Gå til innhold
  • Bli medlem

Aclima vs Brynje Woolnet longterm test (pågående)


tshansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Det første som slår meg er Aklima sin woolnet føles mer gjennomført! Den sitter som et skudd og føles litt mer komfortabel. Dette kan ha noe med de stretch panelene å gjøre! 

931D593A-3B8C-4B2F-9446-9473CBC34BF4.thumb.jpeg.16dc2bb9964d276f7310651603f77904.jpeg

Brynje sin veier 173g, er god å ha på og har god passform, men føles litt romsligere enn Aklima

61CCF035-E773-419A-B625-5B466463AB9B.thumb.jpeg.80dd51a55735b7e81545587b738183d6.jpeg

Aklima veier inn på «hele» 265g, har veldig god passform ny og sitter godt!

begge trøyene har bra lengde og ekstra lengde ned på ryggen/rumpen. 

Aklima har mer luft i mellom maskene, om dette vil ha noe å si på kvaliteten over tid er jeg usikker på. image.thumb.jpg.4d1d182d73146421dab94218e0e2f76e.jpg

Aklima over, Brynje under 

image.thumb.jpg.a67f280375c93efcc34f3466b75a6e22.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok 😊 Vær klar over forskjell på ullblanding da mellom flammedempende og vanlig ikke meningen kritisere men litt forskjell på de 2 trøyene 😊

Brynje Flammedempende er det 51 % merino og 49 % spandex

Vanlig Brynje wool net er det 80% merino og 20 % polyamid som da blir mer lik aclima sin mesh med 91% merino 7 % polyamid og 2 % elastane så de oppleves mer lik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, KimH skrev:

Ok 😊 Vær klar over forskjell på ullblanding da mellom flammedempende og vanlig ikke meningen kritisere men litt forskjell på de 2 trøyene 😊

Brynje Flammedempende er det 51 % merino og 49 % spandex

Vanlig Brynje wool net er det 80% merino og 20 % polyamid som da blir mer lik aclima sin mesh med 91% merino 7 % polyamid og 2 % elastane så de oppleves mer lik 

Jeg ser nå på merkelappen at det IKKE er den flammehemmende. Det er den med 80% merino.... Var overbevist om at det var den med flammehemming som var kjøpt. Skal presisere dette i førstepost. Takk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt begge deler i ca 2 år nå. Ikke tvil om at Brynjen har holdt seg mye bedre. Aclima sin har i hvert fall blitt en størrelse mindre og kjennes nesten som tovet ut. Har også blitt flere mindre hull i den. Brynjen ser ut som da den ble kjøpt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, esw skrev:

Har hatt begge deler i ca 2 år nå. Ikke tvil om at Brynjen har holdt seg mye bedre. Aclima sin har i hvert fall blitt en størrelse mindre og kjennes nesten som tovet ut. Har også blitt flere mindre hull i den. Brynjen ser ut som da den ble kjøpt.

Bruker Brynje selv, svært fornøyd!

Interessant test :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Brynje som blir 3 år nå i juni men like tight og fin som ny, modell uten inlay da. Brukt den mye på jobb under goretex mcdress med gnissing mot glidelåser, mye på tur både vinter og sommer går med sekk alltid så fornøyd holdbar og god. Begge trøyer er nok gode men hvertfall ikke i tvil om kjøpe Brynje neste gang og 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Epletre skrev:

Kan man også bruke slike klær på sommeren? Altså, ikke bare i kaldt vær, eller?

 

 

 

Edit: Åja, de har varianter med både korte og lange armer.

Selvsagt. Fungerer meget bra under ei lett turskjorte på sommeren. Og i Norge er jo sommer sjelden veldig varmt, hvertfall ikke på fjellet eller i Nord

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal også gå til innkjøp av netting undertøy og har noen spørsmål jeg håper folk kan her inne kan hjelpe med. Brukte netting i forsvaret for 8 år siden, og var desidert et av de beste plaggene vi hadde(til tross for krympende og dårlig passform). 

Det jeg lurer på er valget av stoff. Første tanken var at jeg ville gå for de med 100% polypropylene, da de krymper mindre(?) og tåler mer enn ull versjonen. Ull skal vell lukte mindre etter bruk, så ble litt i tvil da jeg så folk her inne fortelle om lite krymping og lang levetid på ull versjonen. Er ganske bestemt på at det er Brynje jeg skal gå for. Bør jeg "oppgradere" til ull fremfor polypropylene? Skal bruke nettingen året rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/29/2018 at 7:29 PM, Andreas Løvli Krüger said:

Skal også gå til innkjøp av netting undertøy og har noen spørsmål jeg håper folk kan her inne kan hjelpe med. Brukte netting i forsvaret for 8 år siden, og var desidert et av de beste plaggene vi hadde(til tross for krympende og dårlig passform). 

Det jeg lurer på er valget av stoff. Første tanken var at jeg ville gå for de med 100% polypropylene, da de krymper mindre(?) og tåler mer enn ull versjonen. Ull skal vell lukte mindre etter bruk, så ble litt i tvil da jeg så folk her inne fortelle om lite krymping og lang levetid på ull versjonen. Er ganske bestemt på at det er Brynje jeg skal gå for. Bør jeg "oppgradere" til ull fremfor polypropylene? Skal bruke nettingen året rundt. 

Min påstand er at Brynje sin syntetiske utgave er mer fleksibel og holder lenger. Jeg har brukt syntetisk i mange år både sommer/vinter og til hverdags. Holder fortsatt meget bra. Driter fint i om det lukter noe mer en ull. På tur kan den dyppes i bekken, henges opp og tørker sikkert på 30min 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker syntetisk brynje-netting under goretexen når jeg går i typisk norsk sommerfjell (+5 og regn), funker som bare det. Synteten trekker mindre fuktighet, men varmer mindre. Har enda ikke bytta noen av de syntetiske, selv om strikken begynner å bli litt daff på noen, på ull-nettingen så slites det hull vesentlig mye fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd sete pris på sånt! Eg hadde nesten bestemt meg for aclima men no trur eg at eg går for Brynje etter da som står her. Har 2 artic trøye frå dei, er kjempebra og lika varm som lanullva men brynje tåle meir og er lettare å vaska. 

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Epletre skrev:

En ting jeg har lurt på, er hva som kan være fordelen med såkalt "inlay", med tekstil på enkelte steder og ikke bare netting.

Jeg tror det går litt på hvordan sekk osv treffer! Går du med disse som innerste lag, kan du få heftig ruta mønster rundt magen, hvis hoftebeltet er stramt 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Epletre skrev:

En ting jeg har lurt på, er hva som kan være fordelen med såkalt "inlay", med tekstil på enkelte steder og ikke bare netting.

som @tshansen skriver er det veldig gunstig ved bruk av sekk, spesielt på skuldrene. Der kan det bli kjipe gnagsår hvis det ikke er glatt stoff, det samme gjelder mellom lårene.

Jeg har en brynje med ekstra stoff over knærne, der vil jeg tro det er for varme, men jeg er ikke sikker. Ser at damemodellene gjerne har heldekkende stoff over brystene, men jeg er ikke sikker på om det er pga varme eller sømmelighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 16.4.2018 den 15.30, tshansen skrev:

Det første som slår meg er Aklima sin woolnet føles mer gjennomført! Den sitter som et skudd og føles litt mer komfortabel. Dette kan ha noe med de stretch panelene å gjøre! 

931D593A-3B8C-4B2F-9446-9473CBC34BF4.thumb.jpeg.16dc2bb9964d276f7310651603f77904.jpeg

Brynje sin veier 173g, er god å ha på og har god passform, men føles litt romsligere enn Aklima

61CCF035-E773-419A-B625-5B466463AB9B.thumb.jpeg.80dd51a55735b7e81545587b738183d6.jpeg

Aklima veier inn på «hele» 265g, har veldig god passform ny og sitter godt!

begge trøyene har bra lengde og ekstra lengde ned på ryggen/rumpen. 

Aklima har mer luft i mellom maskene, om dette vil ha noe å si på kvaliteten over tid er jeg usikker på. image.thumb.jpg.4d1d182d73146421dab94218e0e2f76e.jpg

Aklima over, Brynje under 

image.thumb.jpg.a67f280375c93efcc34f3466b75a6e22.jpg

A31DBA4A-96EA-4945-8D0C-BEE36797F6B1.thumb.jpeg.2ba27306aa597b4253deb14ff18f68ba.jpeg

opp 4 gram etter 5 vask og normalt bruk på Brynje sin 🤔

527D24E3-AE17-40EA-A1AC-90C051077BB4.thumb.jpeg.262f586226247823066122100ee47b23.jpeg

opp 10 gram på Aklima sin etter 5 vask og normal bruk! Ingen av de ser brukt ut og holder passformen fint. De har ikke blitt brukt så mye som ønsket pga varmen i vår/sommer! Men fortsetter å oppdatere når det er behov 👍🏻

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nei, jeg har ikke fått brukt de nok enda. Begge to har levert strålende det "lille" jeg har fått brukt de, men nå begynner sesongen for å ta de i bruk for fullt igjen, så holder dere løpende oppdatert. 

Med den sommeren vi har hatt i norge har det ikke vært veldig aktuelt å bruke denne type plagg :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.