Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske med sluk og fluer.


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Jeg bruker alltid 2 våtfluer på opphengere foran sluken. Veldig ofte tar fisken fluene. Det sies at denne metoden vekker jegerinstinktet hos ørreten da den oppfatter sluken som en mindre fisk på jakt etter mat og tar derfor fluene foran snuta på den lille (sluken).

Ifjor gjorde jeg forøvrig en interessant observasjon (det var tidlig på Hardangervidda med stor vannføring/snmelting). Jeg hadde først en blå/blank Spesial-sluk med 2 fluer foran. Fikk 2-3 ørreter på ca 6-700 gram 5-6 napp/mistet på samme størrelse. Etter litt ble det stille og jeg bytta så til en rød/kobber Spesial istedet. Da gikk fisken igjen bananas, men nå var det KUN fluene som fikk gjennomgå. Fikk 4 ørreter til på 7-800 gram og mista 2-3 stk. Alt dette iløpet av 1-2 timer på samme lille halvøy (100-150 m lang). Det var helt klart at ørreten oppfattet den blå og den røde sluken på forskjellig måte.

Noen som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har æ ikke testet, men det skal prøves ut på neste fisketur.

Har du noe spesielle metoder for å feste fluene på :?:

Fisker litt med flue og dupp, plages med at fluen henger seg opp i duppen.

Noen som ha tips til en som har kastet duppen nederst i fiskevesken,

og nekter å ta den opp før problemet er løst :?::|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ganske spennede ut, og ganske logisk, iallefall i teorien. :-) Jeg lurer også på hvordan fluene best kan festes. En eller annen opphengerløkke er vel det enkleste?

Fisker litt med flue og dupp, plages med at fluen henger seg opp i duppen.

Noen som ha tips til en som har kastet duppen nederst i fiskevesken,

og nekter å ta den opp før problemet er løst

Ja dette kjenner jeg godt til. Jeg er også glad i denne fiskemetoden og eneste løsningen jeg har funnet er å redusere litt på styrken i kastene. Om dette faktisk hjelper eller om det er noe jeg innbiller meg er jeg derimot ikke sikker på. Det jeg la merke til på første fjellturen i år var at når jeg virkelig la styrke i kastene snurret duppen i alle retninger i luften, noe som kan forklare all opptvinningen. Ved svakere kast forsvant denne snurringen i luften, og de fleste kastene var vellykket. Det er utrolig irriterende å sveive inn sååå rolig bare for å finne ut at snøret har hengt seg opp. Nå skal det også nevnes at jeg stort sett har hatt godt brukt 0.40-snøre på snellen og ny 0.25 mellom dupp og flue. Det kan jo tenkes at det er mulig å få bedre resultat ved å bruke noe tykkere og stivere snøre mellom dupp og flue? Å prøve å "strekke ut" snøret mellom dupp og flue kan også være en ide, men uhyre upraktisk. :P Det finnes jo også en del forskjellige dupper å velge mellom. Jeg har stort sett brukt noen grønne, avlange av tre og den siste tiden i plast. Denne formen kan også være med på å forklare rotasjonen i luften, så jeg kommer sikkert til å prøve noen nye dupper på neste tur. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan lage en lang opphengerløkke og kappe den i ene enden, så man får en passe lang "fortom" å knyte fast flua på,,, evt feste flua i opphengerløkka...

har erfaring med en altfor dyr dupp som hadde fortomsfeste i forkant, og vekten plassert i enden... dette kan sikkert kopieres med en såkalt otersvivel til å feste fortommen i,,, og gjerne lage en delt fortom med litt tykkere og stivere gøtt helt inn mot duppen??

har forresten med hell prøvd montana-mymfa som opphengerflue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først opphengerflue:

Jeg bruker en veldig enkel knute som holder veldig bra. Kapp av en bit sene (30 cm?) og legg paralellt med sena du skal feste opphengeren på. Slå en dobbel kjerringknute (først en kjerringknute og så en gang til gjennom). Husk å fukte knuten før du strammer. MEGET enkelt. Husk å kappe av den biten som går oppover mot stangtuppen slik at opphengeren får nedover-retning :P Pleier å feste den ene flua 0,5-1 meter fra sluken og den andre 30-50 cm ovenfor der igjen (sånn ca etter mine hodemål). Opphengeren er ca 8-10 cm lang (blir kortere etterhvert som fluer byttes).

Til slikt fiske bruker jeg alle slags våtfluer, men på f.eks. Hardangervidda har jeg stort hell spesielt med Greenwells Glory. March Brown, Olsen og Telemarkskongen er også bra. Men på vidda er Gr.glory min absolutte favoritt.

Dupp og flue:

Jeg også fisker en del med dupp og flue iblant når jeg ikke kommer til med fluestanga. På Sportshuset får du kjøpt en dupp som er blank, temmelig rund og har en pinne gjennom. Veldig enkel å feste, bare trer sena gjennom duppen og låser fast med pinnen. Nederst er det en tapp å ta ut for å fylle vann på den. Min erfaring er at med denne duppen vikler sena seg sjelden fast. Ved utkast passer jeg alltid på å holde igjen akkurat før duppen lander slik at flua blir slengt fremover. Jeg synes dette fisket er spennende og gir ofte veldig bra resultater. Pleier å ha så lang sene som mulig mellom duppen og flua, gjerne et par meter.

Som oftest pleier jeg bruke Elk Hair Caddis til dupp/flue, det har funka veldig bra både på fjellet og i skogen, spesielt når det er en liten bris på vannet. Fiskes som en vårflue.

Til slutt:

Jeg har så godt som ALLTID fluer foran sluken, og tror igrunn jeg har fått mest fisk på fluene. Det interessante er at når jeg fisker med fluer foran og minde fiskekamerater ikke gidder feste på fluer, ja da kan jeg ikke annet enn le for meg selv når jeg er den eneste som får fisk og i tillegg har gitt beskjed om hvorfor :(

PS! Det må sies at det er lett at sluken hekter seg fast i bånn hvis du får fisk på den innerste flua, særlig nærme land. Så det har blitt noen vaseturer utiblant for å hente fisk ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.40?!! Fisker du gjedde oppi fjellet eller?! :D

Nei, men det er jo så mye bjørn for tiden her til lands. :P Neida, det er nok bare gammel vane etter 20 år med hytte ved sjøen. Har en del spoler og nye ruller med 0.40 liggende.

Jeg har så godt som ALLTID fluer foran sluken, og tror igrunn jeg har fått mest fisk på fluene. Det interessante er at når jeg fisker med fluer foran og minde fiskekamerater ikke gidder feste på fluer, ja da kan jeg ikke annet enn le for meg selv når jeg er den eneste som får fisk og i tillegg har gitt beskjed om hvorfor :(

PS! Det må sies at det er lett at sluken hekter seg fast i bånn hvis du får fisk på den innerste flua, særlig nærme land. Så det har blitt noen vaseturer utiblant for å hente fisk ja :-)

Får du mest fisk på fluene er det vel bare å fjerne krokene på sluken? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Nå skal det også nevnes at jeg stort sett har hatt godt brukt 0.40-snøre på snellen

Legg igjen all 0,40 mm sena på hytta ved sjøen!

Ellers anbefaler jeg "ørretbomber" fra Bios, med disse minsker sjansen for at flua henger seg opp i duppen, med litt teknikk og trening går det fint å kaste med fortomslengder lik stanglengden.

Et enda bedre alternativ er å ta med fluestanga opp på fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er jo så mye bjørn for tiden her til lands. :) Neida, det er nok bare gammel vane etter 20 år med hytte ved sjøen. Har en del spoler og nye ruller med 0.40 liggende.

Får du mest fisk på fluene er det vel bare å fjerne krokene på sluken? :D

Bruker nesten bare "fireline" nå for tiden. Er jo ganske så overlegent på de fleste punkter.

Men de varer ikke lenge. Jeg er nå på min fjerde spole i år :| Så økonomisk er det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Når det gjelder multifiliment snøre er det ikke alle knuter som fungerer like bra.

Noen som har gode opphengsknuter for mulitif.... snøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nesten bare "fireline" nå for tiden. Er jo ganske så overlegent på de fleste punkter.

Men de varer ikke lenge. Jeg er nå på min fjerde spole i år :| Så økonomisk er det ikke...

Dette høres veldig rart ut! Fireline er faktisk mer holdbart en monofil nylonsene. Den tåler ikke like mye slitasje mot skarpe kanter, men det er jo begrenset hvor mye slik slitasje snøret får ved riktig bruk. Du bør sjekke ringene på stanga di. Kanskje det er en skade på en av dem som sliter på snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig rart ut! Fireline er faktisk mer holdbart en monofil nylonsene. Den tåler ikke like mye slitasje mot skarpe kanter, men det er jo begrenset hvor mye slik slitasje snøret får ved riktig bruk. Du bør sjekke ringene på stanga di. Kanskje det er en skade på en av dem som sliter på snøret.

Jeg kan høre en ulyd av sena når jeg kaster, og sveiver inn. Har sjekka ringene, men kunne ikke se noe der. Spurte i butikken og de sa de ikke kunne se noe galt.

Men det skal nevnes at jeg har fisket nesten hver dag, og mest sivfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nesten bare "fireline" nå for tiden. Er jo ganske så overlegent på de fleste punkter.

Men de varer ikke lenge. Jeg er nå på min fjerde spole i år :oops: Så økonomisk er det ikke...

Hvis du bruker en fortom av nylon (ca 2 stanglengder) holder multifilamentsnøret lenger.

t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nylon mener du monofilament?

Når jeg fisker etter matgjedda, så setter jeg meg fast ganske ofte. Og da mister jeg fort sluken om jeg har monofilament som sene, eller fortom.

Var derfor jeg gikk over til multifilament.

Har vurdert å gå opp i tykkelse, kanskje den vil holde lenger da.

Skal prøve sluk+flue i femundsmarka senere i sommer, det høres ut på dere som at det er utrolig effektivt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nylon mener du monofilament?

Når jeg fisker etter matgjedda, så setter jeg meg fast ganske ofte. Og da mister jeg fort sluken om jeg har monofilament som sene, eller fortom.

Var derfor jeg gikk over til multifilament.

Har vurdert å gå opp i tykkelse, kanskje den vil holde lenger da.

Skal prøve sluk+flue i femundsmarka senere i sommer, det høres ut på dere som at det er utrolig effektivt :oops:

Ja, jeg mener monofilament.

Jeg fisker fx med 0,10 fireline og på denne monterer jeg 0,20 nylon.

(jeg velger nylon med litt lavere bruddstyrke enn den firelinen jeg har på snella)

Dette gjør jeg av flere grunner.:

- multifilament sena slites ikke så fort

- det blir lettere å feste på opphengere

- "kontrollerte senebrudd" (fireline kan ryke hvor som helst)

- fisken skremmes (kanskje) av lett synlig fireline

- fortommen av elastisk nylon absorberer rykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jeg fisker fx med 0,10 fireline og på denne monterer jeg 0,20 nylon.

Hvilken knute benytter du for skjøting av multifiliment og nylon?

Men det skal nevnes at jeg har fisket nesten hver dag, og mest sivfiske.

Har hørt om flere som har mistet sluker / fisk med mulitifiliment i sivet. Har selv en kompis som mistet storfisk i p.g.a skjæring i sivet med 0,12mm fireline.

For fisking i siv tror jeg ikke multi er tingen, ivertfall bør man øke tykkelsen ett par hakk.

Bruker selv aldri tynnere snøre enn 0,15 - 0,18mm multi og 0,30 nylon, uansett

På oter bruker jeg 0,35nylon som fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har æ ikke testet, men det skal prøves ut på neste fisketur.

Har du noe spesielle metoder for å feste fluene på :?:

Fisker litt med flue og dupp, plages med at fluen henger seg opp i duppen.

Noen som ha tips til en som har kastet duppen nederst i fiskevesken,

og nekter å ta den opp før problemet er løst :?::twisted:

Av ovenstående antar jeg at du har fluene ytterst, men hvis du har duppen ytterst og flue(ne) innafor (akkurat som ved kombinasjonen sluk/flue) , vil ikke problemet oppstå. Mange tror å feste duppensom beskrevet skremmer fisken, men det viser seg i praksis ikke å være tilfelle. Selv bruker jeg en avsmalnende mørk grønn tredupp ca 6/7 cm lang som etter min mening funker bedre enn mer kuleformede dupper. Fluene festes 1.5 - 2 m innafor duppen (litt avhengig av lenge på stanga).

På blikkstilla er ikke metoden noe særlig, men med litt bris er den glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken knute benytter du for skjøting av multifiliment og nylon?

jeg bruker løkker. løkkene lager jeg med triple kirurgknuter. koblingen blir mer enn sterk nok, evt brudd kommer nesten alltid i den monofile slukknuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Srx (Ron)

Prøvde dette i sommer.

Funket bare delvis bra.

Fikk fisk på flua, men ble litt tull med skjøting av multi og monofiliment.

Funket greit, men mitt knuteoppheng var ikke bra nokk. Mistet ett par sluker.

Ikke enkelt dette med skjøting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.