Gå til innhold
  • Bli medlem

Superenkelt spritkjøkken - tips?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

@Mareng: Foreslår at du blander inn 10-15% vann i rødspriten, og ser om "Trangiaen i Triangelen" blir mer sivilisert av seg da? Evt strupe ned effekt ved å begrense lufttilgang litt (legge småstein inntil som blokkerer noen hull)? Aner ikke om det funker, jeg har fyrt opp min Trangia én gang, den fulgte med på lasset da jeg kjøpte kjele/panne (i T-28 Mini Trangia settet) for Fancee Feest-en min:

Fancee_og_Trangia_Mini_(PA250288).JPG.59

214 gram alt i alt. Men spritflaske med sprit kommer i tillegg, da - ikke mulig å lagre spriten i brenneren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
17 minutter siden, a_aa skrev:

@Mareng: Foreslår at du blander inn 10-15% vann i rødspriten, og ser om "Trangiaen i Triangelen" blir mer sivilisert av seg da? Evt strupe ned effekt ved å begrense lufttilgang litt (legge småstein inntil som blokkerer noen hull)? Aner ikke om det funker, jeg har fyrt opp min Trangia én gang, den fulgte med på lasset da jeg kjøpte kjele/panne (i T-28 Mini Trangia settet) for Fancee Feest-en min:

Fancee_og_Trangia_Mini_(PA250288).JPG.59

214 gram alt i alt. Men spritflaske med sprit kommer i tillegg, da - ikke mulig å lagre spriten i brenneren :) 

Det er mulig å prøve ja. Men da minker ikke bare effekten, men også effektiviteten (høyere forbruk)? Det skal jo ikke være sånn at dette er nødvendig?

Jeg er bare så skuffet over denne kombinasjonen. Jeg ser jo andre bruker det på youtube, men kanskje forbrenningen går amokk når det er litt trekk slik at spriten koker og brenner for kraftig og fort?

Jeg vil jo forsøke å heve kjøpet, for den hjemmelagde greien min ble faktisk mye mye bedre. Bruker like lang tid å koke vann i garasjen som ute i vinden ;) Og biltemabrenneren er mer gjerrig på spriten, og blir ikke like varm. Jeg tror jeg fikk lokket tett også nå, pakningen i lokket var litt løs :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanninnblandingen er et tips fra Trangia (i bruksanvisningen til brenneren) for å unngå soting, så helt sugd fra eget bryst er det ikke :) Mener å ha hørt at Trangia-brenneren må "kjøres inn" før den blir god - og populariteten tilsier jo at brenneren i seg selv skal være god. Men Triangle er en annen sak - selv om den ser designmessig pen ut, mistenker jeg at funksjonen er så som så ... For så vidt på samme vis som den kombinerte vindskjermen/brennerholderen/kjelestøtten som fulgte med T-28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gittiamo skrev:

Bruker dere like mye tid og ressurser på å finne rett komfyr for hjemme? 🤔 

(Jeg lar meg fascinere av fascinasjonen for brennere 😂) 

Ja, @Gittamo, det er merkelig med denne facinasjonen.  Den kan ikke forklares.  Og jeg må tilstå at jeg hører med til kategorien "i overkant interessert".  Og jeg benytter en hver anledning til å bidra.

Og ett av spørsmålene her er:  En liten lett brenner når det er snakk om en kopp kaffe eller to på tur.  

Jeg har laget en "alt i en sak"  Den er rask og lage, under en time.  Og så er innholdet så godt. 

5ace22ec4f0ab_183(480x640).jpg.6abdef0d90f56cc41fb449d66a8e8f0d.jpg

 

5ace22ceddce7_180(480x640).jpg.5d4cb5f05d132e939ee2ecc503ecdc9d.jpg.   

Bildet viser kokekaret, og oppi det er det plass til colaboksbrenneren, en hankeløs kopp, to ståltrådbiter, nok kaffe for et par kaffekok, og en lighter.

Utgangspunktet for det hele er to blikkbokser, den ene med større diameter enn den andre, eller omvendt.

5ace22db9f718_174(640x480).jpg.cf16378fe1ec1c8b30f9dd21b5e6bb80.jpg

Lokket fjernes på dem begge og innholdet nytes. 

Vask kokekaret og sett på en ståltråd som hank

---------------

Over til brenner/vindskjermboksen

Deretter klippes en spalte til colaboksovnen.  Begynn 1 cm fra bunnen og klipp slik at spalten blir ca 5 x9 cm

5ace29b4e1515_029(360x640).jpg.bc4e86aabe03d419f41f9eafa97591ba.jpg

Lag luftehull.  Ve hjelp av en syl eller f eks gammel kniv.

5ace29c835d28_030(525x640).jpg.2fc98494dd7c42a61b8cc987eda46117.jpg

Lag huller for ståltråden som kokekaret skal stå på.

5ace2a3347360_031(500x640).jpg.ed248969ccf6e2ac981b837046d07ea3.jpg

Da er det bare å slå litt rødsprit i bunnen av brenneren, fylle opp nødvendig sprit i colaboksovnen.  Lag deg et omtrent mål, slik at du ikke bruker for mye sprit. 

Sett ovnen på en rimelig flat stein, Tenn rødspriten i bunnen av brennerboksen.  Etter litt vil rødspriten i ovnen varmes opp og ta fyr.  Når du ser blå (tilnærmet) flammer komme ut av dysehullene kan du sette kokekaret over.  "Og om lidd er kaffen klar"

5ace22ec4f0ab_183(480x640).jpg.6abdef0d90f56cc41fb449d66a8e8f0d.jpg

Mens jeg sitter og skriver (og drømmer) er det en ting som slår meg.  Kanskje man ikke trenger colaboksovnen, men kun slår nødvendig mengde rødsprit ned i blikkboksen?  Det må jeg prøve.

NB.  Om nødslukking er nødvendig: Hell vann/snø i brenneren

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha bra @Tom42

Det er fascinerende å se dette utenfra. 

Jeg har foresten selv laget en brenner av en maisboks og noen teltplugger og en flaske rødsprit. Helt etter egen fantasi og veldig tom mage. Den gang da, så gikk det jo stort sett bare i rødsprit. Slapp å sulte den uka på cragget også gitt. 

Men etter den uka så kjøpte jeg meg en campinggassbrenner. Og den har jeg brukt lykkelig og uvitende i 25 år. Helt til jeg snubla innpå dette forumet her 😂 kjøpte meg en annen brenner etter det, men campingbrenneren min er og blir uslåelig. Så da er jeg Happy. Den fikser både kaffe, koteletter og pannekaker den. Og skrangling i sekken. Gullego’ greie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er først og fremst morsomt og lærerikt, har laget og testet flere spritbrennere, jeg synes fortsatt at Trangia sin 70? år gamle brenner er ganske optimal hvis man skal bruke sprit. Metanol i spriten hindrer soting uten vesentlig reduksjon av varmen, på den annen side giftig og ikke noe som er godt sammen med mat.

Nansen gav opp spritkjøkken for vel 120 år siden, og utviklingen har ikke rast framover så de fleste er nok mer fornøyd med ulike typer av gass eller primusbrennere. Bål har jo sin sjarm, en gammeldags oppfinnelse som heller ikke har hatte store utviklingen :-)

 

dsk

Endret av dsk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg sendte mail til addnature i går ettermiddag, i dag før kl 12 fikk jeg svar at de hadde snakket med leverandør, og jeg kunne bare sende inn (gratis frakt) så skulle jeg få pengene tilbake.

Varen er åpenbart defekt eller designet feil. Når den står i triangelet (med litt svak vind) blir brenneren for varm og koker vekk spriten på 7 minutter, når den i følge bruksanvisningen skal brenne i 25 minutter med den spritmengden.

Den gamle biltemabrenneren skal få 20 år til i tjeneste 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
7 timer siden, Hege Szyrxzc skrev:

Samme problemet med min Trangia, flammene står i alle retninger..tror jeg skal prøve en sånn liten vedovn i stedet.

Får du det problemet uansett hvilke type vindskjerm du bruker?

Disse trangia lignende brennerne de selger løse på e-bay til 50-60 kr ligner meget mye på biltemabrenneren min. Ihvertfall på bildene. Diameter og vekt er litt mindre enn Trangia, så den passer ikke i samme oppsett uten litt modifisering.

Men med min vindskjerm koker den opp en kjele (ca 8 dl) vann ca 4 ganger a 10 minutter ute i svak vind. Det er lite forbruk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
7 timer siden, KimH skrev:

Ikke testet i så voldsomt vind men med sparering på så er den stabil , uten sparering er det litt mer flammer i oppstart til blir varm.

Det er ikke plass til å ha spareringen åpen i triangelet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mareng skrev:

Får du det problemet uansett hvilke type vindskjerm du bruker?

Disse trangia lignende brennerne de selger løse på e-bay til 50-60 kr ligner meget mye på biltemabrenneren min. Ihvertfall på bildene. Diameter og vekt er litt mindre enn Trangia, så den passer ikke i samme oppsett uten litt modifisering.

Men med min vindskjerm koker den opp en kjele (ca 8 dl) vann ca 4 ganger a 10 minutter ute i svak vind. Det er lite forbruk.

 

Har bare prøvd den som har paneler som brettes rundt. Kan jo teste mer, i nærheten av vann så jeg ikke brenner ned noe ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en enkel, men ikke superduperultralight spritbrenner med på tur om vinteren som backup. Her står "spritkoppen" løftet opp en cm fra underlaget ca. Brukes stort sett med vindkjerm med hull nederst. Har aldri opplevet "koking i spritkoppen" på disse. 

Ser ca slik ut: 

http://www.dx.com/p/locs-portable-camping-alcohol-stove-spirit-burner-black-golden-256330#.WtCP_YhuaM8


(Helt tilfeldig link til første med ca riktig utseende jeg fant)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
32 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har en enkel, men ikke superduperultralight spritbrenner med på tur om vinteren som backup. Her står "spritkoppen" løftet opp en cm fra underlaget ca. Brukes stort sett med vindkjerm med hull nederst. Har aldri opplevet "koking i spritkoppen" på disse. 

Ser ca slik ut: 

http://www.dx.com/p/locs-portable-camping-alcohol-stove-spirit-burner-black-golden-256330#.WtCP_YhuaM8


(Helt tilfeldig link til første med ca riktig utseende jeg fant)
 

De brennerne ligner på biltemabrenneren.

Husker du om dette lokket er tett med sprit i oppbevart brenneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokket har vært tett når jeg har testet. Jeg har imidlertid ikke hatt behov for å ha sprit i og lokket på under transport i sekk eller lignende så det har ikke vært testet annet enn at det har blitt holdt opp ned og ristet på sikkert sted hjemme. Om det har vært noe i den med lokket på så har det kun blitt transportert stående i kasse i pulk og da holder et meste tett. Det er om ting "snurres rundt" i sekk at man finner ut om ting lekker noe særlig. Jeg safer som regel såpass mye at jeg forsøker unngå alle muligheter for å få slikt søl i sekken. 

Min har 2 lokk der det ene er sånn svingbart som på linken og et lokk til med pakning i som ser slik ut ca: 

eng_pm_Mil-Tec-Alcohol-stove-14914000-17

Dette har som sagt holdt tett under enkel test i hjemmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har en enkel, men ikke superduperultralight spritbrenner med på tur om vinteren som backup. Her står "spritkoppen" løftet opp en cm fra underlaget ca. Brukes stort sett med vindkjerm med hull nederst. Har aldri opplevet "koking i spritkoppen" på disse. 

Ser ca slik ut: 

http://www.dx.com/p/locs-portable-camping-alcohol-stove-spirit-burner-black-golden-256330#.WtCP_YhuaM8


(Helt tilfeldig link til første med ca riktig utseende jeg fant)
 

Minner mye om konseptet for Trangia Mini 28 (som kan fås ganske så rimelig, inkl 0,8 ltr kjele, lokk/panne og kjeleklype https://www.prisjakt.no/product.php?p=182527):

182527.jpg

Jeg parkerte brenner og vindskjerm/brennerholder/kjelestøtte (til sammen 161 g) på hylla som reserve i tilfelle rottefelle, og erstattet dem med en selvbygd brenner på 14 g og en titanfolie på 12 g - vist øverst på trådsiden. Har bare fyrt opp Trangia-brenneren én gang, og den fungerte vel for så vidt greit - men jeg husker at jeg reagerte på at holderen lagde svimerke i trebordet den sto på.:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, a_aa skrev:

Minner mye om konseptet for Trangia Mini 28 (som kan fås ganske så rimelig, inkl 0,8 ltr kjele, lokk/panne og kjeleklype https://www.prisjakt.no/product.php?p=182527):

182527.jpg

Jeg parkerte brenner og vindskjerm/brennerholder/kjelestøtte (til sammen 161 g) på hylla som reserve i tilfelle rottefelle, og erstattet dem med en selvbygd brenner på 14 g og en titanfolie på 12 g - vist øverst på trådsiden. Har bare fyrt opp Trangia-brenneren én gang, og den fungerte vel for så vidt greit - men jeg husker at jeg reagerte på at holderen lagde svimerke i trebordet den sto på.:) 

Trangia 28 stekepannen har og 100% match med 100g burger fra Grillstad 👍 Og med litt gass i bunn går det også styggfort 😉

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det er fredag, så kan jeg også vise mitt litt mer avanserte spritkjøkken....

Det er jo ikke i lettveksklassen, men gir utrolig god HB drikke :)

Hilen en trønder 

( som skulle ønske at man virkelig hadde utsyret)

2305984114.jpg

3098592480_5483070a.jpg

  • Liker 1
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Gittiamo skrev:

Det er fult mulig å ha kontroll over gassmengden i en gassboks. Om du vil ha med litt mer stæsj på tur vel og merke. 

 

A29AE83B-8176-407B-91C6-513F2BD404E5.jpeg

Denne ga meg en god(?) ide. Om jeg rigger en enkel klype som kan henge på kroken til fiskevekta kan jeg oppnå det samme. Hmm 😎👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, a_aa skrev:

39154.jpg

Den bøylen passer da ypperlig i kroken på fiskevekta? - og du kan etterfylle stormlighteren - og du får enda mer fancy stash å holde styr på :D

https://www.magasinet.no/soto-fyllingsadapter-gassboks-lighter 

HER snakker vi! Denne skal jeg jaggu kjøpe 👌😃

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har funnet ut hvorfor Trangiabrennere og lignende ikke er helt tette med lokket på. Det har ikke med pakningen eller o-ringen å gjøre.

Det er skjøten/flensen rundt brenneren som ikke er tett. Jeg så det piplet microdråper med sprit ut der når jeg klemte den godt sammen.

Youtube ga meg løsningen på dette, og det var å lodde den tett slik andre har gjort. Jeg brukte en vanlig loddebolt jeg hadde liggende fra Biltema, og vanlig loddetinn. Jeg lot brenneren kjøre seg varm før jeg satte i gang, og jeg holdt loddebolten godt fuktet inntil samme stedet rundt hele brenneren for å få overført varmen godt slik st loddetinnet flyter godt inntil metallet i brenneren. Jeg filte vekk ujevnheter med en liten fik jeg hadde. Nå er den dønn tett! Jeg har den alltid i en glidelåspose fra biltema da (foreløbig), inntil jeg har hatt den med på flere turer og den kan vise at den end er tett. Men den har lagt opp/ned i sekken på noen timers tur, så den har bestått testen allerede:

604421C2-54B6-4B45-AE69-CCF01D726C38.thumb.jpeg.aab351889d6b4865136eb4086decc34b.jpegB6123374-EA35-47E6-B1E3-6AC194F643A0.thumb.jpeg.c1f25a403969fa80624b64a13d9aaf22.jpeg4A46A35C-C919-4FFB-B278-C294174CA965.thumb.jpeg.d8b0d6ab97c6df93833e7b965aad785d.jpeg

 

Jeg har latt den brenne en «full tank», og den er ikke i nærheten av å bli varm nok til å smelte loddetinnet 👍

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.