Gå til innhold
  • Bli medlem

Snurring på boks


HannKatta

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest denne artikkelen på NRK.no:
https://www.nrk.no/trondelag/60-ar-med-snurring-1.2969713

Sitat

Det smaker turmat.
Det er kraftig mat. Det er beregnet at du skal kunne gå en solid tur etter å ha spist, sier Sand.

Er denne brukbar til turmat, rett fra boksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rett fra boksen, nei. Du må jo varme den først :)

Det er lenge siden jeg spiste snurring, så jeg husker ikke hvordan den smaker. Men for meg er den helt uaktuell som turmat - ikke minst fordi jeg ikke har noe lyst til å fylle sekken med tomme, grisete hermetikkbokser og drasse på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bjørn J skrev:

Rett fra boksen, nei. Du må jo varme den først :)

Det er lenge siden jeg spiste snurring, så jeg husker ikke hvordan den smaker. Men for meg er den helt uaktuell som turmat - ikke minst fordi jeg ikke har noe lyst til å fylle sekken med tomme, grisete hermetikkbokser og drasse på dem.

Du kan tømme innholdet over i en vakuumpakke eller ziplock før tur.... ;-)

Har nevnt det her før, men vi lager en rett vi kaller Espens Turgryte. Som regel er den forhåndslaget og vakuumpakket slik at den bare kan varmes opp å tur. Hovedsaklig i vinterhalvåret i pulk da det ikke er så farlig om man har med mat med fukten inntakt. 

Det er som følger: Og dette blir i hvertfall til 3 personer. Og den går du noen mil på ;-) 

Finhakk to pakker bacon og fres i panna. Tilsett 2 bokser snurring og varm opp også dette. Når det har frest en stund så velter man i to bokser (type hermetikk) med chilibønner.  Fortsett itl det er varmt. 

Dette blir en solid dose som er enkel å forhåndslage, er energirik og kan pakkes med. Om man skal ha den første dagen så hender det vi har fylt den i en turkjele og frosset hele kjelen og bare tatt med kjelen i en tett pose. Det sparer litt plass også... ;-) 



 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobba i forsvaret for noen år siden og fikk tilbud om å kjøpe hele pakninger av død-mann-i-boks som sto i fare for å gå ut på dato. Handla inn og spiste på tur, både oppvarmet og kaldt. Men vil nok ikke anbefale å innta produktet kaldt, blir for tungt å fordøye. Ble nokså sår i rompa av all prompinga, ja!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, HannKatta skrev:

Er denne brukbar til turmat, rett fra boksen?

Jeg syens den er ok, som kalt pålegg på brødskiva. Liker vel bedre Turistproviant, som kaldt pålegg. Oppvarmet , så foretrekker jeg Snurring, med også Turistproviant fungerer greit. Og oppvarmet, kan en jo tilsette mye forskjellig, som andre er inne på. Er vel bare fantasien som begrenser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare slå et slag for gode gamle Snurring og ikke minst Turistproviant. For meg er lukten av parafinbrenner og brødskiver med snurring gode barndomsminner fra teltturer sommer som vinter.

Snurring kan spises som pålegg på brødskiva, en kan avansere med ost/speilegg, en kan lage makaronigryte, steke den sammen med potetbiter eller bare spise den som den er. Til fotturer noe lenger enn en helg er den neppe hensiktsmessig og bære med seg i sekken, men på korte turer eller turer hvor vekt ikke har avgjørende betydning (hundespann/pulktur etc.) er den god, næringsrik og mettende. Ørud`s tips over her med chilli bønner skal  jeg teste ut rimelig kjapt, hørtes slett ikke ut som en dum hurtigrett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mer Trondhjems Turistproviant liker den bedre kald rett fra boksen til pålegg, men smak og behag 😊 Både Snurring og Turistproviant er energi rike ok mikse til en gryte. Men desverre fra høst 2017 så vart vel Trondhjems Turistproviant tatt ut fra produksjon så sluttsalg i butikkene begynner vel bli tomt så snart bare Snurring igjen. 

IMG_20180410_130112.thumb.jpg.ee74e87c79c542181f5b3b0602c554b7.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Epletre skrev:

Jeg fikk omsider prøvd Snurring, men ble skuffet. Alt virket finmalt og jeg forventet noen kjøttbiter. Det virket også som om at det var mye ris, noe jeg synes var kjedelig.

Det er ikke vanskeligere enn at man skiller mellom nyttemat og kosemat på tur. Et kjapt googlesøk ville gitt en indikasjon på konsistensen på forhånd: https://www.google.no/search?q=snurring&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjBibey5LHaAhURhaYKHRAPC6MQ_AUoAXoECAAQAw&biw=1600&bih=794

Noen ganger prioriteres mat med høyt energiinnhold fordi det er mest fornuftig, andre ganger prioriteres matoppplevelsen fordi det er mer kos. Men siden du var villig til å forsøke så har du en erfaring du kan benytte siden. Sånn bygger man kompetanse rundt egne opplevelser og kan ta de med i vurderingen når man velger mat til turer senere.

Snurring i seg selv kan bli litt kjedelig. Lengre opp har jeg beskrevet en enkel turrett hvor snurring inngår som vil gjøre den mindre kjedelig. Jeg synes tidvis Real er kjedelig/små porsjoner, men dersom jeg tilsetter medbragt tørket kjøtt/grønnsaker/krydderier så blir porsjonene både større og mer spennende. 

En av de største fordelene med snurring og tilsvarende varer er holdbarheten. En av ulempene er vekt/innpakning. Fordi du må medbringe fuktigheten og tung emballasje. Men om du tester ut en rekke alterativer så vil du etter hvert finne ut hvilken mat som passer best for deg på de forskjellige turene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker godt Snurring både på tur og hjemme. Skulle bare ønske, med tanke på pakking til tur, at den kunne komme i annen pakning enn hermetikkboks. Går det ikke an å vakumpakke den i mer pakkvennlig og vektbesparende emballasje? Det er jo ikke særlig artig å drasse med seg en haug med tomme hermetikkbokser etter måltidet heller, derfor blir de alt for ofte liggende igjen i naturen.

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp på grunn av innpakningen at den holder så lenge som den gjør, og det er ikke verre enn å ta snurringen ut av hermetikken om man vil ha det med på tur, jf. Ørud lengre opp. Ziplockposer fungerer utmerket til å pakke ned i. For min del går en boks enten som to mellommåltider, eller en middag. Skal den brukes til lunch, er det utrolig greit å allerede ha pakket den til passende porsjoner hjemme før tur :) 

Oppskriften hørtes bra ut @Espen Ørud, takk for et bra tips! Blir å teste den neste gang jeg føler for å ta med snurring på tur :D 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.