Gå til innhold
rodnebb

Lette kanoturer med overnatting, i rimelig avstand til Oslo

Anbefalte innlegg

I fjor var jeg på tur med barna i Fjorda, i Oppland. Vi leide kano ved Vestland Kanoutleige, og padlet rundt på Vestlandsfjorden og Haukfjorden. Flott tur, alt for mye mygg og utrolig tett med andre campingturister - det var ca 50m mellom hvert telt.

Fordelen med denne turformen var at det var ganske lett å få med seg alt turutstyret som trengs når det er 3 som skal dra samtidig som det bare er 1 som skal bære. 

Er det noen her som har tips til tilsvarende turområder innen 5-6 timers kjøring fra Oslo? Dvs. fine områder for kanotur, og kort avstand fra vei til der man setter kanoen ut i vannet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt usikker når det gjelder utleie av kano, men har du kano selv er Setten og Mjermen øst i Akershus fine padlevann. 2-3 meter bæring fra bil til vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hurum -> Røskestadvann/Langvann. Rødbysætra leier ut kanoer og kan sette ut kanoer ved vannet for deg etter avtale, eller du kan hente kanoen hos dem - parkering helt nede ved vannet. Vi hadde en flott tur med forumet inn dit i fjor - se turinfo her (turrapport på siste side)

Vi koste oss såpass i fjor at vi går for ny tur i år. Info om årets tur finner du her. Vi blir ikke lei oss om det blir med flere melder seg på. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øksne/Hajeren Tistilen, på heia mellom Eikeren og Lågendalen. Må ha med kano selv, men det går det an å leie andre steder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med opptil 5-6 timer kjøring så når dere mange steder. F.eks Femund i sydenden på ca 4 timer. Utleie der så vidt jeg vet. Ulempen er at Femund er stor og utsatt ved vind. På 6 timer eller litt under når du Kjæringsjøn på svensk side av Femindsmarka. De har utleie der. Fint område å padle i alle småvannene langs Rogen selv om der blir noen korte bæringer der. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjorda på åsen mellom Randsfjorden og Sperillen er ett flott område å padle i. 

Det er det kano utleie også. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, Lompa said:

Det er også veldig mye fine padlemuligheter i Vegårdshei, Nelaug og Fyresdal. Lett tilgjengelig fra vei.

3t 30 minutter til Treungen, da er Kjørull et fint mål.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TS. Det er ikke mer mygg på Fjorda, enn de fleste andre steder (Bl.a. Femunden) med bra padlemuligheter. Skal du unngå mygg, må du tenke på når du reiser på kanotur. I (og etter) en varm periode, klekkes det mye mygg. Er det lite vind, er det også et problem. Det er også fornuftig å tenke på, hvor en setter teltet. De værste områdene er jo i nærheten av siv/våt myr og stillestående vann, samt laukratt. Et sted som er skjermet bra for vind, er også uhelding. Men, det finnes da også mye bra myggolje som  hjelper godt mot mygg, værrre kan det være mot bl.a knott. Men med mye gift i oljen, så er det skjelden noe problem.

Angående folk, så er det mye folk ute på tur i de fleste bra kano områder i "høysesongen". Fjorda og Femunden er vel de mest poppulære og er også godt kjent internationalt. Men 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjorda kan til tider ha mye innsekter. Som regel ikke vært så plaget med mygg der , langt verre med klegg og knott. Spesoelt hvis en er der når det er godt og varmt. Slutten av juni med varmebølge og badetemp betyr ofte mye klegg på dagen, når sola tipper så puster man nærmest knott. Den verste svermingen skjer i løpet av 2-3 uker og etter det mye bedre. Fra midten av juli pleier det være mye bedre, tidlig august veldig lite innsekter selv det er varmt vær. På feil tid er Fjorda det desidert verste stedet jeg har vært med tanke på klegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, borgern skrev:

Fjorda kan til tider ha mye innsekter. Som regel ikke vært så plaget med mygg der , langt verre med klegg og knott. Spesoelt hvis en er der når det er godt og varmt. Slutten av juni med varmebølge og badetemp betyr ofte mye klegg på dagen, når sola tipper så puster man nærmest knott. Den verste svermingen skjer i løpet av 2-3 uker og etter det mye bedre. Fra midten av juli pleier det være mye bedre, tidlig august veldig lite innsekter selv det er varmt vær. På feil tid er Fjorda det desidert verste stedet jeg har vært med tanke på klegg.

Ai.. Meldt oss på DNT-tur dit i slutten av juni. Var der i september i fjor og da så vi vel ikke et eneste irriterende dyr, men spørs om det blir like fint i år da. :D Kjøpe mer myggmiddel og huske å ta med netting får settes på en plan. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sikkert det blir så ille, kommer an på været. Kleggen trives best når det blir skikkelig varmt. Det jeg synes har fungert best mot kleggen er Autan. Så tar jeg en Zyrtec om dagen på slike turer. Da slår ikke stikk ut så mye. Av kleggen der fikk jeg mye hevelse og det klødde i uker etterpå. Med Zyrtec ble hevelse en brøkdel og det klødde bare et par dager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dalsland kanal i Sverige er flott. Spennende for ungene (og voksne) å kjøre gjennom slusene i kano. Langt kanalsystem, så velg en del uten store sjøer. De er kjedelige, og kan være farlige om det blåser opp. Vi padlet fra Laxsjøn til Hoverud på to hele dager. Bodde på campingplass ved start og mål, og hadde en villtelting på veien. Husker ikke helt, men tror kanskje ungene var tre og seks, og de syntes det var veldig bra. Vi hadde egen kano, men det er flere utleiefirmaer. Jeg tror de fleste har henting/levering av kano slik at du slipper å padle motstrøms. 

Vi var der i juli, og fryktet enorme folkemengder, men som oftest var vi alene i slusene. Slusevaktene hadde så lite å gjøre at de plukket rips til oss, og fylte vannkannen vår mens vi ble slust. 

(Eneste vi kunne klage på var at det var litt slitsomt med 35 grader i skyggen når vi skulle bo i telt. Dette var århudrets hetebølge, då sjansen for at det gjentar seg er relativt liten.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Bendikb
      Har en liten jenta på 2/5 år som må ha seg nye vintersko igjen. Fikk reklame mail fra xxl med tilbud på to par forskjellige sko. Tenkte å høre her inne om det er noen andre som har erfaringer med dette? Hvilket sko støtter foten best, bevegelighet osv. 
      Sorel har en innesko og tåler ekstremt mange minusgrader. 
      https://www.xxl.no/sorel-flurry-children-vinterstovel-barn-rod/p/1111924_5_style
      Viking er hard hele veien, tåler ikke like mye minus, men har heller ikke tenkt å sende ungen til Sibir. Vi har pleid å kjøpe viking tidligere og har vært fornøyd med de. 
      https://www.xxl.no/viking-ultra-termostovel-barn-fiolett/p/1109906_3_style
      Kommer til å bli brukt helt ordinært som en vanlig 2 åring, lek, barnehage osv. 
      Sorel sine virker kanskje litt lettere å bevege seg i, men usikker om den innerstøvelen vil bli kranglete og om de støtter like bra? 
    • Av friluftspappa87
      Tur rapport fredag 9.9.18
      Vær: mye regn (Orange flomvarsel)
      Temp: ca 5-8 grader natt. Høy luftfuktighet.

Utstur:
      Bergans 4076 kuppeltelt. 
      Røst stormkjøkken
      Div soveposer, liggeunderlag. 

Turen:
      Jeg ville ta.med guttungen på sin første tur  
      Vi reiste ca i 14 tiden med sykkel. Fikk han med til å hjelpe med å pakke å prøve å åpne teltet kvelden før skden vi visste det skulle regne mye. 

Før turen var han ligg overtrøtt så idet jeg pakket sekken og sykkelen ble han veldog vanskelog å ha led å gjøre så jeg visste jeg kom til å glemme noe. Da vi nesten var fremme på teltplassen kom jeg på det. Fyr til kjøkkenet. Det nye skolekjøkkenet har ikke selv tenning. Jeg ville ikke la utstyret ligge igjen ute i regnet så syklet tilbake til butikken (2-3km med 50-60kg sykkelvogn i styrtregn) 
      Jeg satt opp teltet ganske fort å la merke til at guttungen hadde sovnet. La ut liggeunderlag å sovepose, kledde av han lktt og la han inne o teltet.

Han våknet opp kjempe fornøyd med det faktum vi lå i teltet i skogen. 

Vi spiste litt og leste litt sammen. Fikk spise godteri å se litt på Netflix.

Så gikk vi en tur ut å plukket litt sopp til maten, fant et magasin forsvaret hadde mistet og gikk hjem til teltet å lagde middag. Det regnet som bare det hele tiden, den turen ut hadde vi noenlunde opphold før turen tilbake. Da begynnte det veldog igjen.  

Vi lagde middag og hadde det veldig koselig frem til 9 tiden hvor vi begge to sovnet. Det ble noe fukt mellom dukene og viss man tok på duken.men det regnet ekstremt. Vi lå veldig trygt i forhold til drenering, men det var oversvømmelser over alt det kunne bli det. Samt det å leke med kommentarene i teltet på kvelden var jo kjempe gøy han hadde det så gøy at han ikke ville sove, men etter noen runder med leking og at han prøvde å banke meg (leking) så ble vi enig om at han er sterkest og at vi skulle sove 

Vi våkne samtidig ca i 7 tiden. Kokte opp havregrøt å litt kaffe og en sjokolade bit og hadde en veldig fin fronost. Vi orket ikke ligge i sovepose på morningen soden vi hadde det nokså varmt i teltet 

Vi pakket ned sammen, han hjalp med alt han kunne, og da vi kom hjem måtte han vøre med å vaske ting, henge opp telt og alt utstyr. Kan like gjerne lære dem det med en gang tenker jeg. 

Lagde turen kort med vilje og elstra koselog for å så et lite tur-frø. Han skryter av turen overalt. Han fikk lage blåbær syltetøy, fant militære sin pistol mener han, sovet ute osv så dette blir det mye mere av.

• Av Jøgga
      Hei.
      Deler en padletur fra Suldal (Blåsjø) til Grydalen (Ådneram) for de som er interessert. I blått ser dere hva vi har padlet og i rødt hva vi har bæret (grovt sett). Vi brukte tre dager på dette, fire dager hadde vært mere fornuftig. Vil anbefale å ta med kanotralle til denne turen.
      Dag 1
      Vi tok hurtigbåt fra Stavanger, taxi fra Sand og ble satt av ved bommen på Beinelei ved Blåsjø. Rett etter bommen så er det en liten dal som leder ned til Blåsjø som vi fulgte, alternativet var å gå med tralle langs veien (som også er en god mulighet). Vi padlet Blåsjø og det sier seg selv at det skal man ikke gjøre med en kano/kajakk hvis det er mye bølger, men vi hadde nærmest vindstille så det gikk veldig greit. Ved demningen så var det å ta kano på tralle ned veien og ett stykke bort i terreget, ellers bæring bort til Djupatjørn. Muligens den mest slitsome bæringen på turen, - men det gikk greit. Så padling over Djupetjørn og ned en skrent til ett utrolig flott (ikke navngitt) vatn. Her kan man ta over en høyde til Storsteinen, men vi padlet rundt og sparte en høydekvote med bæring på dette.
      Dag 2
      Samme rute ut av Storsteinen som inn, -så en del bæring ned mot Ytre Storevatnet (Svartevass), men stoppet og fisket en del her så det føltes ikke så ille. Bra berg å gå på nedover på. Padlet Ytre Storevatnet og kom til neddemmet del (rød strek) på den smaleste delen ned mot Store Auravatnet. Måtte bære her, - men gresset hadde faktisk grodd så det var greit feste, det gikk fint dette. Så var det en laaang og slitsom padleøkt ut Svartevatn, vi droppet å gå inn til Litle Aurådal, -men angrer i dag på at vi ikke gjorde det. Padlet da til rampen ved Svartevassdammen og videre med kanotralle ned til Grauthellervatnet og inn på hytta der. Skulle ha tatt en ekstra overnatting på denne etappen, men overmotet var uhåndterbart. Brukte vel ca 5 timer på å padle over Svartevatn (motvind).

Dag 3
      Padle ut Grauthellervatnet og mye forsiktig padling (grunt vann) ned til Dukefossen, så kanotralle langs anleggsveien ned til Litle Holmavatn. Mellom vannene videre nedover er det temmelig markerte områder hvor man bør bære, og litt usikker på om jeg har fått markert alle. Vi prøvde oss på ei elv hvor dårlig risikoanalyse medførte at vi nesten måtte bade, -så litt bæring er vel verd å gjøre nedover her. Dyngjanfossen må man åpenbart ikke padle inn i....., den passeres på sørsiden. Siraåna nedover var fantastisk padling i elv hvor man bare siger avgårde og trenger nesten ikke å padle. Kom ned Lyseveien og fikk transport med Haugen B&B til Lysebotn og fest på turistferga på vei ut.

Vil si at denne turen er strevsom dersom man har med seg noen som sliter med bæreettappene. Mener at denne turen også kan gjennomføres med havkajakk eller lignende, det er først og fremst vinden på Blåsjø og Svartevass som er begrensende faktor.

Youtube video: Vås på vidda (mere prating enn padling....)

God tur,
      Jørgen

• Av friluftspappa87
      To/ett barn aleine med far

Som tittelen sier skal jeg reise en del på telttur med ungene. Har en treåring og en toåring. Treåring har allerede nå under Orange flom varsel på Sørlandet sovet ute i tunnelteltet med meg uten problemer. 

Han hadde da med bamser, boka, lørdagsgodt å fikk styre ting etter hva han ønsket. Fikk bestemme hvor vi gikk, hbor han skulle sove osv å være med å pakke ned tingene, pakke ut, tørke utstyr osv og det var en suksess. 

Jeg merket fortat det ble veldog vanskelig å bære utstyr for to personer (spesielt med barn som trenger litt komflrt) 

Denne turen var jeg heldig og reiste ikke så langt så hadde sykkelvogn, men allikevel var det fullt selv med en liten ryggsekk. 

Hvordan får dere med ungene langt?

Jeg tenker en kraftig bæremeis å spenne fast telt,soveposer,liggeunderlag og en stor vanntett pose på bærmesien.  Så kan guttungen enten gå eller sitte på bærmesien. Så kan jeg  ha en vanntett pose på ca 10lg som kan sitte i bærmesien eller bæres av meg når jeg går. 

Har hatt med ungene mye ut, men aldri på overnatting før nå. Men nå er han bort av basillen. Ogsåså kommer til å være aktiv her.

Mange år siden jeg har vært mye på tur, og utstyret har blitt fantastisk. 

Hva slags primus er trygg å fyre i fortelt for å varme med barn i teltet. Jeg ligger da ved åpningen så han ikke kan komme seg ut uten å vekke meg. 

Vi fant tilogmed et magasin med skarp ammunisjon til en AEG H&K på turen. Skal levere det til politiet i morgen

god tur. Hilsen to turglade gutter

• Av Terka
      Vurderer soveposeløsning for barna til vinteren
      Noen som har erfaring med Mammut Tyin Mti Winter Bison 160 L soveposen?
      Temp: -18C Maks personlengde: 160cm
      Andre alternativ? (Vurderer også pose i pose, men minste vil helst slippe unna det.)

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.