Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjølepose til å ha mat i?


Epletre

Anbefalte innlegg

Hvor i all verden finner jeg kjøleposer til å ha mat i? Noen som vet?

Jeg tenker på noe jeg mener jeg så en gang, noe som likner på en vanlig bærepose, men med metallfolie på innsida.

Altså, jeg er ikke interessert i noen boks, bare en bærepose.

 

Må innrømme at jeg vet ikke hvor praktisk en slik kjølepose vil være. Tror jeg så det en gang på et stort kjøpesenter, kanskje for at frossen mat man kjøpte på sommerstid ikke ble varm så altfor raskt.

 

Husker at på speidertur for mange år siden, så ordnet speiderlederen med kjøleskap i bakken, som visstnok fungerte så lenge man passet på å fylle på med vann. Det ble brukt en slange tror jeg, som var kveilet rundt en pose med mat, nede i en grop, og så var det kanskje hull i slangen, og så fylte man på vann øverst. Mulig at jeg husker feil om detaljene her.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det folk gjør i praksis er å velge mat som tåler den temperaturen du forventer på turen. En slik kjølepose med tunge kjøleelementer vil hjelpe deg noen timer, kanskje et døgn og så er den i praksis verdiløs :-)

Til en 1-2 dagers campingtur ved bilen kan det ha noe for seg, men skal du bære alt i sekken er det bare å glemme.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke veit hvordan det vil gå, hvis jeg tar med meg to poser med ikke-frossne marinerte koteletter (åpnet fra pakken de kom i selvfølgelig).

Hvis temperaturen er tja 7 varmegrader i lufta, så vil jeg tro at det tar det vel en del tid før de blir dårlige, men skulle like å visst hvor lenge. En kunne jo pakket maten inn i snø for å hjelpe til, når man omsider kommer fram til der man skal (selve turen fra A til B vil ta 2,5 timer for min del og så er det en ekstra time med kollektivtrafikk helt i starten).

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Epletre skrev:

Må innrømme at jeg ikke veit hvordan det vil gå, hvis jeg tar med meg to poser med ikke-frossne marinerte koteletter (åpnet fra pakken de kom i selvfølgelig).

Hvis temperaturen er tja 7 varmegrader i lufta, så vil jeg tro at det tar det vel en del tid før de blir dårlige, men skulle like å visst hvor lenge. En kunne jo pakket maten inn i snø for å hjelpe til, når man omsider kommer fram til der man skal (selve turen fra A til B vil ta 2,5 timer for min del og så er det en ekstra time med kollektivtrafikk helt i starten).

Med de temperaturene du skisserer her er ikke det noe problem. Ferskmaten er det siste du pakker i sekken før du drar og den holder seg fint i sekken og helt sikkert noen dager i 5-10 grader om du passer på å holde den i skyggen / så kjølig som mulig. Sommerstid er det imidlertid ikke like greit, men ikke noe problem å ta med ferskt kjøtt til den første kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og camper du i nærheten av ett vann så er nok vanntempen så lav at den holder veldig lenge om man pakker den inn i en tett frysepose og lar den ligge under vann.
Om det bare er kort tur til camp (2,5 timer som du skriver) så får du jo plass til en liten kjølebag i Power Frame sekken også.
Intersport har vel en som rommer en six-pack med 0,33 brus/ølbokser. Den funker ihvertfall greit for meg (holder 6 øl kalde nok til at jeg rekker å drikke de opp) på en-natts tur.

https://www.intersport.no/produkt/204659/mckinley-kjoelebag-5-liter

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Kjører du bil kan du også stoppe innom den siste butikken før startsted. Da får du noen timer ekstra på ferskvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med litt av kjøttet du skal ha direkte fra fryseren som frosset, pakk alt i en pakkpose så holder det resterende mat litt kjølig, og når det er tint spiser du det. Spisbare kjøleelementer altså.

Eller ta med kun ferskmat til dag 1 og mer holdbar mat til resterende, - ev kun mat som tåler temperaturene du skal i - alt må jo tilpasses vær og temp.

Jeg har 2 små, myke kjølebager kjøpt på Nille en gang som er med meg på turer der vekt ikke er noe problem (og beskuet tilsvarende brukt som varmebag på pulktur nå i påsken), men de blir ikke tatt med der jeg ikke har kano eller skal campe rett ved bil. De holder jo ikke over mange dager heller, og blir fort dødvekt..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil så gjerne få med meg pakke med fire nakkekoteletter (har antagelig blitt tint i butikken fra frossen tilstand) samt to pakker med 3 pølser (uåpnet).

Tenkte at hvis jeg bare kunne få kommet meg ut til overnattingsstedet, så kunne jeg ordne med kjøling slik at pølsene kunne holde seg på dag 3 og 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her...

 

Kjøp maten frosset i butikken, (er ofte billigere også :) ) og ta den rett fra fryseren når du går hjemmefra. Da vil du se at  kjøttet ikke engang er helt tint når du kommer frem på kvelden. Unngå for all del at kjøttet varmes av sola. Bruk gjerne en mini kjølebag som nevnt ovenfor så holder de seg kalde mye lengre.

Når du kommer frem så bruk det du kan i naturen. Fyll kjølebagen med is hvis det er vinter. Hvis ikke så legger du hele kjølebagen i en vanntett pose og putter den i et fjellvann. Ellers så vil vakuumpakking av mat også hjelpe. Du kan også kjøpe mat som er behandlet for lengre holdbarhet. f.eks. varmrøkt mat, spekemat, tørket... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte fire pakker med REAL for å bare prøve dette (altså, andre smake enn det jeg forsøkte en gang her tidligere), og jeg kunne nok spist kun slik mat hvis jeg fikk dette gratis. :D

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Tar du med frossen mat og pakker inn i soveposen/klærne du har i sekken tiner den ikke i løpet av ett døgn. Da vil jeg tro du har fint kjøtt til den neste dagen også.

Men ta heller med mat som tåler temperaturen du skal i, det er enkelt, mye enklere :) 

Og om en uåpnet pakke med pølser har ligget i romtemperatur ett døgn for lenge, har jeg aldri blitt dårlig av å spise det heller (kan legges sammen med det frosne kjøttet inpakket i klær/sovepose). Jeg er ikke så hysterisk på sånt jeg, men det er vel noen som har helse som tilsier at man må være mer forsiktig enn meg. Bruk sansene: lukter det greit, og smaker greit, så går det greit. Om det er litt «på kanten», svakt forandret smak/lukt/utseende, så bare steker jeg det godt, har aldri blitt dårlig.:D (Rå kylling ville jeg vert forsiktig med uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Epletre skrev:

Åja, takk for tipset. Jeg tar en tur til intersport i dag da, og tar en titt på denne. Er bare det at jeg vil ikke bære med meg en masse kjøleelement med vann i, da blir at bare mye tyngre for meg.

Du trenger ikke kjøpe noe foreløpig, det er ikke vits å drasse på unødvendig vekt.  Du kan ha kjølematen i en vanlig plastpose, og grave denne ned i snøen.  Med så mye snø som det er i Nordmarka nå, tar det nok en god stund før de siste snøfonnene forsvinner.   Våren og forsommeren i marka er herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Epletre skrev:

Jeg kjøpte fire pakker med REAL for å bare prøve dette (altså, andre smake enn det jeg forsøkte en gang her tidligere), og jeg kunne nok spist kun slik mat hvis jeg fikk dette gratis. :D

All mat smaker på tur, t.o.m Real. Om ikke hver dag så innimellom. Variasjon er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Tørrmat, pulvermat, toromat, spekemat. Bacon holder seg lenge i uåpnet pakke.

Hva som helst som bare skal tilsettes vann er bankers. Skal det tilsettes melk tar du ett par skjeer tørrmelk i blandingen før du tilsetter vann.

Kjøttdeig har jeg tatt med flere ganger, jeg bare steker den hjemme først og tar den i en pose, da holder den seg bra. Skal jeg tilsette den i en toro-gryterett så blir den jo også kokt etterpå, og har jeg stekt den med tacokrydder til taco varmer jeg den opp i stekepannen før jeg legger den i tacolefsene ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biff er alltid løsningen 😉 

Frossen mat kjøper deg en del tid. Og om du vil ha bag;

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/friluftskjokken-og-piknik/kjolevesker-kjoleelement/kjolebag-958030/#tab01

 

Har en selv fra biltema som vi har brukt på stranden om sommeren, men fant ikke den her og nå. Tøybag med alu.folie/belegg inni. Gir nok litt effekt. Som nevnt er også avispapir enkelt og effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært tradisjon at jeg serverer grillet kveite med tilbehør til kompis oppe i Stabbursdalen på laksefiske om sommeren. Jeg tar et solid kveitestykke. Taper det inn i en avis som er brettet veldig godt rundt. Rundt det er det surret vanntett pose (ziplock) og så er det hele pakket inn i en fleecegenser og igjen i soveposen. Det har fortsatt vært kjølig etter 3 dager... Så om jeg klarer å berge fisk i 3 dager på tur i skogen om sommeren så tipper jeg du finner en kurant måte å få med maten 2,5 time på kollektivt...?

Ellers oppe i Stabbursdalen så har vi brukt elva (normalt 10-15 grader) til å oppbevare mat i. Ziplock og vanntettposer gjør at vi har alt fra ost, bacon, pølser, brød og annet pålegg osv omtrent så lenge vi gidder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
21 minutter siden, Tessatroll skrev:

Det er me jaggu uenige 🤣

Nesten all mat smaker da😊 Ser av tidligere innlegg at Real ikke er akkurat er førstevalget-ikke mitt heller. Kan jeg unngå Real gjør jeg det👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.