Gå til innhold
  • Bli medlem

NorTent Hedda Extreme 4, noen som har erfaringer med dette teltet?


Mobli

Anbefalte innlegg

I går kveld kom jeg over en side som het nortent.no, som per i dag har en lavvo og et telt som de selger i sin egen nettbutikk. Det ligger mye interessant lesing under blogg-fanen på siden, om deres historie så langt, etc. En liten nedtur var at bloggen har per nå mest fokus på lavvoen, noe som jeg fant litt frustrerende. Informasjonen som de har på siden til teltet er vell og bra, men det samme kan en si om de fleste som fremstår som seriøse aktører. Det er nok svært få som vil snakke ned sine egne produkter, tross alt.

Så, tilbake til teltet. Er det noen her som har erfaringer med dette teltet, eller i det minste kjenner noen som har testet det ut? All tilbakemelding settes pris på. Selv syntes jeg teltet ser veldig lovende ut, men er redd for at det kan være nok en historie som er for god til å være sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ikkje kjennskap til teltet eller produsenten, men er jo ein relativt vanleg konstruksjon. Tilsvarande Hilleberg Saivo og Tarra. Det eg kan seie er at eg ville vore skeptisk til luftinga. For meg ser det ut som den ventilen lett kan klappe saman med moderat nedbør.

Ellers låg eg merker til at strekmenneskja hadde lagt seg feil veg i teltet. Eg håpar for deira del at det er lenger i andre retninga..

5ac76f45d8d44_Nortent-Hedda-extreme-4-ml2--768x633.jpg.36f7ecd73f02e7af0125c5481990c236.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om dem, men de hadde en grundig og god gjennomgang av teltduktyper og belegg, og fordeler og ulemper med de forskjellige. De virker seriøst opptatt av kvalitet og funksjonalitet, så det blir interessant å høre om praktiske erfaringer med produktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjørn J samme observasjon her, og det var i håp om å få noen synspunkter fra folk med praktiske erfaringer som gjorde at jeg startet denne tråden :) Ut fra blogg på sia virker det som dette er ganske så nytt. Med tanke på prisen på teltet, som jeg syntes er rimelig for et vintertelt, så spørs det om det ikke må testes ut. Dette til tross for bekymringen @Øyvind Hellenes tar opp angående ventilen på teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en kjapp sammenligning av stoffene på Hedda 4 og Exped Orion II Extreme.
Hedda bruker 30D ripstop nylon på ytterteltet, Orion bruker 40D, altså litt tykkere tråd. Exped oppgir ikke trådtetthet. Hedda oppgir 3000mm vannsøyle, Orion 1500mm.
Ytterteltet på Hedda er silikonbelagt på begge sidene, Exped skriver at "multiple coats of silicone are applied to both sides of the fabrics in most cases" - det tolker jeg som at duken på Orion Extreme er belagt på begge sider, siden det er flaggskipet deres.
Orion bruker 30D tråd i innerteltet, Hedda bruker 10D, altså betydelig tynnere tråd.
I bunnduken (gulvet) bruker Orion 70D tråd, 10.000mm vannsøyle, Hedda bruker 40D tråd og har 5000mm vannsøyle. Gulvet i Orion er altså tykkere.
Hedda er helt klart i større grad laget for å være et lettvektstelt, og ca 4kg for et 4-personers telt viser det. Orion er et topersonerstelt og veier ca 3 kg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Synes dette teltet ser bra, spennende og sterkt ut!

Jeg tror nok at kvalitet og styrke er mer enn godt nok, så fallhøyden er nok ikke så stor.

Er du fornøyd med størrelsen og øvrige løsninger er det nok bare å kjøre på. Jeg tviler på de har laget en ventil som lett klapper igjen, men om det skjer i visse forhold er det kanskje en lett fix for det?

Det er bare magefølelsen jeg fikk, jeg har jo aldri sett teltet i virkeligheten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig som det nevnes av flere her, at lavvoen ser meget snop ut, ovnen inkludert, og den må nok testes ut i fremtiden en gang. @Bjørn J, god sammenligning du har her, og er vell liten tvil om at Hedda går for å være lett i vekt. Men for min del ønsker jeg noe litt større enn et tomannstelt som Orion er. Såvidt jeg klarer å avgjøre @Mareng, kun ut fra bildene, en liten videosnutt eller to og det som ellers er skrevet om teltet, så har jeg klokketro på det :) Ser ut for at det blir jeg som blir nødt å komme med tilbakemeldingen her :D 

@whistler litt usikker, men tror både hedda og lavvoen ligger ute for salg. Så noe en eller annen plass (takk til sosiale medier, som gjør at vi har 20 sider å sjekke) om at han hadde "noen" telt som var klar til salg. Vil tro at det er noen stykker av lavvoen, og noen stykker av hedda-teltet, da man kan trykke "kjøp" på nettbutikken :) Ovnen finnes for salg allerede hos Kleven jakt og fiske, for øvrig. Følg/kopier link under, så finner du den :D 

https://www.klevenjaktogfiske.no/products/nortent-sammenleggbar-ovn-19-kg-mpipe

Endret av Mobli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er fullt forståelig. Tipper at det gode gamle fortsatt har sin plass, men den der kan gjøre livet litt enklere i forhold til transport. Det er nok ikke over og ut for den gode gamle typen lavvo helt enda :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.