Gå til innhold
  • Bli medlem

Fargetemperatur på hodelykter


Thomas E

Anbefalte innlegg

Det er ingen hemmelighet at jeg syns det er kjekt å nerde litt rundt friluftsutstyr. Men jeg kom nylig over noe "gammelt nytt" som jeg forelska meg i. Det var på tide med ny hodelykt, og jeg fant det jeg var ute etter i en Nitecore NU25. Jeg hadde på det tidspunktet aldri hørt om "High CRI" og hva det betydde. Det var også litt vanskelig å forstå hva det ville si i praksis, men gud bedre så deilig det lyset er! Nå kan jeg nesten aldri gå tilbake til noe annet. Er det noe dere andre utstyrsnerder har vært klar over lenge?

Jeg liker egentlig ikke å erstatte utstyr før det er ødelagt, men når blir det jammen meg en High CRI-lanterne (Nitecore NR10 ser det ut til).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CRI betyr Colour Rendering Index, og beskriver i korthet hvor presist lyskilden klarer å gjengi fargespekteret. Verdien er fra 1-100 der 100 er mest presist. Det har betydning hvis man skal bruke lyset til f.eks. fotografering der det er viktig å ha så "korrekt" fargegjengivelse som mulig. LED-lyskilder har vært notorisk dårlige på fargegjengivelse, men det har bedret seg i den senere tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Mareng
17 minutter siden, Blaser skrev:

Da har jeg fått min Nitcore LR 10 i hus :)

Kjekk liten sak dette!

20180504_141016.jpg

20180504_141039.jpg

Ser ut som en fin liten sak å henge opp i telttaket!

Brenntiden virker litt lav. Har du forsøkt den på "low", og lyser den godt nok da?

Selv bruker jeg disse lyspærene med batteri fra e-bay, som koster 8 kr/stk. De er jeg meget fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Mareng skrev:

Ser ut som en fin liten sak å henge opp i telttaket!

Brenntiden virker litt lav. Har du forsøkt den på "low", og lyser den godt nok da?

Selv bruker jeg disse lyspærene med batteri fra e-bay, som koster 8 kr/stk. De er jeg meget fornøyd med.

ja, low er god nok.  den veier jo 60 gram med ladbart batteri...

Har man behov, så er det bare å ha med seg en (større) powerbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.