Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg Norrønabukser (utskilt fra Diskusjon ang røverkjøp)


haage

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Jan@ said:

@haageNorrøna har nå svært gode priser på fjorårets-modeller. Falketind Flex1 softshell hos Norrøna outlet for 1019kr - kostet veil 1699kr (jeg har kjøpt denne).

Vurderer Svalbard til KUN 760kr.

Har en Svalbard flex1 bukse, ser ut til å være samme modell de selger ut nå, og jeg synes den er superdigg! Hvis du er i beite for en softshellbukse, så er den et bra valg! Ikke minst til den prisen!
Falketind har jeg ikke prøvd, men virker som at den er nokså lik Svalbard. Hovedforskjellene ser ut til å være lommeplassering, innstramminger ved ankel, og så sier norrøna at Falketind er den letteste flex1-buksen dems, noe som ser ut til å stemme hvis man sammenligner performance-tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, haage skrev:

Har en Svalbard flex1 bukse, ser ut til å være samme modell de selger ut nå, og jeg synes den er superdigg! Hvis du er i beite for en softshellbukse, så er den et bra valg! Ikke minst til den prisen!
Falketind har jeg ikke prøvd, men virker som at den er nokså lik Svalbard. Hovedforskjellene ser ut til å være lommeplassering, innstramminger ved ankel, og så sier norrøna at Falketind er den letteste flex1-buksen dems, noe som ser ut til å stemme hvis man sammenligner performance-tallene.

Det er ganske stor forskjell. Jeg har Svalbard Flex1 og testa Falketind Flex1 i går. Svalbard er mye tykkere og tyngre i stoffet. Passformen er også veldig vid (damebuksa har i hvert fall veldig vide slengbuksebein). Falketind har en finere passform og et tynnere og lettere stoff. 

Ville helt klart gått for Falketind. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Det er ganske stor forskjell. Jeg har Svalbard Flex1 og testa Falketind Flex1 i går. Svalbard er mye tykkere og tyngre i stoffet. Passformen er også veldig vid (damebuksa har i hvert fall veldig vide slengbuksebein). Falketind har en finere passform og et tynnere og lettere stoff. 

Ville helt klart gått for Falketind. 

Nå blir sikkert dette skilt ut ettersom at vi trolig er for langt utenfor trådens egentlige tema. :? Men jeg drister meg uansett til å svare; dette gjelder også for herre-modellen av Svalbard. Jeg kjøpte en slik på outlet tidligere i vinter og angrer vel egentlig litt på valget. Jeg synes den er for tykk og for tung og alt for vid for meg som er lang og slank. Spesielt nede ved anklene. Innstrammingen med knapper i bunn hjelper noe, men jeg synes fortsatt den er vid. Buksen gir også langt fra samme kvalitetsinntrykket som mine Lundhags-bukser, men de er også noe tynnere. Falketind har jeg ikke prøvd, godt mulig den er bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Freebird skrev:

Nå blir sikkert dette skilt ut ettersom at vi trolig er for langt utenfor trådens egentlige tema. :? Men jeg drister meg uansett til å svare; dette gjelder også for herre-modellen av Svalbard. Jeg kjøpte en slik på outlet tidligere i vinter og angrer vel egentlig litt på valget. Jeg synes den er for tykk og for tung og alt for vid for meg som er lang og slank. Spesielt nede ved anklene. Innstrammingen med knapper i bunn hjelper noe, men jeg synes fortsatt den er vid. Buksen gir også langt fra samme kvalitetsinntrykket som mine Lundhags-bukser, men de er også noe tynnere. Falketind har jeg ikke prøvd, godt mulig den er bedre.

Nei vi diskuterer da fortsatt om det er et røverkjøp eller ikke 😉 og i mine øyne er ikke Svalbard-buksa noe røverkjøp 😂 jeg bruker den all den tid jeg har den og den er hel, men jeg føler meg som en Michelingfigur i den.   

Kjøpte Bitihorn på tilbud nå. Den er motsatt av Svalbard. Tynn, lett og tight 😂 

Så Falketind, som er midt mellom, er et mye bedre kjøp om den er på tilbud. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Freebird said:

Nå blir sikkert dette skilt ut ettersom at vi trolig er for langt utenfor trådens egentlige tema. :? Men jeg drister meg uansett til å svare; dette gjelder også for herre-modellen av Svalbard. Jeg kjøpte en slik på outlet tidligere i vinter og angrer vel egentlig litt på valget. Jeg synes den er for tykk og for tung og alt for vid for meg som er lang og slank. Spesielt nede ved anklene. Innstrammingen med knapper i bunn hjelper noe, men jeg synes fortsatt den er vid. Buksen gir også langt fra samme kvalitetsinntrykket som mine Lundhags-bukser, men de er også noe tynnere. Falketind har jeg ikke prøvd, godt mulig den er bedre.

Jeg har brukt Svalbard Flex1 i mange år, og er superfornøyd. Jeg liker den litt romslige passformen, den blir ikke "baggy" på meg i alle fall (som vel også må kunne kategoriseres som lang og slank). Det fleksible stoffet er praktisk, og den tørker fort om den blir våt, i motsetning til turbukser av bomull/polyesterblanding (G1000 o.l.) Den er forholdsvis tykk i stoffet, og på varme vindstille sommerdager kan den kanskje bli litt for tett, også siden den ikke har lufting på lårene. Men de få dagene det er slike sommerdager her nord bruker jeg enten Norrøna Fjørå eller Bitihorn - begge er tynnere og lettere, men også mye mindre slitesterke. Til under 800 kroner på outleten er Svalbard et kanonkjøp, mener nå jeg. De har også Svalbard Heavy Duty til 1200.-, den er laget av kraftig bomull/polyesterblanding med Flex-stretch på knærne og over baken. Den har glidelås for lufting på lårene, og virker skikkelig robust og slitesterk. Jeg har nettopp fått min, og tror det blir ei ny favorittbukse til røffere bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt fra noen tungvekter bygd for hopp, jockey og roadracing 😂 Har 2 stk svalbard flex og en svalbard mid weights pants som er rimelig lik Bitihorn men som ikke fås lenger desverre. Syns alle er knall bruke.smak og behag som med mye annet😊. Kan bli varm Svalbard flex ja er det sol og helt stille men liker den er så slitesterk. Tror kvinne og herre modell er stor forskjell vet noen damer som syns herre modell har passet de bedre så bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Falketind Flex1 kommer til uka, og dersom denne passer bra kjøper jeg kanskje Svalbard også. Jeg er helslank så jeg må vurdere om jeg kan bruke bukse med videre bein enn Falketind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Svalbard har så mye stoff rundt legga, som gnisser inntil hverandre og drar møkk og vann oppover legga. Ender opp med en tung og skitten bukse. En venninne har akkurat samme tanker. 

Men buksa er gull å skli på rumpa ned svaberg med 😂 den tåler såpass. Og den er veldig god på litt kjøligere dager. Buksa hadde vært tipptopp hadde den ikke vært så lafsete rundt bena. Men smak og behag. Vi jenter liker vel at ting sitter bedre så vi føler oss slankere 😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Jan@ said:

Falketind Flex1 kommer til uka, og dersom denne passer bra kjøper jeg kanskje Svalbard også. Jeg er helslank så jeg må vurdere om jeg kan bruke bukse med videre bein enn Falketind.

jeg måtte faktisk velge damebuksa for å få ei som passet til midjen min. herrebukse i large for min del fikk riktig lengde men da hadde jeg plass til ei gedigen vom i tillegg. på dame large så satt den som et skudd. dette var falketind windstopper, nesten samme buksa som flex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg likar igrunn best Falketind hybrid pants. Har same gode passformen som Falketind flex 1, toler litt meir fukt, og har lufting på låret. Utan å bli for tung. Ei ypperleg allroundbukse.

Har slitt mi i filler no, og sidan eg har boikotta Norrøna må eg til å leite etter noko tilsvarande :P 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Liker at Falketind Hybrid har lufting. Gjelder det 2017 modellen også? Ble veldig interessert i denne😊😊😊😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer selv Falketind Flex 1. Har et par Falketind GTX som jeg liker godt og brukes året rundt. 

På bildet nedenfor ligger en Svalbard Flex 1 oppå en Falketind GTX, begge str M. (Aner ikke om Falketind GTX,  Flex 1 og Hybrid har samme passform, men vil jo anta det??)

20180407_164412.thumb.jpg.fe82edf066477fdaa33e405d3a368f58.jpg

Passform er tilnærmet samme hele veien nedover foten, med Svalbard en cm videre helt nederst  (synsing). I tillegg har Svalbard 3 knapper i stramming nederst mens Falketind GTX har 2.  (Fjørå er markant smalere en disse nedover legg, men dem er jo designet for sykling.)

EDIT: Begge buksene på bildet er fra 2015/16 ish (..sånn i tilfelle passform er endret på nyere versjoner.)

 

Generelt så er jeg allergiske mot turbukser som ikke har god lufting, aller helst glidelås fra topp til fot på utsiden av lårene men vurderer å gi Falketind Flex 1 en sjanse. Svalbard buksene brukes som kosebukser hjemme, alternativt på nærturer, men blir "for mye" på fjellturer for min del.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg har brukt Svalbard Flex1 i mange år, og er superfornøyd. Jeg liker den litt romslige passformen, den blir ikke "baggy" på meg i alle fall (som vel også må kunne kategoriseres som lang og slank). Det fleksible stoffet er praktisk, og den tørker fort om den blir våt, i motsetning til turbukser av bomull/polyesterblanding (G1000 o.l.) Den er forholdsvis tykk i stoffet, og på varme vindstille sommerdager kan den kanskje bli litt for tett, også siden den ikke har lufting på lårene. Men de få dagene det er slike sommerdager her nord bruker jeg enten Norrøna Fjørå eller Bitihorn - begge er tynnere og lettere, men også mye mindre slitesterke. Til under 800 kroner på outleten er Svalbard et kanonkjøp, mener nå jeg. De har også Svalbard Heavy Duty til 1200.-, den er laget av kraftig bomull/polyesterblanding med Flex-stretch på knærne og over baken. Den har glidelås for lufting på lårene, og virker skikkelig robust og slitesterk. Jeg har nettopp fått min, og tror det blir ei ny favorittbukse til røffere bruk.

Jeg har både forståelse og respekt for at alle ikke deler min oppfatning, men jeg står for mine synspunkter. :)

For min del blir buksen for vid i hele lengden. Jeg har god plass både rundt lårene og rundt leggene, men det er spesielt rundt leggene at dette er plagsomt. Der gnisser buksebeina mot hverandre når jeg går, dette drar, som @Gittiamo nevner, med seg skit og vann oppover beina, dessuten bråker det. Jeg synes også stoffet er alt for tykt til alt annet en vinterbruk.

Når det er sagt så er jeg mer glad i tynnere bukser og min absolutte favoritt er Lundhags Makke, men den er tynn og egner seg ikke veldig godt på vinteren, da bruker jeg heller Lundhags Avhu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard flex1 er litt videre nederst enn Svalbard Heavy Duty. Førstnevnte har knapper for å stramme inn, mens HD har borrelås. Begge fungerer greit. For min del gjør det ikke så mye om buksa er litt vid nede, jeg bruker vanligvis korte gamasjer hvis jeg går i vått terreng eller i mye kratt/høyt gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Freebird said:

Jeg har både forståelse og respekt for at alle ikke deler min oppfatning, men jeg står for mine synspunkter. :)

For min del blir buksen for vid i hele lengden. Jeg har god plass både rundt lårene og rundt leggene, men det er spesielt rundt leggene at dette er plagsomt. Der gnisser buksebeina mot hverandre når jeg går, dette drar, som @Gittiamo nevner, med seg skit og vann oppover beina, dessuten bråker det. Jeg synes også stoffet er alt for tykt til alt annet en vinterbruk.

Når det er sagt så er jeg mer glad i tynnere bukser og min absolutte favoritt er Lundhags Makke, men den er tynn og egner seg ikke veldig godt på vinteren, da bruker jeg heller Lundhags Avhu. 

Selvfølgelig skal du stå for dine synspunkter, hverken du eller jeg eller noen andre har rett og sitter med en slags fasit.  Vi har ulike preferanser og behov, vi er ulikt bygd, noen liker trange bukser og noen liker vide bukser, sånn er det med den saken. Derfor er brukererfaringer så vanskelige å vurdere når det gjelder alt slags utstyr. Å skrive en mest mulig objektiv testrapport om ei bukse, en bil eller et kamera eller hva det skal være, er uhyre vanskelig fordi testerens personlige preferanser alltid vil skinne gjennom.
For eksempel er det lett for meg å argumentere for at bilen min er mye bedre enn både Lamborghini og Rolls Royce sine toppmodeller, fordi de bilene ikke vil passe mine behov for et kjøretøy.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bjørn J skrev:

Selvfølgelig skal du stå for dine synspunkter, hverken du eller jeg eller noen andre har rett og sitter med en slags fasit.  Vi har ulike preferanser og behov, vi er ulikt bygd, noen liker trange bukser og noen liker vide bukser, sånn er det med den saken. Derfor er brukererfaringer så vanskelige å vurdere når det gjelder alt slags utstyr. Å skrive en mest mulig objektiv testrapport om ei bukse, en bil eller et kamera eller hva det skal være, er uhyre vanskelig fordi testerens personlige preferanser alltid vil skinne gjennom.
For eksempel er det lett for meg å argumentere for at bilen min er mye bedre enn både Lamborghini og Rolls Royce sine toppmodeller, fordi de bilene ikke vil passe mine behov for et kjøretøy.

Hjertens enig! Det er også dette som gjør det så morro å diskutere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem solved 👍🏻 

Arc’teryx Gamma Rock Pant 😂

Min mest brukte bukse. Brukes til alt fra bybukse, overtrekksbukse til og fra trening, inneklatrebukse, lanngrennsbukse, oppognediskibakkenbukse og turbukse 👌🏻

Den tåler overraskende mye og sitter veldig pent på. 

(så man må faktisk ikke ha en Norrøna-bukse altså. Denne er kjøpt brukt på Finn til kr 400,-  Men skal aldri si aldri for brått har det ramla inn en Norrøna Falketind inn hit) 

 

2DF50EC3-8B53-4DAF-ACED-916C1BDFE0CF.jpeg

Endret av Gittiamo
Lagt til riktig navn på buksa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fjellvang skrev:

Hvordan er størrelsene på Svalbard Flex?
Er 187/92 og opplever ofte at bukser som er lange nok blir veldig vide i livet

Aner ikke hvordan det blir med herrestørrelse men for dame er buksa romslig. Og lang. Jeg måtte legge opp mine, men det problemet har jeg sjeldent med bukser ellers. 

Jeg har en Bitihorn og en Svalbard i samme størrelse, der Bitihorn er liten, og Svalbard stor. Butikken selv sier Svalbard er romslig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjellvang skrev:

Hvordan er størrelsene på Svalbard Flex?
Er 187/92 og opplever ofte at bukser som er lange nok blir veldig vide i livet

Min erfaring er at Norrøna sin størrelsesguide er ganske god. Der legger du inn mål og så spytter den ut anbefalt størrelse. Jeg opplever også at Norrøna, i motsetning til mange andre produsenter, lager klær som er rikelig lang. Både jakker og bukser. :)

Endret av Freebird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre Svalbard flex1 (den eldste er over 6 år gammel, og fortsatt hyppig brukt) i caviar, bungee cord og denimite som jeg bruker som hverdagsbukser på vinteren. For meg som er bredt bygd er passformen ypperlig (men jeg knapper oftest inn nederst et hakk), og stretchen gjør dem superbehagelig. Men de er såpass varme (og jeg såpass lettsvett) at jeg kun bruker dem på vinteren, og på tur med bare litt anstrengelse kun på de aller kaldeste vinterdagene.

Turbuksen min er Bitihorn Lightwight, inntil det er så varmt at det har blitt shortsvær. Bruker den ellers hele året, også om vinteren, med varierende lengder og lag av undertøy - og den buksa tåler mye mer enn jeg først trodde da jeg kjøpte den for et par år siden. Jeg kjøpte en ekstra like etter den første, og den er klar for å overta når den første er utslitt - men det ser ut som den må vente en stund til. Setter ekstra pris på at den tørker på et blunk. Den er mye smalere i leggene, for min del kan den ikke være noe særlig smalere uten å bli ubehagelig når den er zippet.

Så gikk jeg på en smell på Bitihorn Zip-Off for ikke så lenge siden. Den kan jo være fin når jeg jeg er i tvil om jeg skal bruke shorts eller Bitihorn Lightweight? En slags tidlig-, dårlig og sensommerbukse :blink:

Og nå, ja nå er |@€µ! meg enda en Norrøna-bukse på tur hit :oops: nå blir det en Falketind Hybrid fra outlet-en ... Det blir kanskje vinterturbuksen? En mellomting mellom Bitihorn og Svalbard?

Men 7 Norrøna-bukser?! Det er vel ikke helt normalt, vel :? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, a_aa said:

Men 7 Norrøna-bukser?! Det er vel ikke helt normalt, vel :? ;)

Joda, det er heeelt normalt - sier jeg som ikke vil oppgi hvor mange jeg har :)
Du har et hull i samlingen din, Svalbard Heavy Duty (se outlet-en). Kraftigere og mer robust enn Flex1, og litt tykkere, og den har lufteglidelås på lårene. Jeg er blitt veldig glad i min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.