten på vannkildene langs de populære rutene å gjøre, tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Mareng said:

Men det har vel litt med kvaliteten på vannkildene langs de populære rutene å gjøre, tror jeg?

Det er muligens årsaken til at det er blitt en selvfølge, men det er ikke bare de som ferdes i populære strøk jeg har sett regne vannfiltrering som selvfølge. Det argumenteres i samme tone som med førstehjelpsskrin. Det er liksom ikke verdt vektbesparelsen skulle uhellet være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det greit å bare smelte snø, som har ligget i lagvis, og som har ligget der lenge?

Heh, tja, det er kanskje bare vann der, i alle lagene, men tenkte at kanskje bakterier kunne florere etter en viss tid. Selvfølgelig, bakterier trives vel neppe i kulde når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, Epletre skrev:

Men er det greit å bare smelte snø, som har ligget i lagvis, og som har ligget der lenge?

Heh, tja, det er kanskje bare vann der, i alle lagene, men tenkte at kanskje bakterier kunne florere etter en viss tid. Selvfølgelig, bakterier trives vel neppe i kulde når jeg tenker meg om.

Har du unger? Hvis ikke, har du kanskje vert unge.

Det at man får makk i magen av å spise alle disse istappene og all snøen, det er jo bare noe vi sier til ungene for å få de til å slutte (i 5 sekunder). Jeg graver stort sett litt ned for å finne grovkornet omdannet snø, den smelter fortere, og jeg lever enda ;) Løs puddersnø inneholder så mye luft, og tar lang tid å få særlig mye vann ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et web kamera som viser snøforhold oppe ved Sørkedalen, sånn at når det blir snøfatting, så skal jeg ta en titt oppover der uten sekk og ta en ny tur hvis det går ann å komme fram på skogsveiene med snøen borte. Høyde på snø i skogen bør da være betydelig lavere enn 1 meter.

www.skiforeningen.no/api/imageproxy/?contentId=7523

?contentId=7523

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar for ny tur, men må vente til at nok snø smelter i terrenget.

Tenkte å gå runder rundt der jeg bor med tung sekk for å bedre tilvenne meg en last på 25kg, så jeg begynte i dag med sekken fylt opp til totalt 25+ kg. Det er akkurat sånn at det går å veie sekken på baderomsvekta mi, slik at jeg kan lese av vektdata fra vekta. Det er godt å ha denne ramma og disse knastene i aluminium på sekken, sånn at den står stødig på vekta.

Den 5.3 kg tunge sekken ble fylt med:

  • 1 x 10 liter vann bag
  • 2 x 5 liter vann bag

Alternativt kan jeg legge på 3kg:

  • 2 x 1,5 liter brusflaske i sidelommene.

Og, eventuelt, legge på enda 3 kg: (Det er plass til 2 store brusflasker i hver sidelomme, og selvfølgelig mer i sekken men 30 kg får være nok.)

  • 2 x 1,5 liter brusflaske i sidelommene.

Det er egentlig kun ved hofteledda at jeg merker at det blir surt etter noen hundre meter, men så hjelper det godt når jeg står stille, eller avlaster vekta fra sekken på et-eller-annet rundt meg. Det beste ville være å slippe å ta så mange pauser, eller å i det minste kunne lene meg med sekken på, mot ting rundt meg som sekken kan få hvile på. Det å ta sekken av og på trædve ganger er ingen hyggelig tanke, for det blir tungt å ta sekken på igjen når man er blitt sliten.

Jeg glemte å nevne tidligere, at på turen til Søndre Heggelivann, så det viste seg å være en god ide å ta av lua, og heller bruke denne hetta på denne tynne treningsjakka jeg hadde utenpå en annen trenings t-stjorte. Dette gjorde hodet mer svalt, og hodet var fuktig med av svette, men aldri slik at jeg ble kald og guffen på hodet med lua av i kulda.

Forresten, denne spaden min med løs mutter, jeg tok å limte mutteren fast med CA superlim, da skal nok ikke mutteren så lett bare ramle av. Mutteren er ikke der for å stramme til noe, bare for å holde en bolt på plass.

Under: Sørkedalen 13. april 2018 kl 12:41 (bilde fra web kamera)

13 april.jpg

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har det gått 14 dager siden siste overnattings og jeg tror det er på tide med en ny tur. :) 

Forhåpentligvis er det nå mye mindre snø langs skogsveiene. Det er helt greit med snø, så lenge det ikke lenger er 50 cm. Det var jo slik at jeg tok en kort tur samme veien nylig og da var snødybde mellom 20 og 65 cm i skisporet, og det er en stund siden beltemaskinen kjørte i området.

Jeg tror ikke det vil være noe is noe sted lenger, så jeg tar ikke med pigger. Lurer på hvordan det vil bli å traske opp skråningene i skauen. :) Er vel litt snø over det hele, men forhåpentligvis ikke så dyp snø.

snø.jpg

Under: Skal forsøke en annen vri med duken på 3,5 x 3,5 meter, sånn at det blir mer plass på innsida. Må nok leite litt rundt en stund for å forsøke finne en 5-7 meter lang stokk fra dødt tre. Skal legge ned presenning mot bakken, så håper jeg at jeg kan komme unna med å ha det oppblåsbare exped underlaget på presenninga uten noe skumliggeunderlag under. Edit: Må finne på noe lurt, slik at regn ikke renner ned langs stokken og drypper ned inne under duken. Et stykke tau et sted oppe på stokken vil tvinge vannet til å dryppe ned kontrollert vil jeg tro, eller bare kutte hakk i stokken med kniv der hvor jeg vil at det skal dryppe regnvann kontrollert.

SAVE0001.JPG

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.