Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage brød i vertikal kjele med strålevarme fra bål


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Mareng
1 time siden, Tessatroll skrev:

Pannebrød har eg steikt monge gonger både på bål og over brennar. Deilig avbrekk med brød på lemgre turar! 

Kva veg dei står under steiking kjem nett an på varmakjelda og årstid.

Noen gode oppskrifter på grovt pannebrød? :) 

Melblanding man bare trenger å tilsette vann :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Noen gode oppskrifter på grovt pannebrød? :) 

Melblanding man bare trenger å tilsette vann :) 

Brød består i grunnen bare av 3 ingredienser: Vann, mel og salt. Syrning av deigen gir smak og luftighet. Den kan syrnes med gjær eller surdeig (i prinsippet er jo dette egentlig det samme).
Mengden gjær avhenger av hevetiden. Lang hevetid krever mindre gjær og gir en bedre smak og konsistens. 

Oppskrift. Denne er basert på prosent hvor mengden mel utgjør hva 100% er. 
Salt 2%
Gjær Langtidsheving (over natten): 0,2%. Et par timer: 1-1,5%
Vann: 75% gir en ganske våt deig som trenger lang hevetid og vil være vanskelig å forme til boller, men den renner fort utover og egner seg veldig godt i jerngryter og lignende. Om du skal bake pizzadeig-brød ville jeg nok brukt 60-65% vann.

Langtidsheving og høy vannmengde gjør at brødet elter seg selv over natten. Alt brød blir bedre av å heve lenge.


Tørrblandingen kan du blande på forhånd, og så tilsetter du vann i felt. Hev gjerne i en bolle, men det går i en stor zip lock og. Bare du fyller sørger for den har rom til å utvide seg. Har bakt pizzadeiger på tur en rekke ganger. VELDIG godt med litt spicy spekepølse. Gjerne litt smeltet ost og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager pannebrød på tur på sommeren. Blir veldig godt og ungene liker de kjempegodt! Fin oppskrift å finne fram når man litt for sent på kvelden innser at man har glemt å handle nytt brød til skolematpakker også! :D Oppskriften vi bruker har jeg funnet på nett her:

http://www.o-fagspatruljen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=131:castorbrod-enkelt-velsmakende-turbrod&catid=55:oppskrifter&Itemid=86

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

I pannebrødene jeg har laget før har jeg brukt bakepulver, ikke gjær.

Tilsetter vann i brødposen, knar godt, river av hjørnet og trykker ut i en non-stick stekepanne på primusen.

Men jeg vil gjerne prøve andre typer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.