Gå til innhold
  • Bli medlem

Superenkelt spritkjøkken - tips?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Mareng skrev:

Jeg har latt den brenne en «full tank», og den er ikke i nærheten av å bli varm nok til å smelte loddetinnet 👍

Har tilbrakt for mye tid med å se på DIY-brennere på youtube :D Der er en gjenganger i prosjektene J-B Weld (link), et to-komponent epoxylim med høy temperaturbestandighet. Brukes ofte i nedre del av brennerne, aldri over flammen. Så de som ikke har loddebolt, kan jo alternativt teste det som tetningsmiddel? (Selv om ALLE selvsagt bør ha loddebolt ;) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Super enkelt, men ikke super billig kvistbrenner og spritbrenner kombo.  Går man for Kina-kopier på ebay kan man gjøre det billigere.

Denne fra Emberlit https://emberlit.com/collections/stoves/products/emberlit-titanium-backpacking-stove-multi-fuel-collapsible-wood-burning-stove

23685d45816526f2866a5656bb72e28a_295x.jp

+ denne fra Evernew: evernew-global.com/products/burning/eby254.html
EBY254_300.jpg

+ tikhørende "DX" stand (kan og brukes om "kvistbrenner") til Evernew brenneren:  evernew-global.com/products/burning/eby257.html

EBY257_300.jpg

Sistnevnte DX stand er overkill, men siden jeg alt har den bruker jeg denne i halv høyde og plasserer den + brenneren inn i Emberlit.  (Kunne m.a.o ha brukt en liten blikkboks eller noe annet for å heve brenneren inni Emberlit).  Da fungerer Emberlit både som vindskjerm og grytestativ for spritbrenneren.

Evernew brenneren bruker jeg ikke i kulde, dårligere varmelede egenskaper enn Trangia brenneren, trenger mer forvarming..

Investerer du heller i en Bushbox LF (bushcraftbutikken.dk/shop/10-baaludstyr-amp-kogegrej/574-bushbox-lf-titanium/ )  i stedet for Emberlit,  så trenger du ikke en stand for å heve spritbrenneren til passelig høyde (2,5 til 3cm fra øvre kant av spritbrenner opp til bunn av kjele/gryte), men bruker de medfølgende stengene ("trivets") som du trer inn i Bushboxens utsparinger i passende høyde og setter spritbrenneren fast mellom disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
5 minutter siden, zimwalker skrev:

Super enkelt, men ikke super billig kvistbrenner og spritbrenner kombo.  Går man for Kina-kopier på ebay kan man gjøre det billigere.

Denne fra Emberlit https://emberlit.com/collections/stoves/products/emberlit-titanium-backpacking-stove-multi-fuel-collapsible-wood-burning-stove

23685d45816526f2866a5656bb72e28a_295x.jp

+ denne fra Evernew: evernew-global.com/products/burning/eby254.html
EBY254_300.jpg

+ tikhørende "DX" stand (kan og brukes om "kvistbrenner") til Evernew brenneren:  evernew-global.com/products/burning/eby257.html

EBY257_300.jpg

Sistnevnte DX stand er overkill, men siden jeg alt har den bruker jeg denne i halv høyde og plasserer den + brenneren inn i Emberlit.  (Kunne m.a.o ha brukt en liten blikkboks eller noe annet for å heve brenneren inni Emberlit).  Da fungerer Emberlit både som vindskjerm og grytestativ for spritbrenneren.

Evernew brenneren bruker jeg ikke i kulde, dårligere varmelede egenskaper enn Trangia brenneren, trenger mer forvarming..

Investerer du heller i en Bushbox LF (bushcraftbutikken.dk/shop/10-baaludstyr-amp-kogegrej/574-bushbox-lf-titanium/ )  i stedet for Emberlit,  så trenger du ikke en stand for å heve spritbrenneren til passelig høyde (2,5 til 3cm fra øvre kant av spritbrenner opp til bunn av kjele/gryte), men bruker de medfølgende stengene ("trivets") som du trer inn i Bushboxens utsparinger i passende høyde og setter spritbrenneren fast mellom disse.

Som kvitbrenner er det nok bra, men jeg synes ikke det er så bra som spritkjøkken.

Det er ikke en vindskjerm som går oppover kjelen, den stopper ved bunnen på pannen. Man taper mye varme om det er litt vind.

Evernew har meget høy effekt, og det er posetivt med tanke på koketid. Men bakdelen med denne er at den har høyere forbruk, og den mangler tett lokk, som gjør at man må brenne opp all spriten man putter i beholderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2018 den 19.25, Mareng skrev:

Som kvitbrenner er det nok bra, men jeg synes ikke det er så bra som spritkjøkken.

Det er ikke en vindskjerm som går oppover kjelen, den stopper ved bunnen på pannen. Man taper mye varme om det er litt vind.

Evernew har meget høy effekt, og det er posetivt med tanke på koketid. Men bakdelen med denne er at den har høyere forbruk, og den mangler tett lokk, som gjør at man må brenne opp all spriten man putter i beholderen.

Emberlit med spritbrenner i funker fint for meg. Da har jeg både med en kvistbrenner om jeg har behov/lyst,  som for spribrenneren også blir et forholdsvis stabilt grytestativ, som også gir litt "skorsteins effekt" og brukbar skjerming mot vind. I all fall slik at vinden ikke blåser ut flammen, som fort kan bli utfordringen med spritbrennere. Men jo, litt vind kan "stikke av" med noe av varmen ja. Men da har jeg en vindskjerm av titan - sammenrullet type med trykknapp som jeg setter rundt.  Veldig lett, så lett at man må passe på at vinden ikke  stikker av med den før man får satt den opp.  (gjorde et søk nå: www.ebay.com/sch/Sporting-Goods/888/i.html?_from=R40&_nkw=titanium+wind+screen)

Det er ikke lokk til Evernew brenneren, men man må jo ikke brenne opp all spriten hvis man ikke vil. Flere måter å slukke flammen på og helle spriten over i noe når den har kjølt ned om man så ønsker. 

Du spurte etter superenkelt: Vel,  på fine og vindstile sommerdager hender det jeg jeg bare har med en kopp + Evernew brenneren + tilhørende stativ i form av et kryss...fra http://evernew-global.com/products/burning/eby253.html  + en vindskjerm av typen nevnt over, bare en lavere modell.

EBY253_300.jpgEBY253_img2_300.jpg

Har man en brenner kan man "mekke" et lite stativ selv i form av 3 eller 4 spiker i passe lengde som man setter på skrå ned i brenneren.   Se: www.youtube.com/watch?v=kYy2kg5yAiI

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.