Gå til innhold
  • Bli medlem

Førstereis på Senja!


Anbefalte innlegg

Hei Fjellforum!

Jeg og min samboer skal til Senja for å gå toppturer torsdag til søndag. Vi er fjellvante og har gått mye på topptur, men er førstereis til Senja. Siden det er såpass stor skredfare i området, ønsker vi tips til sikre toppturer (<30 grader), som grunnlag for videre planlegging. Jeg har lest meg opp litt på de mest kjente toppene og det virker som at Store hesten, Kvænan og Litje/Stormoa kan nås rimelig sikkert (muligens også Keipen).

Noen som er kjent i området, som kan gi noen innspill for videre research?

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke hjelpe deg med å svare direkte på spørsmålene dine. Men jeg vet at det finnes en facebookgruppe som heter Fjellsport på Kvaløya. Jeg tipper det er god mulighet for hjelp i den gruppen, eller at noe der kan lose deg videre til en kjentmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens forhold vil jeg ikke gi noen konkrete tips om "sikre toppturer". Snøforholdene er komplekse, med påfyll av snø i går og i natt med en del vind i høyden. Vindretningen har variert litt i påsken og uka etter. I tillegg er de flere lag i snøen, med kantkornlag i varierende dybde. Med andre ord meget kompleks, og varierende, så gode valg er nødvendig. Også stor fare for fjernutløsning på god avstand. Så ta hensyn til utløpssoner ved planleggingen. 

Men selv om jeg ikke vil gi konkrete tips til turer, så er det mye som er tilgjengelig. Så lenge du gjør gode vurderinger, og gjerne er litt konservativ, så blir det herlige dager. Værmeldingen for helga er jo også bra, selv om det vil bli litt varmere i været og enda en faktor å ta hensyn til i rutevalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg er fullstendig klar over at man ikke skal stole blindt på tips fra folk man ikke kjenner i fjellet. Jeg ønsket bare et utgangspunkt for videre planlegging :) Vurderinger av forhold vil vi uansett gjøre selv. Det har vi god erfaring med.

Jeg er enig med dere vedrørende Keipen. Husfjellet er et godt tips! Takk!

Hvis noen er i nærheten og vil være med på tur, så si i fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.