Gå til innhold
  • Bli medlem

Sørkedalen Oslo, jeg mener sørpedalen (ingen bilder)


Epletre

Anbefalte innlegg

Det var i dag meninga å ta en tur ut i Nordmarka for første gang, men så på morrakvisten så var det regn utenfor vinduet i Oslo. Tenkte i stedet å ta t-bane og buss ut til Sørkedalen likevel, for å bare se hvordan det ser ut. Det ble gåing fra 'Sørkedalen Skole' buss-stopp og ut til 'Storebekkbrua', ca 6 km ut og 6km tilbake.

Dette er altså et område like sør for 'Krokskogen'.

Sørkedalen Skole  ----> 'Storebekkbua'

  • Mye skog med store trær tett i tett. Fikk inntrykk at det blir ikke lett å finne sted til å sette opp gapahuk nede i terrenget, men det ser ut som om at det er mer åpent på toppene. Er kanskje mer åpent lenger oppe ved 'Søndre Heggelivann', ca 4km nordover fra 'Storebekkbrua'
  • Det var artig å se at det i skogen var mindre døde trær som man kan fyre opp bål med. De fleste av trærne er så store at det er uklokt å ville forsøke felle slike trær vil jeg tro.
  • Mye sørpe på skogsveiene, 2-3 cm.
  • 4m brede skogsveier
  • Kanskje i underkant av 1m snø i åpne områder (men dette er jo i ferd med å smelte nå)
  • Lite snø å se inne i skogen.
  • Temperaturmåleren ute ved 'Storebekkbua' viste 7 varmegrader
  • Generelt tåkete/dis i hele området like over skogsområdene og grå himmel, men på bakken er alt lyst og hvitt
  • Tørr på bena hele veien :) Gore Tex Ecco støver som jeg bruker som fottøy høst, vinter og vår. Det hjalp litt å sette på pigger, på veien tilbake.
  • Desverre ble buksebena fuktige helt nederst pga. sprut fra sørpe man tråkker gjennom. Neste gang skal jeg bruke kalosjer.
  • Svakt stigende terreng opp mot 'Storebekkbrua'
  • Det kom en gamling på ski til 'Storebekkbua' men han brukte det som snupunkt, og fortsatte íkke videre opp oppoverbakken..
  • Kiosken ved 'Storebekkbua' er knøttliten, og er egentlig bare ei bu med et par dører og et par vinduer som de antagelig selger ting fra.
  • Det går skiløype på sommerveiene rundt 'Storebekkbrua', så man må gå i skisporet der.
  • Et beltekjøretøy lagde spor for skiløypa begge veier da jeg gikk der i dag.
  • Kunne like godt sitti på bussen hele veien fram til siste holdeplass, som er 'Skanse bakken', som burde høvle av 2km fra gåturen. 
  • Bussavgang hver time, og noen ganger hver halvtime, avhengig av tid på dagen.
  • En bussbillet fra Oslo rekker hele veien ut, så sant du kan sykronisere med bussen fra 'Røa T' bussholdeplass, som kan medføre en halvtimes ventetid hvis du bommer (og da må du kjøpe enda en  billett).
  • Veien tilbake er enklere, og det rekker med en billett, da det er hyppigere avganger nærmere Oslo.
  • Hele veien ut er Sone 1
  • Det var overraskende lite bebyggelse i Sørkedalen.
  • Skal ordne med en overnattingstur snart, samme rute, men videre opp til 'Søndre Heggelivann', hvor det ser mer flatt ut på sørsiden av vannet. Aner ikke hvordan skogen ser ut der oppe.
  • Det tok 70 minutter med rask gange, å gå veien tilbake fra 'Storebekkbua' tilbake til Sørkedalen Skole.
  • Det er antagelig en dårlig ide å traske der ute når det er mørkt, kan ikke huske å ha sett noen form for belysning der ute.

sørpedalen.jpg

Endret av Epletre
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Epletre skrev:

De fleste av trærne er så store at det er uklokt å ville forsøke felle slike trær vil jeg tro.

sørpedalen.jpg

Ja, og ikke bare uklokt men direkte ulovlig og kan gjøre at man må ut med en klekkelig erstatningssum til grunneieren som faktisk eier treet !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Epletre hvis du hår av på Sørkedalen skole er det mer naturlig å orientere seg i retning av Finnerud/nordøstover opp fra Elvelund mot Råkollen. Den siste veien er ikke så mye brukt av de store masser om sommeren da den «stopper i intet». Skal du først mot Heggelivann/Oppkuven så er Skansebakken rette busstopp. 

Som innledende turer ville jeg anbefale stien over Ospeskog eller mot Lysedammene og Otertjern for å slippe å traske på skogsbilveiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er merket stier på kartet, men jeg har kun et kart for sommer og jeg var redd for at alt av stier ikke er heh måket i Nordmarka (jeg kan ikke tenkte meg at jeg vil kunne se stiene på vinterstid), så jeg tenkte å holde meg til skogsveien så langt det gikk, og så kutte inn i skogen der det er praktisk, og uten å måtte gå altfor langt (i starten av turen, skogen virker så tett at pinne-i-øyet problematikk virker høyst relevant).

 

 

Vil legge til noe jeg glemte å skrive om tidligere: Det var noen få insekter å se nå i april, på bakken i sporet i skiløypa. Det så ut som maur med vinger kanskje, og noe slags større mygg eller noe greier som jeg så én av nede i Sørkedalen ved veien. 

Det var også stille der nede. Kunne høre vingeflaks til tre små spurver som fløy noen meter over meg ved veien i Sørkedalen.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.