Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse - Ustaoset eller vice versa


ArveS

Anbefalte innlegg

Da er billetter bestillt og jeg har plass t/r Finse helgen før første mai. Planen er å gå solo med pulk, mine antikvariske Nansen m/ feller og tomanns helårstelt og dekker avstanden Finse-Ustaoset på ca 48 timer. Jeg gikk tilsvarende tur i sommer og det er noe med terrenget og følelsen av å være i åpen og relativt uberørt natur som jeg liker veldig godt.

Den opprinnelige planen er å gå fra Finse til Ustaoset (som sist) siden dette gir netto høydefall på turen, og gir den tøffeste utfordringen fysisk tidlig på turen. Det er også mulig å knappe inn på lengden og gå til Haugastøl dersom dag én blir altfor tøff (eller om værforholdene blir vanskelige). Eneste spørsmål er om jeg heller burde gå fra Ustaoset for å ha en enda enklere exit dersom noe skjærer seg?

Har noen tanker om dette? Jeg er relativt fjell- og skivant, pleier å ha både kart/kompass og offline-kart/gps på etter, og legger selvfølgelig ikke ut på langtur i vinterfjellet dersom værforholdene ikke ligger til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du å gå langs Skarverennsløypa, under Hallingskarvet, eller på vestsida av dalen, mot Jøkulen? Det er lettere å avbryte mot Haugastøl hvis du går langs Hallingskarvet. 90% av tiden blåser det fra vest mot øst, så jeg vil si at turen fra Finse er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig opplysning som manglet her ja, planen var egentlig å gå via Krækkja siden denne løypen er kvistet. Men jeg antar at Skarverennsløypa vil være rimelig enkel å følge i alt annet enn tett snødriv (og da begynner det jo å bli problematisk å gå på kvistet løype uansett...). Fordel med Krækkja-ruten: mulighet for en pit-stop for å lade batteriene (både egne og de til telefonen/powerbank). Fordel med Skarverennsløypen: medvind???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går langs Skarverennsløypa (eller parallelt med den) så møter du kvista løype som går fra Raggsteindalen til Haugastøl om du vil korte ned. Dette er helga etter skarverennet, så det er nok sikkert mye folk som går løypa om været er fint. Mer trygghet, men mindre villmarksfølelse.. Den andre turen er finere etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det ble ikke tur! 😢

Det viste seg at akkurat denne helgen, hvor været var på sitt beste, hvor jeg hadde en dag fri fra jobben, og hvor billettene var bestilt - den helgen hadde kroppen bestemt seg for å være intenst forkjølet. Dvs. sykdommen kom krypende en uke før, og jeg håpet i det lengste, men det var sjanseløst. Er fortsatt litt slakk og betent i nese/hode, en tur i høyfjellet ville vært helt uansvarlig. Veldig surt, selvfølgelig. Noen dager tenkte jeg at da var opplegget kjørt for i år, men i og med at det fortsatt er mye snø har jeg booket billetter t/r Finse i pinsen i stedet.

Siden det er gått tre uker til med smeltevær tenker jeg at Ustaoset / Ustevantet kanskje blir i våteste laget, og lurer på om runden Finse - Kjeldebu - Krækkja - Finse kanskje er bedre - nesten hele ruten er over 1100 moh. Toget er på Finse lørdag mindt på dagen, og går tilbake mot Oslo mandag i syvtiden. Bør være mulig å ta den sløyfen med pulk, feller og telt, hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.