Gå til innhold
  • Bli medlem

Sveising av stålkant


ASI

Anbefalte innlegg

Min bedre halvdel oppdaget i påsken at stålkanten på et par 5-6 år gamle Åsnes Nansen hadde sprukket ca på midten og bakre del sto ca en cm ut fra skia, og skrådde innover til den lå på plass etter ca 10 min. Dette var jo uheldig. Casco grønn (polyueretanlim - i mangel av tokomponent) ble forsøkt og stålkanten var på plass, men etter neste tur var den ute igjen. Siden hun skulle ut på tur umiddelbart etter påske, før en eneste butikk åpnet, og ikke hadde særlig lyst til å verken ta mine noe lengre ski, treski eller gamle fjellski måtte jo dette løses. (I parentes bemerket ble nye bestilt, men kommer neppe før neste uke.)

Så; løsningen var en ny runde med casco grønn, tuslet en tur bort i naustet og fant vinkelsliper og slipte en liten forsenking i kanten, fant sveiseapparatet (noen av oss har hytte i mangel av småbruk) og slo på en liten punktsveis akkurat i bruddet. Slipte ned så det så noenlunde jevnt ut. Denne så ut til å holde. Vel hjemme ble sålen også fikset med noe smeltegreier slik at sålen som fikk en liten "varmeskade" ble jevnet ut. Så nu er det spennende å se hvor lenge det holder. Rapport vil følge når hun er tilbake etter en uke på tur. Kjenner jeg er litt bekymret.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...
10 timer siden, josteink skrev:

Hm, etter påske oppdaga eg at stålkanten på mine ingstadski er broten tvers av under binding. Er det lik det som du ha reparert? Dette er med andre ord eit kjent problem-

DSC_1108.JPG

Slik begge bruddene ser ut på bildet så ser jo det ut til at stålkantene har en skjøt der originalt?? Isåfall er det svak design fra fabrikk å legge skjøten der stålkantene får mest belastning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reparasjonen min holdt ukesturen, men ikke mer (og det var strengt tatt målet siden muligheten for nye ski grytidlig første dag etter påske var minimal), og da hun kom tilbake var det tilsvarende skade på den andre. (Nå er det fullt mulig at noen som kan å bruke et sveiseapparat hadde hatt større sjanse, jeg vil tro at om man hadde fjernet en del av sålen og sveist hele stålkanten innover i 5 mm burde det holdt. For deretter å legge på p-tex i såret, men spørsmålet er jo igjen hvor lenge det holder.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, ASI skrev:

Reparasjonen min holdt ukesturen, men ikke mer (og det var strengt tatt målet siden muligheten for nye ski grytidlig første dag etter påske var minimal), og da hun kom tilbake var det tilsvarende skade på den andre. (Nå er det fullt mulig at noen som kan å bruke et sveiseapparat hadde hatt større sjanse, jeg vil tro at om man hadde fjernet en del av sålen og sveist hele stålkanten innover i 5 mm burde det holdt. For deretter å legge på p-tex i såret, men spørsmålet er jo igjen hvor lenge det holder.)

De får nok nye ski om de reklamerar til Åsnes, sidan dette er eit kjent problem.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mine Ingstad ski ser sånn ut begge to under bindingen nå etter vintern.  De er nok over 5år (gamle svart hvitt bildet, noen som husker når de skiftet design?   Men de er lite og pent brukt.  Aldri kjørt hardt med og bare i løssnø.   Har sendt mail til åsnes og venter på svar

DSC_0516.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

På ovenstående foto kan man jo se, at det ikke er riper fra stein som har dyttet stålkanten av! Knekt er den også! Det finnes flere gamle tråder her om dette problem og det er egentlig for dårlig at ski fabrikantene ikke får gjort noe seriøst med problemet. 

På mine gamle Fischser E99 fra 1970-tallet var det ikke slike problemer. De var fremstillet i Østerrike - ikke lavkostland og formentlig stålkanter av ekte Krupp Edelstahl - ikke noe kineser skrott stål. Teknologisk kan jeg ikke se at det skulle være vanskelig å løse med kvalitetskontroll og -materialer. Elginnens tilsvarende gamle Atomic fjellski har også intakte stålkanter.

 
Jeg har samme type skade på et par Fischer sSnowbound fjellski, som du vanligvis ikke får tak i her i Norge. Jeg vil derfor gjerne utbedre skade og har forsøkt med Araldit epoxylim med stor omhu. Gikk atter i stykker. Nødlimet under påsketuren siste år - holdt like bra.
Mine ski er så gamle, at vanlig kjøpslov garanti ikke vil være gyldig. Skade fra stein vil du vanligvis tydelig kunne se - det er det ikke. Jeger helt sikker på at dette er fabrikasjonsfeil / manglende kvalitets kontroll. da Fischer nettopp dette år hadde startet produksjon i Ukraine.
Mine gamle Fischer ski fremstillet i Østerrike har det aldri vært feil på!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har hatt samme problemet på mine nansen som er mer enn 5-6 år, men under 10 år gamle. Dette skjedde på tur og jeg så ingen annen utvei enn å rive av hele stålkanten - kanten som stod ut fra skien skrapte  ned i snøen og stod mer og mer ut fra skien. Etter dette tullet har jeg i grunn avskrevet Åsnes ski.

Nå har jeg ikke noen kvittering på kjøpet. Er det sjans å få reklamert og få nye med å sende inn bilder eller må man gå via forhandler? Noen som har gjort noen erfaringer med reklamasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nå svar på reklamasjonen og jeg får nye ski.   Akkurat det fortjener skryt i og med skia er over 5år.   Det var forhandler som tok det over tlf.   Ingen spurte om kvittering

Endret av Phaser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.